امنیت غذایی در صورت خشکسالی / تهدیدی که باید جدی گرفته شود


ساعت: 14:58
تاریخ انتشار: 1301/03/17
کد خبر: 1844153

امنیت غذایی یکی از ارکان امنیت ملی و به معنای تامین غذای سرانه برای هر خانواده است که نیازمند حل بحران های موجود و استفاده از تکنیک های نوین کشاورزی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرآت; امنیت غذایی دسترسی همه افراد جامعه به غذای کافی و سالم برای یک زندگی سالم و فعال در طول زندگی است و یکی از ارکان اصلی امنیت ملی است و امنیت در سایر عرصه ها و ابعاد به شدت به امنیت غذایی وابسته است. تغییرات فعلی بازار و نیازهای مصرف کننده امنیت غذایی را به موضوع مهمی تبدیل کرده است که به شدت بر دولت ها متمرکز شده است.

امنیت غذایی زمانی تامین می شود که سبد غذایی سرانه به درستی انتخاب و تهیه شود و برای اعضای خانواده کافی باشد و به درستی تهیه شود تا عناصر و غذا به طور سالم و مناسب به سلول ها و اندام های بدن برسد.

برای تامین امنیت غذایی در یک کشور و نظام اجتماعی، سازمان ها و نهادها باید با یکدیگر و با هماهنگی یک سازمان مسئول امنیت غذایی، تولید یا واردات مواد غذایی و محصولات، آموزش و تبلیغات و آگاهی عمومی و سیاست های کلان همکاری کنند. نقش اقتصادی


0a2e3cb8 84a9 45c1 aa85 4bb84c6dbbf2 خبر خاکستری

لذا با توجه به اهمیت موضوع خبرگزاری مرآت، میزگردی با همین موضوع با حضور کارشناسان جهاد کشاورزی برگزار شد.


تغییر الگوی کشت یک راه موثر برای امنیت غذایی است

لطف الله رضایی; معاون بهبود اصلاح نباتات جهاد کشاورزی استان سمنان در تعریف امنیت غذایی گفت: امنیت غذایی موضوعی است که قطعا در آینده جهان یک بحران جدی تلقی می شود، نیازمند استفاده از هر ظرفیتی در حوزه کشاورزی، آب، زمین و نیروی کار است. به حداکثر برسد.

معاون اصلاح نباتات جهاد کشاورزی استان سمنان در ادامه اذعان داشت: منابع آبی استان از نظر کمی و کیفی رو به کاهش است و با کمبود جدی مخازن مواجه هستیم به طوری که سالانه 150 میلیون مترمکعب چاه آب کاهش می یابد.

رضایی خاطرنشان کرد: با توجه به رشد جمعیت و کمبود منابع آبی، توسعه سطحی را نمی توان راهی برای افزایش غذا تلقی کرد و باید به عنوان یک تکنیک افزایش علاقه و کاهش سطح را انجام داد.

وی طرح تغییر الگوی کشت را راهکاری مفید برای ایجاد امنیت غذایی دانست و افزود: اصلاح الگوی کشت در صورت انجام صحیح بسیار مفید خواهد بود و قطعا این طرح برای محصولات استراتژیک مانند گندم قابل استفاده نیست و باید مورد استفاده قرار گیرد. در محصولات لوکس و پرآب مانند هندوانه یا گوجه فرنگی استفاده می شود.

به گفته رضایی، در استان سمنان طرح تغییر الگوی کشت از سال 96 آغاز شده است که در این مدت تمامی مطالعات از سال 42 تا 96 جمع بندی شده و نتیجه آن نکته مهمی است. اول: ارزیابی سقف و ظرفیت الگوی رشد باید شناسایی می شد و از طرف دیگر باید نقاط ضعف و محدودیت زمین کشاورزی شناسایی می شد و این موضوع برای 11 محصول باغی و 11 محصول عمده در استان بررسی شد.

وی در این خصوص به دو سند دیگر بر اساس سند الگوی کشت اشاره کرد و افزود: سند بهره وری آب و سازگاری با کم آبی مورد بررسی قرار گرفت و سند بهره وری سودآوری هر محصول را همراه با امنیت غذایی بررسی کرد. .

رضایی همچنین در توضیح سند انطباق با کم آبی توضیح داد: در این سند باید آب قابل برنامه ریزی در خشکسالی در نظر گرفته شود و اندازه مجوز مصرف آب قید شود و اگر صنعتی وارد شد باید در نظر گرفته شود. حساب در سند انطباق قرار داده شود.

معاون بهبود نباتات جهاد کشاورزی استان سمنان در رابطه با مواردی که در سند مناسب سازی مشخص شده و باید برای افزایش بهره وری انجام شود، گفت: انتقال کشت از بهار به پاییز، توسعه محصولات خاص و … استفاده از کشت در زیر پلاستیک استفاده از ارقام مقاوم به شوری و خشکی مانند انواع گندم مقاوم در برابر کم آبی و توسعه گیاهان دارویی و مبارزه با پوسیدگی و بیماری و ایجاد سایبان.

مهندس رضایی طراحی مدل جدید کشاورزی را یک برنامه ریزی دانست که باید با حمایت از کشاورز و پرداخت هزینه تجهیزات لازم برای رسیدن به وضعیت پایدار در کشاورزی انجام شود.

وی نمونه ای از طراحی مدل کشت محصولات آبی مانند هندوانه را ذکر کرد و افزود: کشوری مانند ترکیه اصلا هندوانه نمی کارد و این محصول را عمدتاً از ایران وارد می کند زیرا در هر هکتار علف های هرز حدود 15 تا 20 تن است. برای مصرف 15000 مترمکعب آب برداشت شود، در حالی که اگر همین مقدار گلخانه با همین میزان آب مصرف شود بین 200 تا 400 تن در هکتار عملکرد خواهد داشت.


4e6c2409 8b49 4fca a44a c9e983f201fe خبر خاکستری


تیغ دو لبه تراریخته و امنیت غذایی

رضایی استفاده از محصولات تراریخته را در بین بسیاری از کارشناسان بحث برانگیز خواند و گفت: با افزایش جمعیت جهان، استفاده از تکنیک های کشاورزی و همچنین محصولات تراریخته مشکلی اجتناب ناپذیر است و تراریخته لزوماً به معنای محصولات ناسالم نیست، بلکه با کمک برای تایید سلامت وی ​​به آزمایشگاه های تخصصی و متخصص نیاز است.

وی استفاده از محصولات تراریخته در کشور ما را منوط به چند گونه خاص پنبه ذرت و برنج دانست و افزود: در کشور ما استفاده از محصولات تراریخته مخالفان زیادی دارد و جز در موارد محدودی مورد استفاده قرار می گیرد.

رضایی جنگ با بیوتروریسم را موضعی مرتبط با ورود ژن های تراریخته به کشور دانست و گفت: با ورود یک پایگاه دستکاری شده ژنتیکی به کشور، تهدید امنیت غذایی کشور با محصولات تراریخته و دستکاری شده ژنتیکی مشکل ساز شد. آفات و ویروس هایی که این محصول را تحت تأثیر قرار می دهند و پس از وابستگی به یک محصول به راحتی کشاورزی یک کشور را تحت تأثیر قرار می دهند.

وی شرط پایبندی به الگوی کشت و حذف محصولات آزمایشی را خودکفایی کشور در تولید گندم عنوان کرد و گفت: توان و ظرفیت خودکفایی در تولید مواد غذایی در کشور وجود دارد و البته به دلیل خشکسالی های شدید در سال های اخیر برنامه ریزی مدون و دقیق در این زمینه.

این مقام مسئول سموم مصرفی در کشاورزی را معضل کشاورزان عنوان کرد و افزود: سمومی که در حال حاضر توسط کشاورزان استفاده می شود توسط شبکه سازمان حفظ نباتات رصد می شود اما به طور کلی تحریم ها تاثیر شدیدی بر سطح سموم در کشور دارد. سموم داخلی که استفاده می شود کیفیت لازم را ندارند بنابراین سموم متعددی استفاده می شود که مابقی آن ها قطعا در محصولات کشاورزی وجود دارد.

وی فروش سموم تقلبی و غیرمجاز را جرم می داند و به دست اندرکاران هشدار داد هرگونه استفاده از این سموم مستوجب حبس است.


5ccde95e 9edd 435c 94dd 1e451f03c2d7 خبر خاکستری


کم آبی مهمترین تهدید برای امنیت غذایی است

مرتضی ابراهیم زاده، عضو اتاق اصناف کشور نیز با اذعان به اهمیت امنیت غذایی در کشور گفت: امنیت غذایی و محصولات کشاورزی یک موضوع مهم و اساسی در هر کشوری و در کشور ما با توجه به بحران خشکسالی و نیاز به یک برنامه مدون در این زمینه دارد.

ابراهیم زاده افزود: کم آبی مهمترین تهدید امنیت غذایی کشور است و طرح اصلاح الگوی کشاورزی استان می تواند تا حد زیادی به حل این مشکل کمک کند.

یکی از اعضای اصناف کشور گفت: برنامه ریزی منابع آبی استان و همچنین اصلاح الگوی کشاورزی مستلزم آمار دقیق است و تاکنون متاسفانه آمار دقیقی حتی از چاه های استان وجود ندارد و این موارد نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد. تایید کنید.

این مسئول گفت: تا سال 76 اولویت مصرف آب در کشاورزی از صنعت جلوتر بود اما از این سال اولویت تغییر کرد و صنعت بر کشاورزی ارجحیت پیدا کرد که منجر به کاهش سطح کشاورزی شد.

وی در خصوص منابع مصرفی و خودکفایی کشور نیز گفت: امروز در همه کالاها شاهد این موضوع هستیم، اگرچه شعار خودکفایی داده شده است، اما پایدار نبوده و مجبور به واردات مجدد شدیم؛ این امر باعث شده است که این امر در کشور ایجاد شود. در حالی که فقدان کشت فراسرزمینی و برنامه های نامنظم برای تدارکات دولتی در بازارهای جهانی نتوانسته امنیت غذایی کشور را تضمین کند. بنابراین فقط کاهش مصرف سرانه وجود دارد و زنگ خطر کمبود مواد غذایی در سفره خانوار به صدا درآمده است.

ابراهیم زاده با اشاره به مشکلات محصولات تراریخته اذعان داشت: محصولات تراریخته باعث افزایش بهره وری کشاورزی می شود و از این نظر بسیار عالی هستند اما امنیت غذایی باید مورد توجه قرار گیرد و این جایگاه نیازمند آزمایشگاه های انسانی ساختار یافته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید