امواج اخلاقی در مکتب امام حسین (ع)


ساعت: 15:01
تاریخ ارسال: 05/10/1401
کد خبر: 1887100

حجت الاسلام اعتمادی با بیان اینکه معنویت و عدالت در دنیای امروز و امروز ما مفقود است گفت: بینش اجتماعی و معنویت با خواندن مکتب و فرهنگ حسینی شکل می گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام محمد اعتمادی در گفتگوی تفصیلی با هرمز; ایشان ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری آتیه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران و یاران آن بزرگوار، بر ارتقای بصیرت و معنویت اجتماعی با تکیه بر مکتب و فرهنگ تاکید کردند. حسینی، تصریح کرد: در این راستا باید به چند نکته توجه کرد، نخست با قیام خونین و تاریخی ایشان که نقطه عطفی در تاریخ دین شکوهمند اسلام امام حسین علیه السلام است. معنویت را به اوج رساند، معنویتی که مقام معظم رهبری فرمودند: «امروز دنیا با دو شکاف معنویت و عدالت مواجه است. یعنی دنیای گمشده امروز و دنیای مدرن ما معنویت و عدالت است. همه تشنه این دو عنصر هستند و خواهان وجود معنویت و حاکمیت عدالت هستند.

حجت الاسلام اعتمادی افزود: اما این معنویت که در واقع توجه به خدا و توجه به خداست، قلب انسان در گرو توجه و یاد خداست، معنویتی که آرامش بخش است، معنویتی که حالت آرامش، آسودگی و آرامش ایجاد می کند. در انسان. معنویتی که اگر بتوان آن را در تمام شئون زندگی اجتماعی خود به معنای درست و دقیق خود به کار برد، سعادت دنیوی و اخروی را تضمین می کند و قطعاً می توان این معنویت را از طریق مکتب و زندگی امام حسین (ع) آموخت. باشد که در آرامش باشد).


انسان بدون معنویت شفا نمی یابد

وی گفت: معنویتی که خداوند متعال در قرآن با این آیه به زیبایی برای ما بیان می کند که «الا با یاد خدا دلها آرام می گیرد». اگر دل انسان از یاد خدا پر نشود و از معنویت پر نشود، هیچ روانشناس بالینی، عمومی و تربیتی نمی تواند کاری کند که انسان جلوی غم و استرس و اضطراب او را بگیرد.

این کارشناس فرهنگی بیان کرد: با توجه به خدا و یاد خدا می توان بر همه این استرس ها، نگرانی ها و ناملایمات زندگی غلبه کرد، اما در مکتب امام حسین علیه السلام باید گفت که پیروی از مکتب امام است. حسین علیه السلام معنویت است. آفرین، عبادت امام حسین (علیه السلام) هم معنوی و وحدت آفرین است و هم بیانگر ارزش های والای اسلامی و دینی است و هم باعث ایجاد شور و نشاط در مردم می شود.

خجت الاسلام اعتمادی تصریح کرد: معنویت به معنای بهره بردن از نشاط و نشاط است، بنابراین می توان از مکتب معنوی امام حسین علیه السلام درس های زیادی گرفت و دهه محرم فرصت خوبی برای درس گرفتن از این امر است. ممکن است امام همام و درس های مدرسه اش را دریافت کنیم


اخلاق در مکتب امام حسین (ع) حاکم است.

وی یکی از درس هایی که از مکتب امام حسین علیه السلام می توان گرفت را اخلاق دانست و خاطرنشان کرد: اخلاق در مکتب امام حسین علیه السلام حاکم است. باید به آنها توجه اجتماعی شود و همه به این شاخص های اخلاقی توجه و پایبند باشند، قطعاً جامعه ما از نظر معنوی و اخلاقی جامعه ای آرمانی و مطلوب خواهد بود و خطبه ها و مردمی که باید در ماه محرم برای مردم موعظه کنند. او بهتر است برای انتقال این درس ها و ارزش ها سخنرانی کند.

مدیر ستاد اقامه نماز هرمزگان اضافه کرد: البته ما در کنار عقلانیت به معنویت اعتقاد داریم، معنویت و عقلانیت نیز مکمل یکدیگر هستند، معنویت امام حسین علیه السلام با این سخنان نورانی این امام همام که فرمودند: «اگر انشاءالله تسلیم دنیا شوید و عبادت نکنید». خدایا من از حکومت تو راضی هستم و فرمان و اراده تو را اطاعت می کنم. معبودی جز تو نیست، یعنی در اوج سختی و در این شرایط بسیار سخت، امام حسین (علیه السلام) از ذکر و رضایت و خشنودی و یاد خدا سخن گفت.

حجت الاسلام اعتمادی با اشاره به اینکه یکی از مظاهر عرفان توحیدی و علوی امام حسین (علیه السلام) مبتنی بر همین بیان نورانی آن حضرت است، تصریح کرد: معظم له فرمودند: «خداوند راضی به رنج است. و تسلیمیا لامارک، لا عبود سواک» یکی از ارکان اساسی ایمان است که انسان در آن ایستاده است، همه این شرایط و همه فراز و نشیب ها باید تابع دستورات و دستورات خداوند متعال باشد و راضی به احکام الهی باشد.

به گفته این کارشناس مذهبی، اگر بخواهیم معنویت امام حسین علیه السلام را در مکتب ایشان بررسی و تحلیل کنیم، زمان نه گفتن به یزید فرا رسیده است. این امام همام فرمودند که اگر با حاکمی چون یزید بیعت می کرد، فاتحه قطعاً از بین می رفت، بنابراین معنویت امام حسین علیه السلام از همان لحظه ای که به یزید نه گفت و از بیعت امتناع کرد، شروع شد. به او و خروج از مدینه تا شهادت، پس این معنویت را باید در مکتب و قیام امام حسین علیه السلام مدنظر قرار داد و بر آن الگو گرفت.


تبیین و تشویق به معروف و نهی از منکر اساس قیام امام حسین (علیه السلام) است.

مدیر ستاد اقامه نماز هرمزگان گفت: یکی از انگیزه های مهم این است; جنبه اصلی و راهبردی نهضت عظیم امام حسین علیه السلام، اصلاح امت و دو فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر است و بی شک قهرمان این میدان بزرگ امام حسین علیه السلام بوده است. زیرا ایشان از نظر زبانی نیز امر به معروف و نهی از منکر فرمودند که عملاً تحقق عینی این فریضه را به اوج خود رسانده و به عبارت دیگر به بالاترین مرحله عملی آن پی برده و با جسارت عمل کرده است. گفت: ای مردم که بر لبه شمشیر و زخم نیزه صبر می کنید، او می تواند با ما بماند و ما را رها کند.

این استاد دانشگاه های هرمزگان تاکید کرد: اگر تاریخ را مطالعه و رصد کنیم، این شجاعت، بی باکی و روحیه قاطعیت را در کلام نورانی، تاثیرگذار و پرمفهوم امام حسین علیه السلام برای ترویج روشن و آشکار این رسم مهم خواهیم دید. خواهیم دید.


شورش فراتر از زبان

حجت الاسلام اعتمادی گفت: از سوی دیگر بر اساس روایاتی که در این زمینه وجود دارد، وجه تمایز قیام حسین(ع) قیامی بود که تنها به زبان محدود نمی شد. فردی در داستان که با زبان خودش برای مقابله با ظلم و حاکم ظالم و به اصطلاح قیام زبانی استفاده می کند یعنی به سادگی مظلومیت حاکم را بیان می کند و زبان خودش مورد هجوم قرار می گیرد اما امام. حسین علیه السلام نه تنها جنایات بنی امیه را با زبان خود نکوهش کرد، بلکه با شمشیر قیام کرد، زیرا قیام با شمشیر اگر مناسب باشد مانند قیام امام حسین علیه السلام است. .. که برای او لازم بود، با فضیلت ترین و بالاترین مرحله امر به معروف و نهی از منکر است که امام حسین علیه السلام آن را به زیبایی آغاز کرد.

وی تصریح کرد: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که امام حسین علیه السلام ابتدا شمشیر را به ساکن دست نزدند، بلکه پس از اشاره به سه مرحله امر به معروف و نهی از منکر یعنی . مرحله قلبی، مرحله زبانی و مرحله عملی، گفت: به عبارت دیگر، مهم ترین کار بعد از این سه مرحله امر به معروف و نهی از منکر، گفتن حرف درستی است که در مقابل حاکم ظالم گفته می شود که لازمه آن است. شجاعت و عزم و شجاعت و این با فضیلت ترین کاری است که امام حسین علیه السلام در مقابل یزید انجام داد.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: پس اگر بخواهیم امر به معروف و نهی از منکر را انگیزه و هدف مقدس یا به عبارتی زمینه ساز قیام امام حسین علیه السلام بدانیم، به آن حضرت پاسخ خواهیم داد. حسین علیه السلام این فریضه مهم را به زیباترین وجه انجام داد و مهمترین ویژگی و مؤلفه تحقق این دو فریضه مهم این بود که امام با سخنان خود جنایات بنی امیه را افشا کرد و سپس به آنها حمله کرد. شمشیر با بدعت ها و جنایات جنگید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید