اگر حقوق شما کمتر از این عدد در سال 1402 باشد، بسیار فقیر هستید

اگر حقوق شما کمتر از این عدد در سال 1402 باشد، بسیار فقیر هستید

این در حالی است که افزایش 57 درصدی دستمزد حداقل دستمزد کارگران را از دو میلیون و 554 هزار تومان به تنها چهار میلیون و 179 هزار تومان رساند. رقمی که البته بازمانده از تورم افسارگسیخته سال 1401 است. اکنون بحث داغ بر سر تعیین دستمزد کارگران دوباره بالا گرفته است. با استناد به رشد بی رویه هزینه های تولید، کارفرمایان با طرحی به نام دستمزد منطقه ای به جلسه دستمزد آمدند و کارگری با طرح کارفرمایان مخالفت می کند و دلیل آن را کوتاه شدن عمر کاری و افزایش تمایل به نیروی کار ماهر برای مهاجرت عنوان می کند.

کارگران تحت فشار تورمی

تورم دو گروه عمده کالا در بودجه خانوارهای کارگری، یعنی. مسکن و غذا، بارها در خبرها بوده است. این در حالی است که تورم اجاره مسکن در سال 1401 به طور پیوسته افزایش یافت و به 50 درصد رسید و تورم مواد غذایی گاهی از 70 درصد فراتر رفت. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم مواد غذایی در بهمن ماه 1401 70.5 درصد بوده و از مرز 70 درصد عبور کرده است. رشد بالای قیمت مواد غذایی به نوعی نشان دهنده فشار رشد قیمت بر طبقات کم درآمد است. زیرا بخش بزرگی از هزینه های خانوار دهک های پایین به مواد غذایی مربوط می شود. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، دامنه تغییرات تورم سالانه در بهمن ماه 1401 برای دهک های مختلف از 45.1 درصد برای دهک دهم (ثروتمندترین) تا 54.9 درصد برای دهک اول (فقیرترین) بوده است. بنابراین تفاوت تورم بین دهک های فقیر و ثروتمند حدود 10 درصد است.

اگر حقوق شما کمتر از این عدد در سال 1402 باشد، بسیار فقیر هستید

به بیان ساده تر، تورم اثرات خود را بسیار بیشتر بر طبقات کم درآمد که کارگران و مزدبگیران هستند نشان می دهد. برخی از فعالان کارگری از جمله نادر مرادی به خبرنگار ایلنا می‌گویند تورم بالا باعث شده سهم مسکن از سبد هزینه‌ای کارگران به حدود ۵۰ درصد برسد و اگر بخواهیم تنها تورم مسکن و خوراک را با حداقل دستمزد کارگران بسنجیم، می‌توانیم آن را بسنجیم. متوجه می شود که دستمزد کارگران برای دیگران کافی است و هزینه زندگی را پرداخت نمی کند. فرمارز توفیقی یکی دیگر از فعالان کارگری در گفت و گو با همین رسانه تاکید کرد: فرمول های معمول و غیرعملیاتی برای محاسبه حداقل سبد معیشت کارگران دیگر در این شرایط اقتصادی قابل اجرا نیست و به مراتب سازگاری خود را با دنیای واقعی از دست داده است. بیش از پیش. وی توضیح می دهد: محاسبه هزینه های عینی و عینی زندگی کارگران باید فراتر از اعمال ضریب در سبد غذایی غیرعملیاتی باشد. کارگران، با تمام دستمزدشان، نمی توانند سرپناه مناسبی در شهرهای بزرگ داشته باشند. حال چگونه می توان با ضریب کل سبد غذایی که بر اساس مواد خام غذایی تهیه می شود هزینه زندگی را محاسبه کرد. توفیقی تأکید می‌کند که «امسال زمان پرداختن به بند دوم اصل 41 است. تعیین دستمزد بر اساس نرخ سبد معیشتی؛ در این شرایط تورمی که کارگران می گویند به شدت گران است و بعد از دهه ها از اکثر بازارها خارج شده اند، باید نص صریح قانون اعمال شود. در واقع خواسته کارگران باید این باشد که حداقل دستمزد سال 1402 برابر با سبد معیشت باشد. وی ادامه می دهد: سبد معیشت هر طور که محاسبه شود، در این شرایط نرخ آن کمتر از 18 میلیون تومان نیست. اما تا امروز در حالی که کمتر از ۲۶ روز تا پایان سال باقی مانده است، هنوز نرخ سبد رسمی اعلام نشده است. تنها درصد شبه رسمی مربوط به سبد معیشتی، سطح خطر فقر اعلام شده از سوی وزارت کار برای سال 1401 است که این شاخص را برای خانوارهای تهرانی حدود 15 میلیون تومان برآورد می کند. اما سوال اینجاست که آیا این 15 میلیون تومان مبنایی برای تعیین حداقل دستمزد از سال 1402 است؟».

وزیر کار: حقوق تا پایان سال تعیین می شود

اما جلسه هفته گذشته شورای عالی کار برای اعلام هزینه سبد معیشت کارگران بی نتیجه ماند و اعضای شورا تنها گزارش گروه کارفرمایان در مورد دستمزد منطقه ای و گزارش کلی کمیسیون حقوق را شنیدند. این در حالی است که جلسات متعددی در کمیسیون دستمزد برای تعیین ارزش سبد معیشت خانوارهای کارگری برگزار شده اما به نتیجه نرسیده است. در جلسات شورای عالی کار عدد و رقمی در خصوص دستمزد ۱۴۰۲ مشخص نشد و گروه کارگری تاکید کردند که بدون تعیین و اعلام قیمت ماهانه سبد معیشت کارگران وارد مذاکره دستمزد نمی شود.

اگر حقوق شما کمتر از این عدد در سال 1402 باشد، بسیار فقیر هستید

البته سلطان مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته اعلام کرد که حداقل دستمزد کارگران در سال 1402 بر اساس نظرات و ضوابط دقیق و کارشناسی قطعا تا پایان سال نهایی می شود. به گزارش مهر و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرتضوی در سیصد و یکمین جلسه شورای عالی کار که با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی برگزار شد، با بیان اینکه اساس و ملاک تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال 1402 قیمت سبد معیشتی کارگران بود و نرخ تورم اعلامی مرکز آمار اعلام و اعلام کرد که حداقل دستمزد با استانداردهای کارشناسی تا پایان سال تعیین می شود. .

طرح کارفرما برای دستمزد منطقه ای

با تمام این اوصاف، کارفرمایان نیز به افزایش سرسام آور هزینه های تولید و موانع صادرات در سال های سخت تحریم جلسات کارگری اشاره می کنند. موانعی که اکنون باعث خروج چشمگیر سرمایه از کشور شده است. بر اساس گزارش های بانک مرکزی، این رقم به حدود یک میلیارد دلار در ماه می رسد. امسال، کارفرمایان در جلسات محل کار برای برنامه دستمزد منطقه ای فشار می آورند. علی اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار، درباره دستمزد منطقه‌ای به رسالت توضیح داد: برای تعیین دستمزد، نهادهای مسئول باید عدد و رقم را تعیین کنند. حقوق منطقه ای باید اعمال شود. حتی به دنبال اجرای آن به صورت آزمایشی برای چند استان هستیم. این کیفیت در قانون دیده می شود; اما به طور کلی می توان قوانین فعلی کار، دستمزد منطقه ای و صنایع مختلف را اعمال کرد. دستمزدهای منطقه ای در بسیاری از کشورها معرفی شده است. می‌توانیم از ایده‌ها و روش‌های آن‌ها ایده بگیریم و با توجه به شرایط جامعه خودمان آن‌ها را به کار ببریم. وی تصریح کرد: قانون کار می گوید «دستمزد برای صنایع مختلف» و من معتقدم که دستمزدهای مختلف باید برای صنایع مختلف اعمال شود و البته نباید انتظار داشت که همه مشکلات کارگران تنها با دستمزد حل شود و دولت ها باید در این امر دخالت کنند. در حل مشکلات کارگران

اگر حقوق شما کمتر از این عدد در سال 1402 باشد، بسیار فقیر هستید

البته جامعه کارگری نیز تاکید می کند که ایجاد دستمزدهای مختلف در مناطق مختلف با کمتر از حداقل دستمزد قابل مذاکره نیست و قانون برای مبلغ بالاتر محدودیتی تعیین نکرده است و همیشه توافق بر اساس دستمزد بالاتر از حداقل بوده است. رایگان، که در آن سال ها در مناطق مختلف اغلب انجام می شود. بنابراین نیازی به طراحی این مقاله نیست. نمایندگان کارگری معتقدند کارفرمایان با ارائه دستمزد منطقه ای به دنبال پرداخت کمتر از حداقل دستمزد هستند و بحث دستمزد منطقه ای برای فرار از حداقل های قانونی مطرح می شود و با این طرح، کارگران مناطق محروم آسیب بیشتری می بینند.

و دستمزد کارگران مهاجر

گوشت منجمد که پارسال 50 هزار تومان قیمت داشت به کیلویی 150 هزار تومان رسیده و برنج هندی کیلویی 17 هزار تومان به بالای 36 هزار تومان رسیده است. این بدان معناست که بی کیفیت ترین کالاهای سبد کار در سال جاری دو یا سه برابر افزایش قیمت داشته است. اینها نکاتی است که هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگری مطرح کرد و می گوید فاصله طولانی دستمزد کارگران با تورم طی سالیان گذشته باعث شده تا آنها به مشاغل کاذب و غیرمولد روی بیاورند. مسافرت، فروش، تبلیغات اینترنتی و غیره علاوه بر این، تعداد کارگرانی که به کشورهای همسایه مهاجرت می کنند در حال افزایش است.

اگر حقوق شما کمتر از این عدد در سال 1402 باشد، بسیار فقیر هستید

آبوی در ادامه تاکید کرد: سهم دستمزد از کل هزینه مشاغل صنعتی حداکثر حدود هشت درصد است و تاثیر چندانی بر قیمت کالاها ندارد و دستمزد مناسب و قانونی می تواند از مهاجرت و خروج نیروهای ماهر جلوگیری کند. به نفع صنایع و افزایش بهره وری آنها. این فعال کارگری تاکید می کند که بر خلاف اینکه فعالان اقتصادی در سال 1401 افزایش 57 درصدی دستمزد کارگران را آغاز کردند، تقویت قدرت خرید کارگران باعث تعدیل کلان نیروی کار نشد، بلکه میزان نیروی کار را افزایش داد. جذب ماهر از صنایع افزایش یافت. با این حال باید منتظر ماند و دید جلسات مشورتی کارفرمایان و کارگران در مورد دستمزد 1402 تا کجا پیش می رود؟

دیدگاهتان را بنویسید