اسدآباد با 150 اثر تاریخی و طبیعی; از سید جمال مرد نامدار سیاست و آزادی تا ملاحمدره روستایی بکر در دل طبیعت.


ساعت: 12:09
تاریخ انتشار: 14/12/1400
کد خبر: 1815375

شهر اسدآباد، دیار سید جمال الدین اسدآباد، شخصیتی مشهور در سیاست، مذهب، آزادی، آزادی و سرزمین بکر با بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی و طبیعی است که می تواند مقصد سفری بی نظیر در نوروز باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصر همدان، در دو سال گذشته با شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور و به همین دلیل در استان همدان و شهرستان اسدآباد، با اعمال محدودیت ها برای کرونا، تقریباً از سفر مردم به این کشور جلوگیری شد. شهرهای مختلف؛ استان همدان با حداکثر ظرفیت آمادگی کامل برای پذیرایی از مسافران نوروزی را دارد، لذا در این راستا با روی آوردن به دیدنی ها، آثار تاریخی و طبیعت بکر یکی از شهرستان های این استان، سعی داریم آن را به عنوان فرصتی برای مسافران نوروزی ارائه کنیم. برای دیدن این شهر و داشتن وطن.

شهر اسدآباد به شهری تاریخی معروف است به نام معروف سید جمال الدین اسدآباد مردی اهل سیاست و دینداری و آزادی و آزادی. وی در سال 1217 هجری قمری در خانواده ای مذهبی و پدرش سید صفدر و مادرش سکینه بیگم دختر مرحوم میر شرف الدین حسینی قاضی به دنیا آمد.


1c46b430 cc12 4cf5 adbd 02ad15ee6f1d خبر خاکستری

او شهر به شهر و دیار به کشور سفر می کند تا یک ایدئولوژی بزرگ و نهضت بیداری اسلامی را در جامعه ایجاد کند. اما ترور ناصرالدین شاه در ایران سعید را به شدت تحت نظارت قرار داده است. زندانی شدن سعید باعث سهولت عبدالحمید نشد و در نهایت سید را با مسموم کردن با دارو و غذا کشت. و سعید در سال 1314 هجری قمری مصادف با 1895 میلادی دار فانی را وداع گفت. امروز نام این مصلح بیدار در 18 اسفند در تقویم جمهوری اسلامی ثبت شده است.

در مورد شهر اسدآباد نیز باید گفت که شهر اسدآباد علاوه بر داشتن شخصیتی نامدار در تاریخ، دارای طبیعتی بکر و دیدنی و آثار هنری، تاریخی و طبیعی است که به برخی از آنها می پردازیم.


آب انبار صفوی

این بنا به سد شیخ علی خان معروف است. تاریخ ساخت این بنا با توجه به معماری و شکل هندسی خرپاهای آجری بنا که برگرفته از شکل هندسی پنج و هفت است، مربوط به دوره صفویه است.

در گذشته کتیبه ای از مرمر بر دیوار سمت چپ راهرو آب انبار نصب شده بود که تاریخ بازسازی بنای گرامی گلم را در سال 1173 هجری قمری نشان می داد.


حمام نیلوفر آبی

این بنا در کاروانسرا یا بازار کنار مسجد جامع اسدآباد واقع شده است. این بنا به حمام بازار قدیم، حمام گلستان و حمام حاجی هان نیز معروف است. از تاریخچه بنا سند و کتیبه ای وجود ندارد اما با توجه به قدمت تاریخی آب انبار می توان پایه های بنا را متعلق به دوره صفویه دانست که در دوره های بعد بازسازی و مرمت شده است. اما قرار گرفتن بنا در مرکز محله قدیمی اسدآباد و قرار گرفتن در کنار مسجد جامع شهر و آب انبار صفوی نشان از تاریخ غنی این بنا دارد.


کتیبه حسین خان سولک

در حومه شهر اسدآباد در بین دره های غرب کوه خلوت المابله که از مناطق کوهستانی و صعب العبور و برف گیر کشور است، بقایای سد و کتیبه های تاریخی به چشم می خورد. بر روی شیب دیوار صخره ای مشرف به این سد به خط ثلث موزون حاوی نام بانی و تاریخ ساخت آن نوشته شده است که در مطالعات اولیه به شرح زیر است: / بسته سدی مانند کمربند اسکندر »


2599f3bc 8e3a 4f28 a38f 23ae2e1aeddd خبر خاکستری

از ویژگی های قابل توجه این اثر تاریخی خط ثلث آن است که کارکرد تزئینی و هنری منحصر به فردی نیز دارد. با توجه به متن کتیبه، در بند دوم بیت دوم، «مقاله تاریخی» آمده است که به زمان ساخت کتیبه و سد حسین خان سولک اشاره دارد که بر اساس حروف الفبای شماره 990. این تاریخ هجری قمری محاسبه شده است.


تالاب پیرسلمان

این تالاب در 15 کیلومتری غرب اسدآباد و 12 کیلومتر جاده آسفالته قرار دارد. در کنار تالاب امام سلمان پیرسلمان قرار دارد. از آن برای تفریح، عبادت، کشاورزی و دامداری استفاده می شود. برخی از آنها به ماهیگیری سرگرمی نیز می پردازند.در این تالاب ماهی سیاه، کولی و مار آبی وجود دارد. آب تالاب ثابت است و سطح آن کاملا پوشیده از کاه است. عمق متوسط ​​آن یک و حداکثر دو متر و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۹۲۰ متر است. اطراف امامزاده علفزار است و در فصل بهار و تابستان برای زائران و گردشگران تالاب قابل استفاده است.


کتیبه های مسجد جامع

مسجد جامع یکی از بزرگترین مساجد اسدآباد است که در بازار شهر قرار دارد و مردم برای اقامه نماز جمعه در آنجا جمع می شوند. این مسجد دارای کتیبه های سنگی متعددی از دوران صفویه است که با وجود کتیبه ها اهمیت آن دو چندان می شود.


86fc3ecf 10b9 4093 81f7 f5912c305e66 خبر خاکستری


پل شکسته

از این بنای تاریخی تا بقایای دوران صفویه در گذشته به عنوان جاده تردد مردم و جاده همدان- کرمانشاه بوده و مورد استفاده مردم بوده است.

این بنای تاریخی که از آجر ساخته شده دارای چشمه ها و طاق هایی است که هنگام بارندگی زیبایی خاصی دارد و البته وقتی چمن زیر آن سرسبز است همچنان چشم انداز خاص خود را دارد.


b4311f43 c9e5 4209 9c00 8166887fa56f خبر خاکستری


روستای ملحمدره

این روستا در شهرستان اسدآباد واقع شده و قدمتی طولانی دارد و به دلیل سبک معماری به سبک غربی معروف است.

این روستا در 6 کیلومتری شمال غربی اسدآباد قرار دارد و نمای این روستا با بافت سنتی بسیار زیبا به صورت پله های معدنی ساخته شده است. بنابراین سقف خانه در طبقه اول حیاط خانه در طبقه دوم است.


a444b904 8285 4419 9107 a05bd9e4fb79 خبر خاکستری

خانه های بوم گردی متعددی در این روستا وجود دارد که می تواند پذیرای مسافران نوروزی باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید