ایران با هدف گیری هوشمندانه حرکات رژیم صهیونیستی را خنثی می کند / پشت صحنه سفر بایدن به عربستان


ساعت: 11:54
تاریخ انتشار: 22.04.1401
کد خبر: 1882834

محمود مرادی گفت: جمهوری اسلامی ایران با هدف گیری دقیق و هوشمندانه نقشه های ضد ایرانی رژیم صهیونیستی از جمله اجماع عربی و منطقه ای را خنثی کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمود مرادی در گفت و گو با بلاگ درباره سفر بایدن به منطقه گفت: مجله نیوزویک اعلام کرد دولت بایدن نیاز مبرمی به عرضه نفت ایران به بازار دارد اما راه حل روشنی برای لغو تحریم ها علیه ایران ارائه نکرده است. این نشریه آمریکایی نوشت و تاکید کرد که ایران و ونزوئلا می توانند نیازهای انرژی آمریکا را تامین کنند به شرطی که بایدن تحریم های دوران ترامپ را لغو کند. بنابراین، پیش بینی می شود که به طور بالقوه 2 تا 2.5 میلیون بشکه در روز نفت بیشتری به بازار جهانی تحویل داده شود و اکنون یک گالن بنزین در ایالات متحده با قیمت بی سابقه 5 دلار عرضه می شود.

وی با اشاره به اینکه دولت بایدن در حال آماده شدن برای رقابت در فصل انتخابات میان دوره ای است و قیمت بنزین خبر خوبی نیست، گفت: اگر بایدن برای عرضه بنزین به بازار جهانی قدمی برندارد، در نهایت هزینه های سیاسی خود را پرداخت خواهد کرد. هزینه‌ها و هرگونه تلاش برای لغو تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا مورد قدردانی قرار خواهد گرفت، به‌ویژه که عربستان سعودی نیز اعلام کرده است که ممکن است تنها مقدار کمی عرضه نفت را افزایش دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: در صورت لغو تحریم ها، ایران می تواند کمی بیش از یک میلیون بشکه نفت و میعانات گازی به بازار صادر کند و انرژی آزادانه به پالایشگاه های فرانسه، اسپانیا و ایتالیا جریان یابد و ونزوئلا نیز کمتر از این مقدار است. ظرفیت و شاید تنها تا 400 هزار بشکه اضافی به جریان عرضه اضافه شود.

مرادی بیان کرد: اگرچه این میزان افزایش عرضه با 4.7 میلیون بشکه صادرات روسیه همخوانی ندارد، اما فاصله تقاضا و عرضه را اندکی کاهش می دهد و به ویژه با پیش بینی رکود جهانی، انتظار می رود تقاضای انرژی کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: دولت بایدن تلاش‌های دیپلماتیک زیادی با تهران و کاراکاس انجام داده است، اما راهبرد روشنی برای لغو تحریم‌های دونالد ترامپ دیده نمی‌شود و اثربخشی تحریم‌ها در سال‌های اخیر با افزایش روزافزون زیر سوال رفته است. مشارکت راهبردی تهران و کاراکاس

این کارشناس سیاست با اشاره به اینکه پس از کاهش عرضه انرژی و افزایش قیمت آن، حمایت های داخلی آمریکا از کمک به اوکراین به تدریج کمرنگ شد، افزود: کوین کشمن، دستیار ارشد مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاسی گفت: کاهش تحریم‌ها علیه ونزوئلا و ایران یک پیروزی آسان برای دولت بایدن خواهد بود و او برآورد کرد که ایران و ونزوئلا می‌توانند مجموع ظرفیت صادرات خود را 2.6 میلیون بشکه در روز طی شش ماه و یک تا دو سال آینده افزایش دهند. و کابینه رژیم صهیونیستی در آستانه فروپاشی است و نخست وزیر آن رژیم هشدار داده است که در صورت تحقق آن رژیم با تهدیدی بی سابقه مواجه خواهد شد و چالش سیاسی در کنار چالش امنیتی اکنون با صهیونیست ها و در این میان برخی اقدامات مانند سفر فرمانده سنتکام، سفر آتی بایدن به منطقه و سرزمین های اشغالی و برگزاری رزمایش نظامی نمی تواند این وضعیت را برای رژیم صهیونیستی تغییر دهد.

مرادی تصریح کرد: شبکه صهیونیستی خان در گزارشی به ادعاهای اخیر رژیم صهیونیستی در خصوص جنگ با ایران نیز پرداخت و این شبکه اذعان کرد که تمام مانورهایی که رژیم اسرائیل انجام می دهد در حد حرف است، کشورهای غربی در حال حاضر مشغول هستند. با اوکراین و رژیم صهیونیستی تنها است و در زمینه رزمایش، اسرائیل می خواهد به اسرائیلی ها یا شرکای خود بگوید که این قدرت را دارد، اما در واقع قصد ندارد کاری انجام دهد و اسرائیل می خواهد بگوید ما اینجا هستیم. ; ما را فراموش نکنید؛ شما مشغول روسیه و اوکراین هستید.

وی یادآور شد: خلأهای امنیتی رژیم صهیونیستی در چند ماه گذشته به وضوح نمایان بود و عملیات استشهادی در سرزمین های اشغالی نشان داد که تامین امنیت روزانه ساکنان فلسطین اشغالی به دغدغه اول این رژیم تبدیل شده است و در گذشته این امر رژیم از حملات پیشگیرانه برای جلوگیری استفاده کرده است. قبلاً تهدیداتی را انجام می داد اما اکنون این عملیات در سرزمین های اشغالی و تل آویو انجام می شود و همه این مشکلات نشان می دهد رژیم صهیونیستی برای فرار از واقعیت های موجود چنین مانورهایی را انجام می دهد.

این کارشناس سیاسی گفت: مقامات رژیم صهیونیستی نیز اذعان دارند که نه تنها قدرت و شجاعت حمله به ایران را ندارند، بلکه در مقابل اقدامات گروه های مقاومت در سرزمین های اشغالی ناتوان هستند. این نشان می‌دهد که اقدامات کنونی رژیم صهیونیستی در منطقه و برگزاری رزمایش‌های نظامی تنها تنفس مصنوعی جسم بی‌جانی است که دیگر توانایی حرکت و مقابله با آن را ندارد و یکی از ترفندهای آمریکایی‌ها در مذاکرات این است. برای تحمیل محدودیت زمانی و ضرر فرصت برای طرف مقابل است. در واقع زمان برای آمریکا رو به اتمام است! در گزارشی که آکسیوس به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی منتشر کرد، آمده است: تصور نمی شد ایرانی ها برای دستیابی به توافق عجله داشته باشند و این موضع منطقی تیم مذاکره کننده باعث سردرگمی غرب شد. و در واقع ایران نیز.سرنوشت کشور به مذاکرات ربطی ندارد و به همین دلیل از این پس می توانیم به آمریکایی ها بگوییم که به خاطر فشار زمان چیزی به دست نمی آورید.

مرادی گفت: ایران گزینه‌های زیادی روی میز دارد که به توافق با غرب بستگی ندارد و بهبود تجارت خارجی در چارچوب سیاست همسایگی و فعال‌سازی ظرفیت ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران تقریباً مستقل از توافق با ایران انجام می‌شود. غرب، بحران غذایی و انرژی ای که اکنون در غرب وجود دارد تاثیری بر ایران نداشته و نخواهد داشت و به همین دلایل و ده ها دلیل دیگر می توان گفت که ایران عجله ای برای توافق هسته ای ندارد، بنابراین این عجله منجر به معامله بدی است و اتفاقاً این طرف غربی است که به مرور زمان باید امتیاز بیشتری بدهد و از ابتدای سال جدید تاکنون جلسات مشکوک زیادی بین تعدادی از کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی برگزار شده است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. نشست سه جانبه سران رژیم اشغالگر قدس، مصر و امارات در شهر بندری شرم الشیخ مصر و دیدار چهار کشور عربی مصر، مراکش، بحرین و امارات با وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی و وزیر امور خارجه آمریکا در نقب

وی گفت: خبرها حاکی از آن است که رئیس جمهور آمریکا در سفر به منطقه قصد دارد در نشست شورای همکاری خلیج فارس شرکت کند و در مورد تشکیل ائتلاف یهودی-عربی با حاکمان عرب گفتگو کند و در سال 2017 شاهد اعلام این خبر باشد. ایجاد “ائتلاف امنیت خاورمیانه”. MESA) مورد حمایت کامل «دونالد ترامپ» یا «ناتوی عربی» قرار گرفت و پس از آن ترامپ متحد خود را اینگونه توصیف کرد: «عربستان سعودی برای ما گاو نقدی است که هر زمان که بخواهیم از آن طلا و دلار می دوشیم و زمانی که شیر بخوریم. تمام می شود، آن را می گیریم!”

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: رسانه ها اهداف متعددی را برای ائتلاف یهودی عربی عنوان کردند که از آن جمله می توان به; برای مقابله با محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران، امنیت غذایی، مقابله با روسیه و حل مشکلات پس از جنگ مانند نفت و گاز در کشورهای غربی، ائتلاف آمریکا با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس همواره وجود داشته است. مشکل جدیدی نیست و این ارتباط مرموز سران برخی از کشورهای عربی و اسلام با رژیم صهیونیستی حتی خیانت این حاکمان به آرمان فلسطین را بیش از پیش آشکار خواهد کرد و شاهد انتفاضه هایی در این کشورها خواهیم بود. خوب و موضع کشورمان در برابر هرگونه ائتلاف ضد ایرانی روشن است و قطعاً دشمنان ملت بزرگ ایران در برابر هرگونه تهدیدی علیه امنیت ایران اسلامی با پاسخ محکمی روبرو خواهند شد و در سفر به منطقه خاورمیانه در به ویژه خروج وی به سرزمین های اشغالی و عربستان به عنوان نقطه عطفی در پیگیری چهار موضوع برای پیشبرد «توافق ابراهیم 2» بین صهیونیست ها و مرتجعین تلقی می شود. کشورهای حاشیه خلیج فارس علیه جمهوری اسلامی، ترغیب کشورهای عربی خلیج فارس به ویژه امارات و عربستان برای افزایش تولید نفت، ارائه ضمانت‌های جدید اقتصادی و امنیتی به متحدان منطقه‌ای آمریکا و جلوگیری از روی آوردن آنها به کشور چین و روسیه و تقویت آنها. موضع دموکرات ها در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا به ویژه استفاده از لابی های عربی و صهیونیستی.

مرادی تصریح کرد: اگر ناتوی غربی موفق می شود به خاطر گذشته و قدرت مسلط آمریکا به عنوان عضو ناتو است و نکته مهم در ناتوی عربی این است که کدام کشور می تواند بار مسئولیت خود را به دوش بکشد؟ آیا عربستان شکست خورده در جنگ با مردم یمن می تواند رهبر این جنبش باشد؟! امروز مردم منطقه دریافته اند که ناتوی عربی به معنای تقویت رژیم غاصب صهیونیستی است. دولت های منطقه نه تنها در اجرای چنین طرح هایی کوتاهی می کنند، بلکه جایگاه خود را در میان ملت های خود از دست خواهند داد.

وی افزود: داده های موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI) نشان می دهد که در بین ده کشور برتر از نظر سرانه هزینه های نظامی، شش کشور غرب آسیا قرار دارند. بنابراین ناتوی عربی یا خاورمیانه راه دیگری برای دوشیدن سران بیشتر کشورهای عربی برای فروش اسلحه است و هیچ دستاوردی برای آنها نخواهد داشت و گسترش همکاری های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای همسایه و مسلمان اولویت اول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. جمهوری ایران که در دولت 13 قرار دارد، در چارچوب «سیاست همسایگی» برنامه‌های جامع و مدونی در این زمینه تدارک دیده و محور اصلی سیاست خارجی کشور را کشورهای همسایه و جهان اسلام قرار داده است. .

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: اظهارات مقامات مصر در گفتگو با ایران و همچنین پیشرفت مذاکرات صلح ایران و عربستان و همچنین موضع پادشاه اردن در دیدار با جو بایدن که باید به گوش مقامات صهیونیستی رسیده باشد، خبر خوبی برای رژیم صهیونیستی نیست. در شرایطی که رژیم صهیونیستی در پیشبرد سیاست های ضد ایرانی خود و تشکیل ائتلاف منطقه ای علیه جمهوری اسلامی، حساب ویژه ای روی این سه کشور عربی باز کرد و آنها را از طرف های مهم اجماع و ائتلاف منطقه ای علیه ایران معرفی کرد.

مرادی افزود: جمهوری اسلامی ایران با هدف گیری دقیق و هوشمندانه، تحرکات رژیم صهیونیستی برای پیشبرد طرح های ضد ایرانی از جمله اجماع عربی و منطقه ای علیه آن را خنثی کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید