اسکوچیچ فاش کرد: تنها موردی که ممکن است فوتبال ایران به جام جهانی راه پیدا نکند

اسکوچیچ فاش کرد: تنها موردی که ممکن است فوتبال ایران به جام جهانی راه پیدا نکند

وی در آخرین صحبت های خود درباره تیم ملی فوتبال کشورمان دراگان اسکوچیچ، حضورش در جمع مربیان سرشناس جهان به عنوان بهترین مربیان سال 2021 و چگونگی تناسب اندام تیم ملی در این روزها، گفت و گوهایی به شرح زیر دارد:

جایگاه تیم ملی فوتبال ایران برای صعود به جام جهانی مناسب است و فاصله زیادی با قطر ندارید.

اصول فوتبال می گوید باید به جام جهانی برسیم. تنها راه ناکامی در ادامه مسابقات این است که هر چهار مسابقه را ببازیم و امارات در تمام دیدارهایش پیروز شود که مثل یک معجزه است و عدم صعود ما به این معناست.

هدایت تیم ملی ایران در دور اول مقدماتی بر عهده ویلموتس بود، در مجموع چطور شرایط را تغییر دادید؟

در بازی برگشت و زمانی که مسابقات به صورت متمرکز برگزار شد، باید هر 4 بازی را بدون از دست دادن یک امتیاز می بردیم. ما در بحرین تحت فشار زیادی قرار گرفتیم اما خوشبختانه افتخار می کردیم.

چه تغییراتی ایجاد کرده اید که امروز تیم ملی ایران توانسته به آن دست یابد؟

من با روحیه و روحیه بازیکنان ایرانی آشنا بودم و آنها را از گذشته می شناختم. من می دانستم که چگونه با آنها به بهترین شکل ممکن برخورد کنم. 6 سال در امارات، کویت، عربستان و ایران تمرین کردم و فوتبال منطقه را به خوبی می شناختم و به همین دلیل کم کم به ایده هایم پی بردم.

در فوتبال ایران مربیانی مثل بلاژویچ بودند. آیا برای حضور در ایران با این افراد مشورت کردید؟

نه، متاسفم که نتوانستم با او ارتباط برقرار کنم، اما خوشحالم که مربیان بزرگ کروات در ایران کار کردند.

علاوه بر بلاژویچ، مربیانی چون استانکو، کرانچار و برانکو در فوتبال ایران فعالیت داشته اند که دومی هم اکنون شرایط سختی در عمان و گروه دوم دارد.

در گروه دوم تیم هایی از آسیا حضور دارند و بازی با آنها آسان نیست، برای تیمی مثل عمان سخت است اما در مجموع در گروه بهتری قرار داشتیم و در گروه خود کره جنوبی مدعی است که در این مسابقات به مصاف آنها خواهیم رفت. تهران. ما برابری داریم. در واقع تا اینجای کار به صورت حرفه ای بیشتر از آنها امتیاز کسب کرده ایم. در حال حاضر به جایی رسیده ایم که دو بازی پیشرو در ایران برگزار کنیم و همانطور که گفتم مشکلی برای صعود به جام جهانی وجود ندارد.

شما مربی ای هستید که بدون شکست روی نیمکت تیم ملی کار می کنید، چه احساسی نسبت به این موضوع دارید؟

این درست است، اما با گذشت زمان به من نشان می دهد که باید به جلو بروم. آنچه قبلاً اتفاق افتاده است و تنها چیزی که در ذهن من است این است که چگونه ادامه دهم.

همین آمار و رکورد باعث شد در سال جدید جزو 25 مربی برتر فوتبال دنیا بشی. شما در مورد آن چه فکر میکنید؟

خیلی خوب است که نامم در بین همه نام های بزرگ باشد، اما مربیانی مثل ماریو تات، زنگانیر و… دارم که همه با آنها کار می کنیم. این موفقیت نیز حاصل تلاش جمعی است.

و البته بازیکنان بزرگی در تیم ملی ایران حضور دارند.

بله، بازیکنانی مثل آزمون داریم که چند سالی است در زنیت فوتبال بازی می کنند، مهدی طارمی در پورتو یکی از بازیکنان این تیم است و علیرضا جهانبخش هم در هلند است. در لیگ های اروپایی نفرات دیگری هم داریم که حضورشان در فوتبال اروپا قطعا فرهنگ فوتبال ایران را تغییر می دهد. تیم ملی ایران در کنار ژاپن، استرالیا و کره جنوبی می تواند پیشرفت های تاکتیکی چشمگیری داشته باشد و در جام جهانی تبلیغات گسترده ای در فوتبال آسیا داشته باشد.

عملکرد صادق محرمی که در لیگ کرواسی بازی می کند را چگونه می بینید؟

او بازیکن دیناموزاگرب است. من از 16 سالگی در لیگ برتر فوتبال ایران با این بازیکن بازی می کنم و مطمئن هستم که در آینده می تواند موفق باشد. محرمی فقط یک فوتبالیست نیست و شخصیت خوبی دارد و در آینده توانایی های خوبی از خود نشان خواهد داد.

شما در این گروه بازی سختی مقابل کره داشتید که در آن چند شوت به سمت دروازه زدید.

علاوه بر اینکه فوتبال خوب بازی می کنیم، خوشبختانه از نظر دانش فوتبالی نیز در سطح بالایی قرار داریم. در این دیدار موقعیت های از دست رفته زیادی داشتیم. این را هم در نظر داشته باشید که نوع فوتبال تیم ملی به گونه ای است که رقبا به راحتی نمی توانند امتیاز ما را بگیرند. یادتان باشد در دیدارهایی که در بحرین داشتیم، هر کدام از مسابقات جنبه پلی آف داشت اما در این مدت یک امتیاز هم به حریفان ندادیم.

در صحبت هایت به برانکو اشاره کردی که او در فوتبال ایران نتایج استثنایی کسب کرده است، نظرت در این مورد چیست؟

بله، پرسپولیس در چند مرحله موفق شد به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کند و در لیگ ایران نیز تیم موفقی به حساب می آید. لیگ ایران پا جای پای تیم ملی می گذارد و اینجا همه چیز برای موفقیت آماده است. دوست دارم مردم اروپا روزی ببینند مردم در ایران به فوتبال چگونه نگاه می کنند و هواداران فوتبال با تیم هایشان چگونه زندگی می کنند.

تفاوت مربیان کروات و ایرانی چیست؟

نمی توان این دو موضوع را با هم مقایسه کرد اما مربیان کروات تاثیر زیادی در فوتبال ایران داشته اند و این رویه همچنان ادامه دارد. مثلا تسونامیر سولدو هدایت تیمی مثل تراکتورسازی را برعهده داشت که تیم قدرتمندی در ایران است و این نشان می دهد ایرانی ها سبک ایرانی فوتبال کرواسی را دوست دارند. در واقع تفکر مربیان کروات در ایران همسو است.

دومین قهرمانی کرواسی در جام جهانی روسیه با حضور مربیان کروات در اقصی نقاط جهان موثر بود؟

قطعا

البته تیمی مثل ایران فقط یک هدف برای صعود به مرحله دوم داشت.

اخیرا جام جهانی ایران از کیفیت بالایی برخوردار بود و دوش به دوش اسپانیا، پرتغال و مراکش حرکت کرد. این تیم در جام جهانی قبلی در دیدار مقابل آرژانتین با گل بازیکن بزرگی چون مسی شکست خورد. این نشان می دهد که فاصله ها در فوتبال هر روز کمتر می شود، ایران تیم قدرتمندی است و شایسته حضور در جام جهانی است و خودش را نشان می دهد.

ایران در جام های جهانی قبلی با بوسنی همگروه بود و یک بار با هدایت شما مقابل آن تیم بازی کرد. در این دیدار تدارکاتی با چه مشکلاتی مواجه شدید؟

اتفاقاً در این بازی موارد خاصی را دیدم، چون تیم ما در حال شکل گیری بود و نقاط ضعفی وجود داشت که با آن برخورد کردم. این بازی با بوسنی هم خیلی به ما کمک کرد.

آیا به زندگی در ایران عادت کرده اید و مسائل امنیتی دارید؟

من در مکانی زندگی می کنم که فوق العاده است. شاید برخی چیزها زیاد بالا نباشد اما من راضی هستم و اتفاقا امنیت بسیار خوبی در ایران وجود دارد. برخلاف آنچه در اروپا می گویند، ایران کشور امنی است و تا به حال مشکلی از نظر ناامنی و مواردی از این دست ندیده ام.

در بازی بعدی باید به مصاف عراق بروید، تیمی که ظاهراً آن را سخت شکست داده اید.

قبل از حضور من گفته می شد که ایران 10 سال بود عراق را شکست نداده بود اما از روزی که هدایت تیم ملی را برعهده گرفتم دو بار آن تیم را شکست دادیم. من همه چیز را در فوتبال تماشا می کنم، به فشار بازیکنانی که 10 سال نتوانستند عراق را شکست دهند توجه نکردم و حالا امیدوارم در بازی بعدی حریف را شکست دهم و صعود را جشن بگیرم.

دیدگاهتان را بنویسید