اقتصاد؛ در انتظار یک شوک سیاسی

اقتصاد؛  در انتظار یک شوک سیاسی

رئیس سازمان برنامه و بودجه از پایان رکود در اقتصاد ایران خبر داد و آمارها نیز نشان می دهد که نرخ تورم در ایران روندی نزولی داشته است. از سوی دیگر، رشد اقتصادی مثبت در ایران از سوی مقامات دولتی به عنوان سندی برای نشان‌دهنده موفقیت دولت در عرصه اقتصادی عنوان می‌شود. اما این همه ماجرا نیست. معاون اقتصادی بانک مرکزی ضمن تشریح توسعه مهم ترین متغیرهای اقتصادی در طول فعالیت دولت سیزدهم گفت: پیش بینی می شود با توجه به ثبات ایجاد شده نرخ تورم در ماه های آینده امسال به سطوح پایین تری کاهش یابد. در بازار ارز . مهمتر از آن، گفته می شود که رشد نقدینگی نیز کند شده است، به این معنی که تورم باید در ماه های آینده کاهش یابد. با تمام این اوصاف کارشناسان اقتصادی همچنان معتقدند هر گونه بهبودی مسیر برقراری ثبات در اقتصاد را طی می کند و تا زمانی که وارد دوره ثبات اقتصادی نشویم نمی توان به بهبود شرایط اقتصادی امیدوار بود. تحلیلی که اکنون در دسترس است کارشناسان را یادآوری می کند که نیاز به بازگرداندن دستمزد کارگران هر روز بیش از گذشته است. همانطور که گزارش شده، بررسی های مجلس در روزهای اخیر روند تورم را بالای 70 درصد اعلام کرده است. که نشان می دهد دستمزدها نیاز به بازنگری دارد و شرایط کار نسبت به سال گذشته سخت تر شده و حداقل دستمزد کفاف زندگی مردم را نمی دهد. با تمام این اوصاف معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: از ابتدای تاسیس دولت سیزدهم، موضوع کنترل رشد نقدینگی و تورم به دلیل حاد بودن آن یکی از مهمترین اولویت های اقتصادی کشور محسوب می شود. وی افزود: در این مدت بانک مرکزی با تعیین برنامه رشد نقدینگی 30 درصدی برای سال 1401 و تعیین هدف رشد نقدینگی 25 درصدی برای سال 1402 توانست این متغیر را به میزان قابل توجهی کنترل کند. رشد نقدینگی که در پایان مرداد 1400 به 1/39 درصد رسید، در دولت سیزدهم روند نزولی قابل توجهی را طی کرده است. بنابراین طبق آمار اولیه رشد نقدینگی در پایان سال 1401 معادل 31.1 درصد بوده که نسبت به دو سال گذشته کاهش شدیدی داشته است (رشد نقدینگی در سال‌های 1399 و 1400 به ترتیب معادل 40.6 و 40.6 درصد بوده است) 39.0 درصد). و اجرای نسبی برنامه پولی تعیین شده برای سال 1401 را نشان می دهد.وی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای کنترل افزایش نقدینگی گفت: اقدامات عملیاتی بانک مرکزی از جمله کنترل ایجاد پول بانکی از طریق تنظیم مقررات. و اجرای جدی کنترل رشد ترازنامه بانک ها، تشکیل کمیته نقدینگی و برگزاری جلسات هفتگی و مستمر آن، هدایت نرخ سود در بازار بین بانکی حول نرخ اصلی و در کریدور نرخ بازار و افزایش سپرده قانونی. نسبت نیم درصدی در سطح شبکه بانکی، نقش مهمی در اجرای برنامه کنترل نقدینگی در ماه‌های اخیر داشت. به گفته معاون اقتصادی بانک مرکزی، اکنون در حالی که نمایندگان مجلس با تصویب لایحه فوریت های عمومی برای الحاق یک بند به تبصره (6) قانون بودجه سال 1402 گامی اساسی در جهت کاهش قیمت کالاهای اساسی برداشته اند. در دوره فعالیت دولت سیزدهم، ضمن رسیدگی به موضوع کنترل رشد نقدینگی، موضوع حمایت از تولید و تداوم نرخ رشد اقتصادی نیز مورد توجه همیشگی سیاستگذاران اقتصادی کشور است. توجه ویژه به صنعت کشور منجر به افزایش نرخ رشد بخش صنعت کشور از 3.3 درصد در سال 1400 به 9.5 درصد در سال 1401 شد و همچنین در سال 1401 رشد مثبت بخش خدمات ادامه یافت و نرخ رشد 2.7 را به ثبت رساند. درصد

سناریوهایی برای اقتصاد کشور

پیش بینی های قابل توجه تورم و ارز توسط کارشناسان انجام می شود. یک کارشناس اقتصادی گفت: باید فضای اقتصادی سیاسی را بازنگری کنیم و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، متأسفانه فکر نمی کنم شاهد روند مثبتی در اقتصاد باشیم.

سیامک قاسمی در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از آینده کوتاه مدت بازارها در اقتصاد و سیاست اقتصادی ایران چیست؟ وی به خبرآنلاین گفت: باید در زمینه اقتصاد سیاسی صحبت کنیم. این بدان معناست که ابتدا باید دید پیش بینی ما از آینده تحریم ها چیست و بر اساس آن سناریو تصویری از اقتصاد ایران ترسیم کنیم. اینکه آیا مذاکرات در سطحی از سر گرفته خواهد شد یا خیر. اگر مذاکرات در هر سطحی آغاز شود، خوش بینی کوتاه مدت به جامعه ایران تزریق خواهد شد.

وی افزود: آنچه در کوتاه مدت اتفاق خواهد افتاد همان اتفاقی است که پس از روی کار آمدن بایدن رخ داد. در پاییز 2019 و با انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، این خوش بینی در افکار عمومی ایجاد شد که دلار از حدود 33 هزار تومان به 24 هزار تومان کاهش یافت و بازارها یکی یکی متوقف شدند. همه اینها به این دلیل بود که جامعه امیدوار بود. چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​سرنوشت انتظارات تورمی و خوش بینی و بدبینی جامعه ایران به آینده به موضوع تحریم گره خورده است و به حق. زیرا تاثیر تحریم ها همچنان ادامه دارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: واقعیت این است که بر اساس این سناریوها می توان درباره چگونگی توسعه کوتاه مدت اقتصاد ایران صحبت کرد. بنابراین در صورت شنیدن خبرهای خوش و ایجاد فرصت می توان انتظار داشت که در سال 1402 هوای تازه در اقتصاد ایران داشته باشیم. در غیر این صورت، متأسفانه با توجه به اینکه سال را بسیار پرنوسان آغاز کردیم، اگر سیگنال مثبتی وجود نداشته باشد، با نزدیک شدن به نیمه دوم سال، این نوسانات شدیدتر می شود.

قاسمی ادامه داد: در واقع اتفاقی که پارسال در نیمه دوم سال شاهد بودیم که به یکباره متغیرهای اقتصادی از مهرماه حرکت کرد و دلار 70 درصد افزایش یافت و بقیه متغیرها هم متاسفانه همینطور است. فکر کن دوباره تکرار میشه . .

وی خاطرنشان کرد: ببینید سیاست گذاری اقتصادی در شرایط فعلی جوابگوی اقتصاد ایران نیست. اقتصاد ایران نیازمند یک سری شوک است. این تحولات باید ناشی از فضای خوش‌بینی سیاسی باشد. ما به یک شوک عرضه ارز نیاز داریم. این یعنی ایجاد گشایش هایی که منابع ارزی خوبی را وارد اقتصاد ایران می کند که همه به اقتصاد سیاسی برمی گردد.

این کارشناس اقتصادی گفت: آمارهایی که گزارش می شود و توافقات سیاسی که تاکنون انجام شده است منجر به این تحولات نشده است. سند همکاری 25 ساله با چین امضا شده است اما خودشان می گویند میزان سرمایه گذاری چینی ها در ایران در سال های اخیر زیر 200 میلیون دلار بوده است. این عدد برای اقتصاد ایران شوخی است. اقتصاد ایران تنها در بخش نفت و گاز به بیش از 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و به همین دلیل است که ما نیازمند تحولات سیاسی هستیم. در غیر این صورت رکود ادامه خواهد داشت و رشد اقتصادی نزدیک به صفر و 2.3 درصد خواهد بود.

وی تاکید کرد: در این مورد تردیدی ندارم. این اعداد به طور موثر نشان دهنده رکود اقتصادی برای اقتصادی است که در 10 سال گذشته رشد اقتصادی نزدیک به صفر داشته است. در عین حال تورم بالا ادامه خواهد داشت.
این کارشناس اقتصادی گفت: از سوی دیگر نکته بسیار نگران کننده ای که در این سال ها شاهد آن بودیم خروج بسیار سریع سرمایه هاست. دیدیم که دیگر سرمایه برای خرید خانه از ایران خارج نمی شود، بلکه سرمایه و کسب و کار دارند می روند. این به این معنی است که اش با جاش قرار می گذارد. به نظر من، این فرار سرمایه موضوعی بسیار نگران کننده است که ناشی از انتظارات تورمی است. چقدر به آینده امیدواریم.

قاسمی گفت: اقتصاد ایران در حال حاضر با چالش های زیادی مواجه است. می بینیم که نرخ تشکیل سرمایه در کشور به طور مستمر منفی است. برای اولین بار در 70 سال گذشته، ایران برای 4 سال متوالی نرخ تشکیل سرمایه منفی داشته است. یعنی بیش از سرمایه گذاری های جدید، سرمایه گذاری های گذشته با استهلاک از بین می روند. مثل خانه‌ای قدیمی شده که هر لحظه تکه‌ای از سقفش می‌افتد و سرمایه جدیدی نیاورده‌ای. این معضل را در ابعاد مختلف در کشور می بینیم. این آمار رسمی مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که نرخ تشکیل سرمایه در ایران برای 4 سال متوالی منفی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که بحران صندوق بازنشستگی به تازگی به دلیل مصاحبه ای آشکار شده است. این یک وضعیت بسیار بحرانی است و تمام فشار صندوق های بازنشستگی به بودجه دولت وارد شد و منجر به این شد که کسری بودجه بسیار زیاد است. این دومینو با سیاست های اقتصادی درست نمی شود، یا این وزیر می رود یا وزیر دیگری می آید. ما باید فضای اقتصادی سیاسی را بررسی کنیم و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، متأسفانه ما شاهد روند مثبتی در اقتصاد نخواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید