اقتصاد گلستان با بحران خلیج گرگان/ صنایع تبدیلی کلید افزایش درآمد سرانه گلستانی هاست


ساعت: 10:05
تاریخ ارسال: 06/10/1401
کد خبر: 1894295

علاوه بر خلیج گرگان، اقتصاد استان نیز با بحران مواجه است و باید کمک های ملی و استانی برای احیای اقتصاد استان در نظر گرفته شود، اما قطار توسعه استان هنوز در مسیر برنامه های دولت قرار نگرفته است. برنامه ها همانطور که باید

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ؛ در هفته دولت سه هزار و 215 پروژه وجین علف های هرز افتتاح شد و بر اساس انتصاب استاندار دولت سیزدهم در این مدت تقریبا هر روز یک طرح وجین در استان گلستان به بهره برداری رسید.

این پروژه ها 9.926 میلیارد تومان اعتبار دارند که برای هر روز از هفته پایانی دولت تا امروز 27 میلیارد تومان سرمایه گذاری برای اجرای این طرح ها در نظر گرفته شده است.

اجرای این حجم از پروژه ها در این بازه زمانی نشان از تلاش و برنامه ریزی شبانه روزی مسئولان است و بی انصافی است که این تلاش ها نادیده گرفته شود، اما مهم این است که این پروژه ها تا چه اندازه توانسته اند. برای رفع نیازهای افراد جامعه.

اگرچه دولت سیزدهم با بدهی های فراوان و پروژه های نیمه تمام و تلاطم بازار و همچنین سونامی کرونا در ابتدا مواجه بود، اما مردم انتظار دارند مسئولان برای مشکلات اصلی استان گام بردارند نه اینکه منزوی شوند. اقدامات و تلاش‌هایی که منجر به حل مشکلات و بحران‌ها می‌شود، از استان نمی‌توان دوری کرد زیرا توان مسئولان و زمان مسئولیت آن‌ها را می‌گیرد.

این مشکل در شعار دولت سیزدهم نیز دیده می شود و دولت به دنبال توسعه با محوریت عدالت است، از این رو شاید در سفر به استان گلستان اعتبارات خوبی برای زیرساخت های استان گلستان در نظر گرفته شود تا خلاء و خلأ جبران شود. عقب ماندگی استان اما اظهارات نمایندگان و شواهد نشان می دهد که به دلایل مختلف از جمله عدم همکاری بانک ها این وام ها آنطور که باید جذب نمی شود.

مردم از طریق رسانه ها و صداوسیما سخنان امیدوارکننده رئیس جمهور مبنی بر برنامه ریزی برای حل مشکلات جوانان، تسهیل در امر پرداخت کمک های ازدواج و زایمان را می شنوند، اما در عرصه عمل مشکلات و موانع زیادی از سوی دولت وجود دارد. بانک‌ها از ضمانت‌نامه تا فرآیند پرداخت سود و این در همان زمان رئیس‌جمهور محبوب کشور مصوبات و دستورات ویژه‌ای در این زمینه صادر کرد و این سوال در ذهن متبلور شد که ریشه این تاخیرها در چیست. اجرای سیاست ها و برنامه های دولت در استان؟

یکی از مشکلاتی که مسئولان باید در استان به آن توجه جدی داشته باشند بحث تامین آب و تامین منابع آب است، بسیاری از پروژه هایی که قرار است آب شرب مردم را تامین کنند با وجود بیش از 11 پروژه سرنوشت نامعلومی دارند. سال ها از اجرای پروژه ای مانند سد نرماب می گذرد اما این پروژه هنوز به مرحله آبگیری کاسه سد نرسیده است.

از سوی دیگر به ویژه در دهه اخیر روستاییان استان گلستان مشکلات بیشتری در تامین آب شرب دارند، تقریباً 108 روستای استان از نعمت آب شرب برخوردار نیستند و با توجه به تعداد روستاهای استان، این تعداد 10 درصد روستاهای گلستان را شامل می شود و این موضوع دلیل انقلاب است، این اسلام نیست که به دنبال خدمت به محرومان و مستضعفان است و مسئولان باید این مهم را در دستور کار خود قرار دهند.

این مناطق محروم گلستان به دولت سیزدهم امید دارند و کم کاری و کم توجهی به این گونه پروژه ها به جایگاه مردم دولت سیزدهم لطمه می زند.

از سوی دیگر در سال های اخیر بسیاری از مسئولان در مورد تفکرات و برنامه های خود برای توسعه استان صحبت کرده اند و یا در سال های اخیر بر موضوع افزایش درآمد سرانه تاکید شده است، اما این در حالی است که استان با مشکل مواجه است. مشکل خام فروشی و امور. پروژه های صنایع تبدیلی استان در هفته دولت بسیار اندک بود.

برنامه هایی مانند سند توسعه و پیشرفت 110 روستای استان گلستان نیز برای این منظور در نظر گرفته شده است تا با استفاده از الگوهای موفق و به کارگیری مزیت های نسبی این روستاها، میزان تولید و سپس درآمد روستاییان افزایش یابد. به تدریج این مدل ها در روستاها اجرا می شود.

اما نکته مهم در این گونه برنامه ها این است که مسئولان اقتصاد روستایی را جزیره ای جدا از یکدیگر می بینند، مرغداری، دامداری، کشاورزی از مهم ترین مشاغل روستایی است که سهم قابل توجهی در درآمد روستاییان دارد، اما باز هم در مجموع. برنامه مسئولان برای ارتقای سطح تولید در روستاها که امکان پذیر است اتفاق نیفتاده است.

این بی برنامگی باعث شد هزاران فارغ التحصیل کشاورزی و دامپروری در روستاها جزو افراد بیکار باشند و هر کدام از این افراد بتوانند بر تولید مشاغل روستایی نظارت داشته باشند و از ظرفیت تخصصی آنها برای بهبود تولید استفاده شود.

عدم توجه به سه مزیت اصلی روستاییان استان و همچنین فاصله زیاد فناوری با کشاورزی و دامپروری در استان باعث شد تا بسیاری از محصولات کشاورزی استان به صورت خام راهی استان های همجوار شود. بنابراین در فصل برداشت گندم تعداد زیادی خودرو باروری کاه که منبع اصلی دامداری استان محسوب می شود به استان های همجوار صادر می شود و این در حالی است که در سال های اخیر به دلیل به دلایل مختلف از جمله خشکسالی، استان در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه است، از این رو جهاد کشاورزی برای ترویج محصول هاستار که یک گیاه استراتژیک برای بیابان زدایی در روستاهاست، مد نظر قرار گرفته است.

از یک سو هجوم ملخ های مراکشی که هر ساله پوشش گیاهی منطقه کویری ترکمن صحرا را هدف قرار می دهد و از سوی دیگر بی تدبیری مسئولان در تامین مواد اولیه شرایطی را فراهم می کند تا این مناطق شمالی استان به منطقه تبدیل شوند. مرکز ریزگردها

این سوالات نشان نمی دهد که علاوه بر خلیج گرگان، اقتصاد استان نیز با بحران مواجه است و برای احیای اقتصاد استان باید کمک های ملی و استانی در نظر گرفته شود، اما قطار توسعه استان هنوز در مسیر برنامه ها قرار نگرفته است. و برنامه ها به درستی

یکی دیگر از مشکلات مهم استان کمبود صنایع بزرگ و اساسی است که باعث شده بیشترین اشتغال در استان فصلی یا به عبارتی نیمه وقت باشد و امیدواریم مسئولان به وعده های خود عمل کنند. در مورد منطقه آزاد، پتروشیمی و غیره.

اگرچه در اجرای این گونه پروژه ها مشکلات زیادی وجود دارد که باعث شده این پروژه های راهبردی استان با زمان بهره برداری فاصله زیادی داشته باشد اما با برنامه ریزی مدون قطعا می توان به نقطه قابل قبولی برای این پروژه ها رسید.

از سوی دیگر در صورت فراهم شدن زیرساخت ها و بسترهای سرمایه گذاری مناسب، گلستان می تواند به دنبال سرمایه گذاری خارجی برای توسعه خود باشد، موضوعی که در سال های اخیر با مراجعه فراوان تجار خارجی مطرح شده است، اما صدای سرمایه گذاری در استان به گوش نمی رسد. از این بازدیدها شنیده شد و این سوال نشان می دهد که باید دیپلماسی سیاسی قوی تری با این کشورها برقرار شود تا اتفاقات خوبی بیفتد.

البته نباید مانند دوران برجام تمام امیدمان را معطوف سرمایه‌گذاری‌هایی کنیم که ممکن است هرگز محقق نشود و با بهره‌گیری از توان داخلی و توجه به شعار سال و اعتماد به جوانان می‌توانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم. شکوفایی استعدادهای استان

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید