افزایش سفر نوروزی در سال اول قرن / بیش از 5 میلیون مسافر به مازندران سفر کردند.


ساعت: 12:42
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817434

بررسی وضعیت سفرهای نوروزی برحسب آمارهای ارائه شده نشان می دهد که درصد تردد مسافر در نوروز در تردد جاده ای، دریایی، هوایی و ریلی نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، از 15 اسفند ماه، بیشتر بلیت های مسیرهای گردشگری ایران به ویژه نوروز پر شده است. از دیرباز خیلی ها می دانستند که نوروز سال 1401 بعد از دو سال خانه نشینی شلوغ می شود.

سفرها و بازدیدهای نوروزی در شرایطی انجام می‌شود که اکثر افراد مبتلا به کرونا واکسینه شده‌اند و از اول فروردین‌ماه تاکنون ۷۳ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و بیش از یک هزار و ۱۲۰ نفر به تعداد مبتلایان تاج‌دار اضافه شده‌اند.

امسال اعلام شد که هیچ شهری محدودیتی ندارد و از آنجایی که اکثر افرادی که سفر می کنند می توانند در تعطیلات قوانین بهداشتی را رعایت کنند، بسیاری از مدت ها قبل برنامه ریزی کرده اند کسانی که فکر می کنند می توانند در اواخر اسفند بلیط قطار یا اتوبوس تهیه کنند، در این کاروان اقامت داشته باشند. مسیرهای منتهی به شهرهای توریستی چون در روزهای آخر اسفند 1400 بلیط عید پیدا نمی کردی.

سفرهای نوروزی به طور رسمی از ۲۵ اسفند آغاز شد. تقارن روزهای پایانی سال با تعطیلات آخر هفته دلیلی شد که سفرهای نوروزی زودتر انجام شود. به گفته مدیرکل ایمنی راهداری و ترافیکی این سازمان؛ تردد بین شهری در روز دوشنبه 29 اسفند 92 تعداد یک میلیون و 800 میلیون و 808 هزار و 103 دستگاه بوده که نسبت به روز گذشته 13 درصد کاهش داشته است.

میانگین تردد بین منطقه ای روزانه در سراسر کشور از تاریخ 25 لغایت 29 اسفند سال 1400، 2 میلیون و 16 هزار و 45 دستگاه بوده است. همچنین در روز دوشنبه 29 اسفند 1400 تعداد یک میلیون و 808 هزار و 103 دستگاه خودرو کاهش 13 درصدی نسبت به روز گذشته داشته است.

مهریاری کل تردد در استان های تهران و البرز را 2 میلیون و 423 هزار و 83 دستگاه اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد افزایش داشته است.

با گذشت کمتر از سه روز از اولین روز عید، بسیاری از مراکز اقامتی در شلوغ ترین استان ها به ظرفیت کامل رسیده اند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران گفت: تا سوم فروردین بیش از 5 میلیون مسافر و گردشگر نوروزی وارد استان شده اند.

روح اله سلگی گفت: بیش از 5 میلیون مسافر و گردشگر نوروزی تا بامداد سه شنبه سوم فروردین وارد مازندران شدند که حدود نیمی از آنها شب را در استان اقامت کردند.

سلگی افزود: این تعداد مسافر و گردشگر نوروزی از 25 اسفند سال گذشته تا بامداد سوم فروردین ماه 1401 در دور اول سفرهای نوروزی به مازندران سفر کردند که نسبت به مدت مشابه قبل حدود 50 درصد افزایش داشته است. سال . .

وی ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر 93 درصد ظرفیت مراکز اقامتی مازندران شامل هتل ها و هتل ها، آپارتمان ها و متل ها، مجتمع های گردشگری، مسافرخانه ها، اقامتگاه ها و واحدهای بوم گردی در استان تکمیل شده است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران با اشاره به اینکه با گذشت حدود دو سال از محدودیت های کرونری و رفع آن محدودیت ها، حجم سفره ها در سراسر کشور ایجاد شده است، گفت: خوشبختانه و بر اساس پیش بینی ها حجم زیادی از سفره های نوروزی از مازندران در حال ساخت است.

سلگی افزود: بر اساس آمار منتشر شده، مازندران هم اکنون در اوج غروب های نوروز 1401 تا سوم فروردین قرار دارد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران همچنین به حضور اکیپ های ویژه نظارت و بازرسی از اماکن رفاهی و خدماتی در جاده های استان اشاره کرد و گفت: همه روزه تیم های نظارتی و بازرسی از مراکز خدماتی، رستوران ها، پمپ بنزین ها، سوغات و خواربار فروشی بازدید می کنند. فروشگاه ها و غیره در صورت اقدام بر خلاف قوانین و مقررات اطلاعیه مورد رسیدگی قانونی قرار خواهد گرفت.

ترافیک در جاده های کشور زیاد است. تردد در مراکز مسافربری مانند راه آهن نیز افزایش یافته است.مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: در شش روز گذشته 412 هزار نفر تردد کردند و روزانه 30 قطار از تهران به مشهد اعزام شدند.

از 24 تا 29 اسفند 1400، 1157 قطار ارسال شده است که این تعداد در سال گذشته 1164 قطار بوده است. در این مدت 412 هزار مسافر در این قطار حضور داشتند که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 260 هزار نفر بود.

مقصد بعدی سفر به شهرهای شمالی است. به همین دلیل جاده های شمالی کشور شلوغ است و بر اساس اعلام مرکز ملی مدیریت راه های کشور، تردد در محور چالوس، مسیر شمال به جنوب تا اطلاع ثانوی ممنوع و ترافیک سنگین در مسیر جنوب به شمال شهرستانک، گرماب است. به نساء و پل زنگوله در کنار نخلستان سیاه است.

بسیاری از مسافران نیز به خارج از کشور سفر کرده اند و برای یک تعطیلات دو هفته ای ایران را ترک کرده اند و تعداد سفرهای خروجی نیز 250 درصد افزایش یافته است. به گفته سازمان هواپیمایی کشوری، سفرهای هوایی داخلی نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در چهار روز اول از آغاز جشنواره نوروزی سال 1401، 2156 پرواز در سه فرودگاه مهرآباد مشهد از باند انجام شد و 265831 مسافر را به مقاصد مختلف منتقل کردند.

به گفته رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای؛ با برخی کشورهای همسایه توافق شد که در سفر نوروزی کاپوت خودروهای شخصی مسافران خود را بپذیرند و برخی دیگر کاپوت خودروها را بپذیرند.

شهرها در حال حاضر مملو از مراکز اقامتی هستند و مسافران باید سفر خود را به شهرهایی هدایت کنند که هنوز ظرفیت پذیرش مهمان را دارند. مصطفی فاطمی، مدیرکل گردشگری داخلی نیز این موضوع را مورد تاکید قرار داد و گفت: شهرهایی مانند شیراز، اصفهان و یزد می‌توانند در هفته دوم عید خلوت‌تر باشند. همچنین از ظرفیت پذیرش استان ها اطلاع رسانی می کنیم و شهرهای جایگزین را به مردم ارائه می کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید