انتخاب فرماندار محلی موثر گامی در جهت شکوفایی ظرفیت استان مرکزی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; مرکزی یکی از 12 استان منتظر انتصاب استانداری است که با وجود فرصت های متعدد و حاشیه های نه چندان کم تاکنون در این زمینه ناکام مانده است.مشکلات این استان عظیم صنعتی اما منحنی سنگین است.به

بیراه نیست اگر بگوییم مهم ترین آزمون امروز دولت، انتخاب استاندار بر اساس شاخص ها و شعارهای مردمی دولت برای استان های کشور است چرا که استانداران بالاترین نماینده دولت هستند. در هر استانی به دنبال آنهابه

استان مرکزی امروز با وجود برخورداری از منابع طبیعی و ظرفیت های فراوان در حوزه های مختلف با انباشت مشکلاتی از جمله آلودگی هوا، تعطیلی واحدهای صنعتی و اعتراضات کارگری، بیکاری و ضعف توسعه شهری و روستایی مواجه است. زیرساخت ها تنها بخشی از زخم های فراوان او هستند.به

از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون در دولت های مختلف 22 نفر بر سمت استانداری مرکزی در سرپرستی استانداری و استانداری تکیه زده اند که همواره مورد انتقاد مردم و نخبگان استان بوده است، کما اینکه در یازدهم و در دولت دوازدهم، بیش از 6 سال است که سکان استان مرکزی در دست دو استاندار غیر بومی است.

استاندار غیر بومی با مشکلاتی چون عدم شناخت صحیح استان و توانمندی های آن، عدم تعصب نسبت به استان و عدم شناخت ظرفیت های انسانی و زیست محیطی مواجه است که البته پتانسیل مدیریتی استان را در پی خواهد داشت. و انتصابات سلسله مراتبی مدیران غیر بومی در سایر بخشهای مدیریتی.

متاسفانه استان مرکزی با اینکه ظرفیت های خود را دارد اما آن طور که باید مسیر توسعه را طی نکرده است.

متأسفانه در سال های اخیر شاهد انتصاب مدیران خارجی بسیاری در استان بوده ایم، کشوری که از دیرباز مهد مشاهیر و صادرکننده بسیاری از مدیران در نقاط مختلف کشور به ویژه پایتخت بوده و حتی در حال حاضر نیز دارای سه نفر است. ارقام در سطح وزارتخانه اما در مورد انتصابات در خود استان، افراد غیر بومی به مدیران بومی ترجیح داده می شوند!

تاریخ نشان می دهد که در سال های مختلف انتصاب فرمانداران غیر بومی که در استان اشراف نداشتند صدمات جبران ناپذیر زیادی به استان وارد کرد که باید از تکرار آن جلوگیری کرد. بنابراین لازم است مسئولان و حامیان استان از این اقدام زیانبار جلوگیری کنند.

اما اکنون با وجود شرایط حاکم بر کشور به ویژه در حوزه تولید و اقتصاد و برخی ناکامی‌های دولت گذشته، به نظر می‌رسد یکی از عوامل اصلی خارج از کنش‌ها و مناسبات سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری مورد توجه قرار گیرد. مدیران تسلط و اشراف در مسائل اقتصادی است. خصوصاً تولید و اجرای این مهم علاوه بر تخصص مستلزم شناخت همه جانبه اقلیم و ظرفیت استان است. در این میان جایگاه استاندار مرکزی به عنوان یکی از بزرگترین قطب های صنعت، کشاورزی و تولید کشور بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

استان مرکزی با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 414 هزار نفر و 12 شهر در قلب کشور قرار دارد و به دلیل گستردگی و تاریخ کهن خود از ویژگی های فرهنگی متفاوت و حتی منحصر به فردی نیز برخوردار است چرا که این استان در عرصه علمی، تاریخی، هنری، سیاست و .. این دامان پرورش بسیاری از بزرگان بود.

این استان اگرچه از نظر ریشه های تاریخی، حضور فرهنگیان و نخبگان از فرصت های فرهنگی فراوانی برخوردار است، اما از نظر زیرساخت ها و تجهیزات فیزیکی و نبود حکمرانی مؤثر فرهنگی، از کاستی هایی رنج می برد که از جمله می توان به مواردی همچون فصل چهارم جمعیت فضاهای فرهنگی در میانگین کشور در برخی موارد نسبتاً ضعیف است و این موضوع استان را در زمینه توسعه فرهنگی مطرح می کند، لذا توجه ویژه به این حوزه باید در اولویت های مدیر عامل استان قرار گیرد.

استان مرکزی نیز دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعتی کشور محسوب می شود که در سال های اخیر به دلیل برخی سوء مدیریت ها، واحدهای بزرگ و مادران متخصص در این استان مانند هپکو و آذرآب با چالش های جدی تولید مواجه شده اند. و حل مشکلات این گروه ها تنها با مدیریت توانمند جهادگران امکان پذیر است.

استان مرکزی باید به جایگاه واقعی خود برسد

پتانسیل استان مرکزی در حوزه اقتصادی و فرصت های موجود در حوزه صنعت، معدن و کشاورزی، این استان را به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل کرده و با این وجود هر چه بیشتر به مدیران شایسته و با تجربه و آگاه به جغرافیای عمومی نیاز دارد. ظرفیت‌ها اما متأسفانه آنچه در دهه‌های متمادی گریبان عرصه‌های مدیریتی استان مارکوسی و بسیاری از مناصب رهبری در کشور را گرفته است، غلبه روابط سیاسی بر شایستگی‌های مدیران است.

اکنون که بخش بزرگی از جمعیت استان مرکزی با سه حوزه مهم در ساختار اقتصاد کشور یعنی صنعت، معدن و کشاورزی پیوند تنگاتنگی دارند و زیرساخت های این سه بخش اگرچه نیازمند تلاش بیشتر است، اما مهیا است. به ویژه باید در جایگاه رهبری عالی استان قرار گیرند تا با شناخت و حفظ ظرفیت های موجود علیرغم شرایط تحریم و جنگ اقتصادی، با تکیه بر توانمندی های داخلی و متخصصان داخلی، بهره وری و توسعه را تعیین کنند. استان.

با توجه به شرایط خاص استان مرکزی، نارسایی ها، مشکلات و چالش هایی پیش بینی می شود که به عنوان کارشناس، واجد شرایط، آشنا به شرایط، اقلیم و محیط زیست استان و دارای اختیارات ویژه در رفع مشکلات واحدهای صنعتی بزرگ انتخاب شوند. و مسائل کارگری

بی شک مردم صبور و وفادار این استان که در این سال ها در مقاطع مختلف و در شرایط حساس وفاداری خود را به انقلاب و نظام ثابت کرده اند، از دولت سیزدهم انتظار دارند که از ابتدا با شعار بودن روی کار آمد. مردمی، برای پایان دادن به برخی از رنج ها، برداشته و با انتخاب فردی توانمند، باوقار، موثر و البته بومی، گام مهمی در راه حل مشکلات استان برداریم.به

اگر چه استان مرکزی همواره قربانی طاق های سیاسی بوده و برخی از مردم گاه نه به نام و منزلت این استان که مزین به نام امام راحل (ع) است، تکیه بر منصب استانداری کرده اند، اما امید است با انتخاب. استان مرکزی با داشتن استاندار بومی و با تجربه و آگاه به ظرفیت های استان و مزیت های نسبی آن می تواند به جایگاه واقعی خود در توسعه میهن اسلامی و عزیزمان ایران دست یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید