مرغ وجود دارد؛ اما نه به قیمت 24900 تن / مشکل همچنان پابرجاست / پیشنهاد مرغداران برای حذف ارز ترجیحی

ساعت: 10:32
تاریخ انتشار: 14/08/1400
کد خبر: 1780340

یکی از مسئولان اتحادیه پرورش دهندگان گوشت گفت: قیمت مصوب 31 هزار تنی هر کیلوگرم گوشت هنوز اعلام نشده است. وی گفت: کمبودی در تامین مرغ نداریم اما در حال حاضر مرغداران به دلیل دوگانه بودن قیمت و مشکلات نهاده ها، 40 درصد تولید خود را به دولت می دهند و مابقی در خارج از شبکه توزیع می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در ماه های اخیر موضوع قیمت مرغ در هر مجلسی مطرح شده است که صنعت و فعالان آن دلایل خاص خود را برای افزایش قیمت دارند، اما کاهش دسترسی دهک های ضعیف و حتی حذف مرغ از سبد پس از این نوسانات مهم است.

در همین رابطه با اعلام و افزایش قیمت مصوب به 24900 تومان، عرضه اندکی افزایش و قیمت آن در بازار کاهش می یابد. اما باز هم کاهش عرضه و افزایش قیمت به حدی بود که قیمت اعلامی 31 هزار تنی هر کیلو مرغ گرم اگرچه هنوز غیر رسمی است، زمینه را برای چند نرخی شدن فراهم کرد و باز هم قیمت این محصول را افزایش داد.

به گفته کارشناسان، قیمت گذاری دستوری باعث این آشفتگی بازار شده و زمزمه های حذف ارز 4200 تومانی نیز به آن دامن می زند. همه اینها باعث شده است که ظرفیت جوجه کشی طیور تغییر نکرده باشد اما به دلیل عدم نظارت این محصول با قیمت مصوب به دست مصرف کنندگان نمی رسد.

بر اساس این گزارش، افزایش مجدد قیمت جوجه یکروزه از 4500 تن در هر 7500 تن به 8500 تن در قیمت تمام شده جوجه نیز موثر بوده است. البته قیمت تمام شده جوجه یک روزه به گفته کارکنان این صنف حدود 6000 تن است که با این قیمت به فروش نمی رسد و سود دلالان را در پی داشته است که مشکل بازار مرغ را بیشتر کرده است.

مشکل دام های درج شده همچنان پابرجاست/ علت کمبود گوشت مرغ با قیمت مصوب چیست؟

محمدعلی کمالی سروستانی مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار راه دانا : به ویژه ذرت گفت: البته در مورد سویا این مشکل کمتر است اما شایعاتی مبنی بر کاهش ارز ترجیحی وجود دارد. مانع از رسیدن ذرت به دادگاه شد.

وی ادامه داد: این روزها واردکنندگان منتظر واردات این کالاها بودند تا تکلیف تخصیص ارز مشخص شود اما عوامل دیگری مانند هفته گذشته وارد بحث قیمت شدند و اتفاقی که برای جایگاه های سوخت افتاد در قیمت حمل و نقل موثر بود. . .

این فعال بازار مرغ با بیان اینکه علاوه بر بحث ارز، موضوع قیمت گذاری نیز به مشکلات اضافه شده است، گفت: علیرغم اینکه قیمت مصوب جدید تخم مرغ اعلام شده بود؛ اما با توجه به اینکه قیمت تخم مرغ به تصویب رسیده است، قیمت آن نیز در حال افزایش است. ولی تاخیر در اعلام قیمت گوشت مرغ به بازار دامن زده است و این موضوع باعث کندی عرضه گوشت مرغ به بازار شده است.

کمالی سروستانی ادامه داد: اگرچه مرغداران اعلام رسمی نمی کنند، اما اخباری که به اتحادیه می رسد نشان می دهد که با شروع فصل پاییز تلفات دام اندکی افزایش یافته است؛ اما با توجه به اینکه در حال حاضر در سال 2018 به این اتحادیه رسیده است، تلفات دام افزایش یافته است. دلیل این امر یا کیفیت مواد اولیه یا کمبود داروهای مورد استفاده در مرغداری است.

قیمت مرغ 31000 تومان هنوز اعلام نشده است

وی بیان کرد: اگرچه قیمت مصوب گوشت مرغ در حال حاضر 24 هزار و 900 تن به ازای هر کیلوگرم است، اما 19 هزار تن از آن در اختیار مرغداران قرار می گیرد و مابقی شامل هزینه های کشتار و توزیع می شود. امیدواریم کارگروه تنظیم بازار استان تصمیمات درستی بگیرد چرا که این تصمیمات تاثیر زیادی بر بازار تهران هم دارد.

مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت 31 هزار تن مرغ گرم هنوز اعلام نشده است، گفت: امیدواریم قیمت مصوب مرغ زنده و گرم هر چه زودتر به منظور تعیین قیمت تعیین شود. افزایش تولید و عرضه و در نهایت التهاب قیمت ها در بازار.

جوجه ریزی طی ماه های اخیر کاهش نداشته است/ دلیل عرضه مرغ خارج از شبکه چیست؟

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه در ماه های اخیر تعداد جوجه کشی ها کاهش نیافته است، گفت: کمبود تامین جوجه در تهران نداریم؛ در حالی که در ماه های اخیر جوجه کشی ها کم نشده است. در حال حاضر با توجه به این دوقطبی قیمتی، عرضه خارج از خط مرغ بالاست که با تعدیل قیمت مصوب تعدیل می شود.

وی تاکید کرد: امروزه دولت حدود 40 درصد از هزینه های تولید طیور را در قالب مواد اولیه مانند ذرت و کنجاله سویا به واحدهای طیور یارانه می دهد. اما در مورد 100% تولید طیور تصمیم می گیرد. باید در نظر داشت که 60 درصد باقیمانده هر روز با تورم روبرو هستند و مرغداران باقی مانده نیاز بازار آزاد خود را تامین می کنند.

این تصمیمات حکم به نابودی صنعت مرغداری می دهد

این تولیدکننده طیور خاطرنشان کرد که تصمیمات منظم برای صنعت طیور مضر است. او گفت که دولت یک مرغداری را مجبور کرده است که دام بدون حمایت را با قیمت مصوب عرضه کند. با وجود تمام این مشکلات، 106 میلیون قطعه جوجه در ماه اکتبر جوجه ریزی شد. تخمین زده می شود که در ماه نوامبر بین 117 تا 120 میلیون جوجه ریزی شود.

این مقام صنفی تصریح کرد: در شرایطی که مرغداران منتظر اعلام رسمی قیمت و یا فروش تعداد محصولات خود بدون استفاده از منابع دولتی (ارز ترجیحی) هستند، عرضه مرغ در بازار به شدت ادامه دارد.

پیشنهاد اتحادیه پرورش دهندگان گوشت برای حذف ارز ترجیحی

کمالی سروستانی درباره حذف ارز 4200 تومانی دام گفت: مرغداری که امروز برای پرورش طیور خود حدود 900 میلیون تا یک میلیارد مواد اولیه خریداری می کند. سی حذف ارز ترجیحی بین دو تا سه میلیارد هزینه خرید دارد و کمبود این نقدینگی مشکلات دام و طیور را چند برابر می کند.

وی در پایان گفت: پیشنهاد ما این است که در صورت حذف ارز 4200 تومانی و با توجه به چند برابر شدن هزینه های تولید، این حمایت ها به انتهای زنجیره تولید منتقل شود.

مشاور اتحادیه پرورش دهندگان گوشت ادامه داد: یادتان باشد پروتئین و مرغ بین فقرا توزیع شود تا سرانه مصرف کاهش پیدا نکند، زیرا ممکن است با افزایش شدید قیمت مواجه شویم و این تفاوت باید جبران شود. از سوی دیگر مرغداران باید تجهیزات ارزان قیمتی در اختیار مرغداران قرار دهند تا بتوانند قدرت خرید خود را برای تامین مواد اولیه حفظ کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید