افسردگی یکی از علل کاهش اشتها در سالمندان / کاهش جذب برخی ویتامین ها در سنین بالا است.


ساعت: 16:09
تاریخ انتشار: 1301/07/16
کد خبر: 1901947

رئیس اداره تغذیه و امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افسردگی در دوران سالمندی را یکی از دلایل بی اشتهایی سالمندان عنوان کرد و گفت: همراهی کودکان و اقوام با سالمندان. به حل این مشکل کمک می کند. موضوع.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فرشته فزونی رئیس اداره تغذیه و امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به کاهش حس چشایی در سالمندان گفت: با افزایش سن حس چشایی کاهش می یابد که باعث لذت غذا خوردن می شود. کاهش و این احساس نسبت به غذای بی مزه باعث میل بیشتر به مصرف شیرینی و نمک می شود.

به گفته وی، تهوع، کاهش اشتها و تغییر طعم غذا که از عوارض داروها به ویژه ملین ها و مدرها است نیز می تواند منجر به بی میلی به خوردن و حذف وعده های غذایی در سالمندان شود.

وی چاقی، مشکلات دندانی، اختلالات حرکتی، کاهش توده عضلانی، کم تحرکی و محدودیت های مالی را از دیگر عوامل دریافت ناکافی مواد غذایی عنوان کرد.

رئیس اداره تغذیه و امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افسردگی در دوران سالمندی را یکی از دلایل بی اشتهایی سالمندان عنوان کرد و گفت: همراهی کودکان و اقوام با سالمندان. به حل این مشکل کمک می کند. موضوع.

وی همچنین آلزایمر و زوال عقل را از عوامل فراموشی در تهیه و خوردن غذا نام برد و یکی از عوامل سوءتغذیه در سالمندان به شمار می رود.

فزونی با توجه به اینکه نیاز به انرژی در سالمندان کاهش می یابد، خاطرنشان کرد: پروتئین مورد نیاز سالمندان باید از منابع باکیفیت (از نظر پروتئین) مانند گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، سفیده تخم مرغ، لبنیات بدون چربی یا از محتوای کم چربی اطمینان حاصل کنید. غلات و حبوبات نیز منابع گیاهی پروتئین هستند که اگر با هم مصرف شوند آمینو اسیدهای ضروری بدن را تامین می کنند.

رئیس اداره تغذیه و امور دارویی معاونت بهداشتی با اشاره به کاهش جذب برخی ویتامین ها در سنین بالا افزود: با افزایش سن جذب ویتامین D و کلسیم کاهش می یابد. بنابراین نیاز بدن به مصرف منابع غنی کلسیم (مانند شیر و لبنیات) و ویتامین D افزایش می یابد و توصیه می شود سالمندان از مکمل های ویتامین D و کلسیم استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این سنین جذب ویتامین B12 در بدن نیز کاهش می یابد، بنابراین مصرف گوشت قرمز، ماهی، شیر و تخم مرغ با توجه به هرم گروه های غذایی به میزان مناسب توصیه می شود.

با توصیه به مصرف غذاهای حاوی روی توسط افراد مسن افزایش یابد. گوشت، شیر، حبوبات و گندم را به عنوان منابع غذایی غنی از روی معرفی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید