انگلیس برای نخستین بار آلاینده هوا را به سوخت جت تبدیل می‌کند

برای اولین بار در انگلستان یک نیروگاه جذب مستقیم هوا که دی اکسید کربن را از جو جمع می کند و آن را به سوخت جت پاک تبدیل می کند، راه اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری موج


به گزارش اسکای نیوز، شرکت «Mission Zero Technologies» با همکاری محققان دانشگاه شفیلد دستگاهی اختراع کرده است که بر روی انرژی خورشیدی کار می کند و سالانه 50 تن دی اکسید کربن را از هوا جذب می کند و آن را به محیط زیست تبدیل می کند. سوخت هوانوردی (SAF).

دستگاه های جذب مستقیم هوا، دی اکسید کربن موجود در جو را جذب می کنند و غلظت آن را در هوا کاهش می دهند، البته این روش هنوز در مراحل اولیه است.

به گفته نیک چادویک، مدیرعامل Mission Zero Technologies، این دستگاه نوآورانه می تواند حجم زیادی از هوا را جذب کند، دی اکسید کربن موجود در جو را آزاد کند و سپس هوای اتمسفر را بدون گاز آلاینده مذکور آزاد کند.

فناوری جذب مستقیم هوا اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته است و شرکت های بزرگی مانند آلفابت (شرکت مادر گوگل) و JP Morgan Chase روی آن سرمایه گذاری کرده اند، اما برخی کارشناسان می گویند این روش موثری برای حذف گازهای گلخانه ای از جو زمین نیست.

دکتر استیو اسمیت، مدیر عامل Oxford Net Zero معتقد است که این پروژه ها در واقع بسیار کوچک و گران هستند. از سوی دیگر گزینه های جایگزینی برای آنها وجود دارد که از انرژی کمتری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای استفاده می کنند، مانند استفاده از انرژی های تجدیدپذیر.

محققان این شرکت نه تنها کربن را از جو جذب می کنند، بلکه از آن برای تولید سوخت جت سازگار با محیط زیست نیز استفاده می کنند.

صنعت هوانوردی حدود 2 درصد از گازهای گلخانه ای جهان را تولید می کند.



آیا این خبر مفید بود؟