افزایش هزینه تولید با وجود کاهش قیمت مرغ، مرغداران را بیمار کرده است/ لزوم تسریع در تصمیم وزارت جهاد کشاورزی


ساعت: 11:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۵
کد خبر: 1916003

افزایش قیمت تمام شده مرغ با وجود کاهش قیمت آن، مشکلاتی را برای تولیدکنندگان مرغ ایجاد کرد به گونه ای که درآمد آنها کفاف هزینه تولید را نمی داد و متضرر شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، با حذف ارز ترجیحی اگرچه فضای دلالان تا حدودی برچیده شده است، اما همچنان مشکلاتی در حوزه تولید وجود دارد، در این میان مرغداران به دنبال افزایش قیمت تمام شده تولید هستند. در نقطه بسیار پایین تری قرار دارند که حتی هزینه های تولید آنها نیز پوشش داده نمی شود.

در حال حاضر با وجود اینکه مشکل جدی در زمینه تامین مواد اولیه دام و طیور وجود ندارد، اما این محصولات با قیمت بالایی توسط مرغداران و دامداران خریداری می شود و این در حالی است که شرایط عرضه محصولات آنها در بازار مساعد نیست.

تلفات مستمر دام و طیور به دلیل فعالیت در زمینه دام و طیور شرایطی را ایجاد کرد که به تدریج منجر به ورشکستگی این واحدها و کاهش تولید خواهد شد.


مرغداران به ازای هر کیلوگرم تولید مرغ 10 هزار تومان ضرر می کنند

محمود نجفی در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: از 31 اردیبهشت ماه سال جاری پس از حذف ارز ترجیحی و آزادسازی قیمت مواد اولیه دام و طیور، قیمت این محصولات و هزینه های تولید در دام و طیور افزایش یافت. مزارع افزایش یافته است.

وی افزود: با وجود افزایش هزینه های تولید، نرخ مصوب دولت برای تحویل مرغ به مرغداری 44 هزار تومان است اما متاسفانه در روزهای اخیر قیمت مرغ کاهش زیادی داشته و حتی به 33 هزار تومان رسیده است.

مرغدار کرمانشاهی تصریح کرد: افزایش هزینه تولید مرغ در حالی که فروش آن کاهش یافته و اکنون این معضل برای مرغداران معضلی شده و خسارات مالی زیادی را متحمل شده اند.

نجفی با اشاره به تداوم زیان مرغداران گفت: قیمت تمام شده تولید مرغ در حال حاضر بیش از سه برابر افزایش یافته است، در واقع قیمت تمام شده مرغ برای مرغداران کیلویی 45 هزار تومان است، در حالی که قیمت فروش مرغ به فروش می رسد. 33 هزار تومان درب مرغداری است.

وی افزود: مرغداران همچنان زیان ده هستند و جهاد کشاورزی به عنوان متولی چاره اندیشی نکرده است.

نجفی تصریح کرد: پس از تحویل مرغ منجمد شاهد افت قیمت مرغ گرم بودیم که البته اکنون این موضوع متوقف شده است اما آثار آن همچنان وجود دارد.

این مرغدار کرمانشاهی گفت: بر اساس دستور وزارت جهاد کشاورزی اکنون شرکت پشتیبانی امور دام فقط جوجه های نژاد آریایی را خریداری می کند که در نتیجه جوجه های نژاد غیرآریایی در دست مرغداران مانده و خریداری نمی شوند. توسط شرکت پشتیبانی امور دام .


195a72e5 7fae 4312 a125 05f0ab680002 خبر خاکستری


پیشنهاد کمیته کشاورزی برای دعوت از وزیر به مجلس برای حل مشکلات مرغداران

رحمت الله نوروزی نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: اکنون مشکل مرغداران این است که قیمت هر کیلوگرم مرغ برای آنها به بیش از 50 هزار تومان رسیده در حالی که قیمت تعیین شده برای تولیدکنندگان مرغ 35 هزار تومان است. در نتیجه تولیدکنندگان مرغ متضرر شده اند.

وی افزود: در حال حاضر هزینه خرید دام و طیور، خرید جوجه یکروزه، هزینه های نگهداری، تامین نیروی کار و سوخت بالا بوده و موجب ضرر و زیان مرغداران شده است.

یکی از اعضای کمیته کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای اسلامی گفت: برای رفع مشکلات مرغداران باید طرح جامعی اندیشیده شود.

نوروزی خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در تلاش هستند تا وزیر جهاد کشاورزی را به مجلس دعوت کنند تا مشکلات مرغداران پیگیری شود.

وی با بیان اینکه مرغداران خواستار پیگیری مشکلات خود هستند افزود: همچنین شرکت پشتیبانی امور دام با وجود خرید مرغ از مرغداران هنوز مطالبات آنها را پرداخت نکرده است.


62523ef3 8e28 4dd1 a122 05dfda33f896 خبر خاکستری

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ؛ با توجه به اهمیت تولید مواد غذایی به ویژه مرغ در تامین امنیت غذایی کشور، وزارت جهاد کشاورزی باید هر چه سریعتر نسبت به رفع مشکلات دامداران و طیور اقدام کند تا این موضوع منجر شود. به نابودی کسب و کارشان

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید