استفاده از تجربه نظامی تضمین می کند که کشور/جنگ همیشه رخ می دهد


ساعت: 15:06
تاریخ انتشار: 24.07.1401
کد خبر: 1903743

مشاور فرمانده معظم کل قوا با اشاره به نقش و اهمیت علم و فناوری در دفاع مقدس تصریح کرد: استفاده از تجربه جنگ امنیت کشور را تامین می کند. جنگ همیشه اتفاق می افتد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امیر سرتیپ امیر خاتمی مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی در همایش نقش علم و فناوری در دوران دفاع مقدس که صبح امروز (یکشنبه 3 مهرماه) در پایگاه هوایی خاتم برگزار شد، گفت: دانشگاه دفاع انبیاء(ص) گفت: در جنگ مولفه های تأثیرگذار زیادی وجود دارد. در بین همه آنها دو مؤلفه «نیروی انسانی» و «فناوری و تجهیزات» بیش از سایرین تأثیر دارند.

وی افزود: برخی معتقدند قدرت انسان اصل است و عده ای تکنولوژی را اصل می دانند که هر کدام استدلال ها و اشارات تاریخی به جنگ ها دارند. در این زمینه به جنگ های اخیر منطقه مانند جنگ اول و دوم خلیج فارس نیز اشاره می کنند. اما ما در جمهوری اسلامی از زاویه دیگری به این موضوع نگاه می کنیم و همانطور که رهبری فرمودند جنگ را یک گنج می بینیم. بنابراین، هر دو مؤلفه و همه اجزاء مهم هستند. همه رده ها در جنگ نقش دارند و لازم است نقش هر کدام بررسی شود و در هر جنگ آینده به آن توجه شود.

مشاور فرمانده معظم کل قوا با اشاره به نقش و اهمیت علم و فناوری در دفاع مقدس تصریح کرد: استفاده از تجربه جنگ امنیت کشور را تامین می کند. جنگ همیشه اتفاق می افتد؛ اگر به تاریخ 500 سال اخیر ایران نگاه کنیم، خواهیم دید که ناخواسته درگیر جنگ های زیادی بوده ایم. البته از چندین جنگ جلوگیری شد.

امیر خاتمی با بیان اینکه اگر جنگ نمی خواهیم و می خواهیم امنیت کشورمان حفظ شود باید آماده باشیم و قوی شویم، گفت: آیا دشمنان نمی خواستند ما را به جنگی مانند سوریه، لیبی، یمن بکشانند. ، عراق و افغانستان؟ حالا آنها می خواهند اما چرا اینطور نیست؟ چون آماده و هوشیار هستیم. آنها در تحمیل جنگ حساب می کنند و اگر به نفعشان نباشد جنگ را راه نمی اندازند.

امیر خاتمی تاکید کرد: باید از علم و فناوری برای برقراری امنیت کشورمان به خوبی استفاده کنیم. ما با فناوری پدافند هوایی وارد جنگ شدیم. اگر می خواهیم در جنگ های آینده موفق باشیم باید به فناوری و علم توجه کنیم. در جنگ ما سیستم ها را یکپارچه و ارتقاء دادیم. به همین دلیل توجه خود را به علم معطوف کردیم.

وزیر اسبق دفاع در خصوص نقش ابعاد مختلف علم در دفاع مقدس گفت: در دوران جنگ بیمارستان های صحرایی ایجاد شد و هزاران عملیات انجام شد که نشان از حضور علم تجربی در جنگ دارد. علاوه بر این، بسیاری از حوزه های علوم انسانی در جنگ نقش داشتند. مدیریت در نیروهای مسلح در دوران جنگ یکی از سخت ترین کارها بود و نقش علم مدیریت در دفاع مقدس مغفول مانده بود.

مشاور فرمانده معظم کل قوا تصریح کرد: نقش علم مدیریت در جنگ و دفاع مقدس باید به طور ویژه مورد بررسی قرار گیرد و این موضوع در سه سطح تاکتیکی، عملیاتی و راهبردی قابل تبیین است.

وی با بیان اینکه فرماندهان ارشد نقش مهم و راهبردی در جنگ داشتند، افزود: فرماندهان ما با تجهیزاتی که وارد جنگ شدیم توانستند بسیاری از هواپیماهای جنگنده را ساقط کنند و در عملیات والفجر 8 غافلگیری کنند.

امیر خاتمی با اشاره به نقش شهید ستاری فرمانده وقت نیروی هوایی گفت: البته این نقش را باید در بین سایر فرماندهان و فراتر از آن مدنظر قرار داد.

مشاور نظامی فرمانده کل قوا خاطرنشان کرد: 43 کشور در جنگ از صدام حمایت کردند. اما ما در این طرف تنها بودیم. رهبری حکیمانه و دلسوزانه امام خمینی (ره) علیرغم همه فشارها در دوران جنگ و پس از آن ما را به آبادانی کشور و نیروهای مسلح رساند.

امیر سرتیپ خاتمی تصریح کرد: امروز شرایط بسیار خوبی برای پدافند هوایی در بردهای کوتاه، متوسط ​​و بلند داریم که حاصل مدیریت راهبردی رهبر فرزانه و درایت انقلاب اسلامی است.

دیدگاهتان را بنویسید