انطباق رشته های دانشگاهی کلیدی بود

ساعت: 11:27
تاریخ انتشار: 1400/08/30
کد خبر: 1786000

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از تحول سازمان آموزش فنی و حرفه ای در دور جدید و برنامه های اجرا شده در این سازمان و جزییات ایجاد اشتغال با سرمایه گذاری اندک یک تا دو میلیون تومانی در راستای مناسب سازی خبر داد. رشته های دانشگاهی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت کار با یکدیگر همکاری کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با موضوع کار و اشتغال در کشور دو مسئولیت دارد. اول ایجاد هماهنگی بین دستگاه های مختلف و دوم تنظیم روابط کار بین کارفرمایان و کارگران و قوانین کلی حاکم بر بازار کار و حقوق کارگران و کارفرمایان که در این تعاملات حفظ می شود و همچنین چرخه تولید و درآمد و رفاه برای کارگر ایجاد می شود.

وی افزود: اشتغال و تولید هر دو روی یک سکه هستند و تولید در بخش های صنعت، کشاورزی، گردشگری، بهداشت و درمان، معدن و فناوری اطلاعات شکل می گیرد.

عبدالملکی ادامه داد: یکی از وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هماهنگی همه دستگاه ها و بخش های مختلف اقتصادی است. دبیرخانه شورای عالی اشتغال در وزارت کار مستقر است و رئیس شورای عالی اشتغال رئیس جمهور است و شبکه بانکی و دولتی و غیردولتی باید در کنار وزارت کار نقش آفرینی کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: وزیر کار نیز مسئولیت دبیرخانه شورای عالی اشتغال را بر عهده دارد و به نمایندگی از رئیس جمهور این هماهنگی بین بخشی را ایجاد می کند. بنابراین وزارت کار مسئول اشتغال است اما این مسئولیت به این معنا نیست که خودش شغل ایجاد کند، بلکه هماهنگ کننده تحقق اشتغال است.
عبدالملکی در گفتگو با تلویزیون به اولین جلسه شورای عالی اشتغال دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: اتفاق مهم این جلسه کشف اکوسیستم ملی اشتغال بود. این اکوسیستم الگوی تعامل دستگاه های مختلف و بخش های اقتصادی کشور است.» در این جلسه مقرر شد در فاز اول تا پایان سال 1401 یک میلیون و 850 هزار شغل در این اکوسیستم ملی ایجاد شود، بنابراین وزارتخانه کارگروه به عنوان تسهیل کننده و ناظر در سطح ملی این موضوع را مدیریت خواهد کرد.
به گفته وی، پس از جلسه شورای عالی اشتغال، تفاهم نامه های دقیق تری با دستگاه ها منعقد می شود تا تکلیف با بریدگی های شهری و منطقه ای به طور دقیق مشخص شود و ماموریت هر دستگاه در بحث اشتغال مشخص شود.

وی افزود: در بحث اشتغال چند میلیونی، بخش‌هایی از این حوزه به وزارت کار بازگردانده می‌شود مانند مشاغل داخلی که دبیرخانه آن در وزارت کار است و بخش‌های بین‌دستی یا بین‌سازمانی مانند وزارت بهداشت. و کمیته امداد من خمینی را دارم «هیئت اجرایی دستور امام است.

وزیر کار با بیان اینکه گرچه بحث اشتغال در کشور مهم است، اما بیکاری در کشور عمیق تر است، گفت: در حال حاضر با چند گروه جویای کار و بیکار مواجه هستیم که باید در اشتغال به آنها توجه کنیم؛ اما در این راستا باید به این موضوع توجه کرد. گروه اول که اولویت اصلی ماست بیکارانی هستند که هفته ای یک ساعت هم کار نمی کنند. دسته بعدی افرادی هستند که از یافتن شغل ناامید هستند و به دنبال کار بی فایده هستند، گروه دیگر جوانان بیکار تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و همچنین با گروهی از زنان سرپرست خانوار روبرو هستیم.
عبدالملکی گفت: متاسفانه آمار دقیقی از وضعیت اشتغال و بیکاری در کشور نداریم. سامانه اشتغال ایران را راه اندازی کرده ایم و امیدواریم تا ابتدای نیمه دوم سال 1401 تکمیل شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بر اساس برآوردهای ما حدود 2 میلیون نفر از یافتن شغل ناامید داریم که بیکار محسوب می شوند و باید به آنها رسیدگی شود. همچنین 2 میلیون و 200 هزار نفر پاره وقت داریم که 15 تا 20 ساعت است.» آنها به صورت هفتگی کار می کنند، اما شغل مناسبی که ما دنبال آن هستیم را ندارند، بنابراین موضوع تحلیل بازار کار در کشور قابل جمع بندی نیست. نرخ بیکاری
به گفته عبدالملکی، در حال حاضر 800 بیکار و شبه بیکار در کشور وجود دارد که به تفکیک جنسیت، دارای تحصیلات، سکونت و وضعیت تأهل و بدون آن، برنامه ریزی و مدل سازی شده است.
وی گفت: در بحث ایجاد اشتغال میلیونی بین مدیریت و مالکیت تفاوت قائل می شویم. بخش خصوصی است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع مهارت آموزی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بر اساس آمار 45 درصد داوطلبان و افراد مرتبط با آموزش فنی و حرفه ای فارغ التحصیل دانشگاهی هستند. وارد بازار کار می شوند، اما متوجه می شوند که دانشگاه مهارت های لازم برای ورود به بازار کار را به آنها آموزش نداده است، بنابراین به مراکز آموزش حرفه ای مراجعه می کنند تا مهارت های ورود به بازار کار را بیاموزند.
وی افزود: اقتصاد ما از نظر نیروی کار ظرفیت بالایی دارد. امروزه بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی به دنبال نیروی کار ماهری هستند که مهارت های لازم را برای انجام کار داشته باشند، اما تا زمانی که اکثر آنها این نیروی کار را پیدا نمی کنند. «وقتی آموزش های مهارتی می بینند مشکل اشتغالشان حل می شود.

وی با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای برنامه های خوبی را تدارک دیده است از توسعه این سازمان در دور جدید خبر داد و گفت: یکی از اقدامات انجام شده در این سازمان گسترش کارگاه های مجاور به منظور ارتقای مهارت است. آموزش در کنار یک واحد صنعتی و با کمک این واحد ایجاد می شود.
عبدالملکی افزود: یکی دیگر از اقدامات انجام شده این است که در کمتر از سه ماه از شروع کار ما بیش از 200 واحد جدید ایجاد شده است. با همکاری مشترک سازمان و خود صنعت واحدهای آموزش فنی و حرفه ای تشکیل شده است. این تعداد بلوک های همجوار تا قبل از شروع به کار دولت سیزدهم در مجموع 600 واحد بود که در سه ماهه گذشته 200 واحد به آن اضافه شد.
وزیر کار ادامه داد: توسعه آموزشکده های فنی و حرفه ای آزاد از دیگر اقداماتی بود که در این راستا تسهیل در صدور مجوز آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد و آموزش های مهارتی را در دستور کار قرار دادیم به طوری که از ابتدای سال 1400 برج شش. در بدو تأسیس دولت مجموعاً 20 یا 30 مجوز برای آموزشکده های فنی و حرفه ای آزاد صادر شد روز کاری مجوز آموزشکده فنی و حرفه ای با مراجعه به سایت برای متقاضیان صادر می شود و در صورت عدم کارکرد ظرف سه روز، سیستم به طور خودکار مجوز را صادر می کند.
وی گفت: همچنین در این مدت کمتر از دو ماهه با راه اندازی سامانه جدید صدور مجوز، 1083 مجوز جدید صادر شده است، بنابراین برای بهبود فضای کسب و کار و تسهیل در صدور مجوز، گامی اساسی برداشته ایم که این بود. قبل از اینکه مجلس قانون را تصویب کند، این اقدام ریاضت اقتصادی را تبدیل به پیگیری کرد.
به گفته عبدالملکی، در حال حاضر 6500 استاندارد برای آموزش فنی، حرفه ای و صلاحیتی وجود دارد که بسیار متنوع است و هر علاقه مند به این رشته می تواند این استانداردها را فرا گرفته و وارد این آموزش ها شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین درباره مناسب سازی رشته های تحصیلی و نقش وزارت کار در این زمینه بیان کرد: یکی از مصوبات مطرح شده در جلسه شورای عالی اشتغال، همکاری وزارت علوم بود. ، تحقیقات و فناوری با وزارت کار این یک زمینه کاری بود. نهادهایی مانند وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت و سازمان آموزش و فناوری حرفه ای باید ظرف مدت شش ماه برنامه خود را برای اصلاح نظام آموزش عالی و مهارتی در راستای اولویت های ملی و محلی اجرا کنند. تهیه مناطق و مختصات جمعیت جویای کار و توان اقتصادی مناطق و ارائه به دبیرخانه شورای عالی اشتغال.
وی همچنین به ایجاد اشتغال کم سرمایه گذاری یک میلیون و دو میلیون تن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سازمان آموزش فنی و حرفه ای به دنبال برگزاری نمایشگاهی به عنوان مشاغل کم سرمایه و همچنین با فعال سازی برخی صنایع دستی است. مشاغل کم سرمایه مانند رنگ آمیزی سرامیک، پرورش کرم ابریشم و فروش اجناس و اجناس چرمی یا تعمیر تلفن همراه ایجاد می شود.
عبدالمالکی گریسی همچنین به سهم ناچیز تعاونی گفت: به شخصه فکر می کنم تعاونی از نزدیکی به تعاونی و کارگری بهره ای نبرده و سال هاست که رها شده است، بنابراین فکر می کنم باید تعاونی را احیا کنیم. می تواند هم رفاه و هم اشتغال را فراهم کند.
عبدالملکی ادامه داد: اگر به حوزه تعاون وزن بیشتری می دادیم جهش های جدی تری در حوزه رفاه و اشتغال داشتیم. امیدواریم با حضور معاون جدید اداره تعاون که ایده های خوبی دارد، بخش تعاون را متحول کنیم.»
در پایان افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون برای تزریق سرمایه و منابع بیشتر، افزایش سرمایه صندوق تعاون برای ضمانت سرمایه گذاری به منظور صدور ضمانت نامه برای تعاونی ها و رسیدگی به مسائل حقوقی مربوط به تعاونی ها در محدوده سند توسعه تعاون وی به بخش تعاون اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد: سال های آینده سال های بهتری برای بخش تعاون باشد و این بخش رها شود.
انتهای پیام/
منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید