اصلاح طلبان روز جدیدی نمی شناسند

اصلاح طلبان اطلاعی نداشتند

روز جدید : جریان اصلاحات در کشور در چند سال اخیر با موانع زیادی روبرو بوده است. حمایت و سرمایه اجتماعی آنها از یک سو به دلیل عملکرد مجلس و دولت دهم حسن روحانی با چالش های جدی مواجه بود و از سوی دیگر علیرغم رد صلاحیت های گسترده نامزدهای مورد نظر، اصلاح طلبان نتوانستند به قدرت برسند. تجربه دو دوره انتخابات مجلس یازدهم و آخرین انتخابات ریاست جمهوری، اصلاح طلبان را در انتخابات آتی مجلس دوازدهم با اختلاف نظرهای جدی مواجه کرده است. اگرچه اکثریت اصلاح طلبان می گویند هرگز پای صندوق های رای را ترک نمی کنیم، در عین حال معتقدند در صورت ادامه این شرایط نمی توانند نقش مهمی در انتخابات پیش رو داشته باشند. منظور آنها از ادامه شرایط، رد صلاحیت نامزدهایشان است. اصلاح طلبان در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی پیش از این به دلیل رد صلاحیت های گسترده رقابت را باخته بودند. اما کاندیداهایی که به عنوان اصلاح طلب واجد شرایط بودند و به رقابت پرداختند نیز نتوانستند پیروز شوند. برخی با تحلیل دلایل حضور بسیار کم مردم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بر این باورند که این رد صلاحیت گسترده.

در همین حال، حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی اخیراً به درخواست سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس مبنی بر بهبود شرایط لیست اصلاح طلبان اشاره کرد و گفت که از سردار سلیمانی خواسته است که از رهبری درخواست کند. رابط نامزدهای لیست اصلاحات تایید می شود. مرعشی با بیان اینکه چنین موضوعی در جلسات سه جانبه با سردار سلیمانی و اسحاق مطرح شده است، گفت: آنچه من به دنبال آن بودم این بود که در مجلس پنجم تجربه داشتیم و آن هم بعد از مخالفان بود که رهبری به کار خود ادامه دادند. جهانگیری 10 کارگزار وزیر داشت. به گزارش جماران، وی افزود: ایشان آقای حجازی را به عنوان رابط خود منصوب کردند و حتی وقتی لیست را در تهران بستیم به آقای حجازی دادیم و ایشان لیست را تایید کردند. مرعشی گفت: من به سردار سلیمانی گفتم که آماده هستیم برای انتخابات مجلس یازدهم هماهنگ کنیم و لیست ملی اصلاحات را به هر کس که آن را تایید کند و مخالف آن باشد ارائه کنیم. ما می توانیم نام او را حذف کنیم. وی در خصوص دلیل چنین درخواستی گفت: گفته می شد که می خواهیم کشور آباد شود نه اینکه وارد درگیری جدید شویم اما ایشان پیام را پذیرفت و جواب من را داد و شخصی برای ارتباط از طرف ایشان تعیین شد. به نتیجه برسند حال به گفته مرعشی این سوال مطرح می شود که آیا دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی این رایزنی را با هماهنگی همه احزاب اصلاح طلب انجام داده یا این ایده تنها ابتکار حزب کارگزاران سازندگی بوده است؟

در همین راستا جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران و از فعالان سیاسی اصلاح طلب در گفتگویی دلسوزانه درباره این اقدام مرعشی و اینکه آیا این تصمیم با هماهنگی سایر احزاب اصلاح طلب گرفته شده است یا خیر؟ «آقای مرعشی احتمالاً با توجه به اخلاق و دغدغه‌های سردار سلیمانی برای برون‌رفتن از وضعیت پیش روی کشور، رابطه خوب، قدیمی و خاصی با سردار سلیمانی داشته است. آنهایی که وجود داشتند از سردار پرسیدند. سلیمانی و وی در این زمینه قول دادند که گشایشی در این راستا ایجاد خواهد شد.»

وی افزود: به هر حال دوستان هرکسی که فکر می‌کردند راه‌هایی که فکر می‌کردند به مصلحت کشور است، پیشنهاداتی را می‌دادند و قاعدتاً کاری که آقای مرعشی انجام می‌داد، در راستای منافع ملی و کشور و جریان‌های فعلی بود. اصلاحات بود.»

او گفت: «این چیزی نبود که بخواهیم تکذیب کنیم یا بگوییم با یا بدون هماهنگی سایر احزاب اصلاح طلب بوده است.

مدیرعامل بنیاد باران با بیان اینکه «چنین پیشنهادی در شورای عالی اصلاح طلبان مطرح نشده است»، گفت: مصوبه خاصی در این زمینه وجود ندارد و آقای مرعشی با موضع فردی و حزبی خود می تواند اتخاذ کند. چنین اقداماتی.”

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به برنامه های اصلاح طلبان برای انتخابات آینده گفت: اصلاح طلبان برای انتخابات آینده مجلس کاری انجام ندهند. به هر حال باید شرایط کشور و دیدگاه های حاکمیتی را در نظر گرفت که اساساً از انتخابات پایین تر است یا خیر؟ و آیا مردم و حضور و مشارکت مردم جایگاهی دارد یا خیر؟ اگر بازنگری که مستلزم انتخابات، مشارکت و حضور مردم است، توسط برگزارکنندگان و ناظران به‌ویژه هیئت امنا انجام شود، وضعیت فرق می‌کند، اما اگر مطابق با دو انتخابات اخیر باشد، این گروه عمدتا به دنبال مشارکت مردم و انواع سلیقه های سیاسی نیست. «پس اگر این روند ادامه پیدا کند، فقط نتیجه اصلاح طلبان نیست. بحث این است که جامعه از این روند استقبال نمی کند و اگر مردم مجبور به استقبال نشوند، شاهد رکود در انتخابات خواهیم بود.»

امام در ادامه با تاکید بر اینکه طبق قانون اساسی باید شرایط و امکانات برابر را برای جامعه فراهم کنیم تا افراد واجد شرایط بتوانند رای دهند، افزودند: اگر دیگران باید به نمایندگی از مردم تصمیم بگیرند و اگر انتخاب کردند و مردم رای دهند. این انتخابات محکوم و محدود به انتخاب دیگران است، اصلاً معنایی ندارد.»

آسیب شناسی جریان اصلاحات ادامه دارد

به گفته جواد امام، «به گفته آقای خاتمی آسیب شناسی جریان اصلاحات در دستور کار جبهه اصلاحات قرار دارد و در حال انجام است». وی ادامه داد: یک سری جلسات در این زمینه برگزار شده و تحقیقات در این راستا در دستور کار جبهه اصلاحات است و برنامه ها با جدیت در حال اجراست.

وی در خصوص نتایج این جلسات گفت: جلسات بی نتیجه نیست و نتایج در اسرع وقت مشخص می شود و در دستور کار جبهه اصلاحات قرار می گیرد.

او گفت: «جبهه اصلاحات به طور منظم جلسات خود را برگزار می کند. پرداخت شده. مسائل سازمانی دیگری نیز وجود دارد که احزاب و گروه ها باید به آنها رسیدگی کنند. نظارت بر نوع اداره کشور، تصمیمات و سیاست ها نیز در دستور کار جبهه اصلاحات قرار دارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص برنامه های اصلاح طلبان برای انتخابات آتی تاکید کرد که «باید با توجه به شرایط موجود تصمیم گرفت و عمل کرد». توجه به قدرت و غفلت از سرمایه اجتماعی آسیب جدی برای کشور است.

امام در پایان خاطرنشان کرد: امروز که همه راه ها به عرصه های تصمیم گیری و اجرا بر روی اصلاح طلبان بسته شده است، بهترین فرصت بازنگری، ترمیم و بازسازی جریان اصلاح طلبی و تقویت ارتباط آن با جامعه و مردم است. »

دیدگاهتان را بنویسید