امیر عبدالاخیان درباره برگزاری جلسه شورای حقوق بشر هشدار داد

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مسیر گفت و گوی فنی بین سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس، همکاری دو کشور را مناسب خواند.

امیر عبداللهیان همچنین به دبیرکل درباره تبادل پیام های اخیر ایران و آمریکا در زمینه نقش اتحادیه اروپا در مذاکرات وین توضیحاتی داد.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص بحران یمن با انتقاد از مداخلات امنیتی و رسانه ای یک کشور عربی در ناآرامی های اخیر در ایران، بر ادامه نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به تمدید آتش بس و همکاری با سازمان ملل متحد در این کشور تاکید کرد. در این خصوص افزود: البته هر تصمیمی در خصوص تداوم آتش بس و رفع کامل محاصره انسانی یمن توسط رهبران و مردم یمن اتخاذ خواهد شد.

امیر عبدالاخیان همچنین اتهامات بی اساس ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را قاطعانه رد کرد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه از مواضع و اقدامات غیرسازنده برخی کشورها انتقاد کرد و افزود: بر خلاف منشور سازمان ملل، چندین دولت غربی با سوء استفاده از مطالبات مسالمت آمیز ایران، به خشونت دامن زدند و در فضای مجازی و رسانه ها آموزش ساخت سلاح و کوکتل مولوتف را دادند که منجر به کشتار پلیس و ناامنی در ایران به حدی که زمینه را برای اقدام تروریستی داعش فراهم کرد.

امیر عبداللهیان با انتقاد از رفتارهای دوگانه برخی کشورهای غربی، اقدام آنها برای برگزاری نشست فوق العاده شورای حقوق بشر در خصوص ایران را اقدامی مردود دانست و تاکید کرد: جلسه شورای حقوق بشر باید برای دولت هایی برگزار شود که خشونت و ترور را ترویج می کنند نه این که اجلاس شورای حقوق بشر را ترویج کنند. ایران اسلامی که مدافع واقعی حقوق بشر است در ناآرامی های اخیر خویشتن داری عمیقی از خود نشان داده است.

وزیر امور خارجه ایران نسبت به تأثیرات منفی اقدامات سیاسی شورای حقوق بشر بر همکاری ایران با غرب هشدار داد.

دبیرکل سازمان ملل متحد با استناد به وظایف شورای حقوق بشر، هرگونه مداخله سیاسی شورای حقوق بشر در امور کشورها را رد کرد.

گوترش ضمن قدردانی از نقش سازنده ایران در مبارزه با تروریسم و ​​کمک به برقراری آتش بس در یمن، از ایران خواست به همکاری خود با فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن برای تمدید آتش بس موقت در این کشور ادامه دهد.

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به دیدار اخیر سفرای کشورهای خلیج فارس و ایران با دبیرکل سازمان ملل متحد، نسبت به ساختار جدید همکاری های منطقه ای که بتواند صلح و ثبات در منطقه را تقویت کند، ابراز امیدواری کرد.

گوترش تاکید ایران بر دیپلماسی را ستود و معتقد بود که احیای توافق شامل منافع همه طرف ها می شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان ادامه همکاری ایران با آژانس را گامی مثبت برای تهران ارزیابی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید