ایران رتبه اول مصرف انرژی در جهان را دارد/ خودروهای فرسوده مشکل آلاینده هوا هستند


ساعت: 10:15
تاریخ انتشار: 21.08.1401
کد خبر: 1910245

رئیس مرکز ملی آب و هوا و تغییر اقلیم گفت: ایران رتبه اول مصرف انرژی را در جهان دارد که دو و نیم برابر مصرف انرژی جهان و ۱۵ برابر ژاپن است. شدت مصرف انرژی معیاری است که اگر آن را کنترل و به حداقل برسانیم شاید بسیاری از شهرها از این وضعیت آلودگی هوا نجات پیدا کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ داریوش گلی زاده رئیس مرکز ملی آب و هوا و تغییر اقلیم با بیان اینکه در شهری مانند تهران ازدحام فعالیت ها و جمعیت باعث افزایش مصرف انرژی می شود، گفت: با توجه به اینکه پایه سوخت تولید انرژی در کشور ما حدود 94 درصد است. بر اساس سوخت های زباله این یک فسیل است اگر در چنین شرایطی آلودگی نداشته باشیم تعجب آور است.

رئیس مرکز ملی آب و هوا و تغییر اقلیم خاطرنشان کرد: ایران رتبه اول مصرف انرژی را در جهان دارد که دو و نیم برابر مصرف انرژی جهان و ۱۵ برابر ژاپن است. شدت مصرف انرژی معیاری است که اگر آن را کنترل و به حداقل برسانیم شاید بسیاری از شهرها از این وضعیت آلودگی هوا نجات پیدا کنند.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر تکالیف انباشته شده ایم، گفت: به همین دلیل شرایط کشور در شهرهای بزرگ به گونه ای است که هر چقدر هم اقدام شود به سرعت انتشار آلودگی هوا نیست.

گل علیزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 6.5 میلیون خودرو از 25 میلیون خودروی شماره گذاری شده در کشور فرسوده هستند، اذعان داشت: از 12 میلیون دستگاه موتورسیکلت شماره گذاری شده حدود 9.5 میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده داریم و این تعداد در کلانشهرها هفت عدد است. به یک میلیون می رسد

رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم کشور ادامه داد: خودروهای فرسوده هم از نظر مصرف سوخت و هم از نظر آلودگی هوا نگران کننده هستند، چند برابر خودرو استاندارد آلایندگی تولید می کنند.

و ادامه داد: ماهیت معضل آلودگی هوای کشور مشخص است و راه حل آن نیز مشخص است. در دو سه هفته اخیر جلسات متعددی با دستگاه های اجرایی برگزار کرده ایم. بهانه‌های دستگاه‌های اجرایی در گذشته عدم تأمین اعتبارات لازم بود. اما در حال حاضر طبق برآورد اولیه بیش از 100 هزار میلیارد تومان اعتبار تا سال 1402 برای انجام این وظایف قانونی هوای پاک مورد نیاز است.

گل علیزاده تصریح کرد: اگر منابع کشور محدود باشد که محدود است بر اساس وزن وظایف اولویت بندی می شود. اگر بخواهیم وابستگی خود به سوخت های فسیلی را به حداقل برسانیم باید نیروگاه های تجدیدپذیر را توسعه دهیم و خوشبختانه در این راستا وزارت نیرو برنامه خوبی برای ایجاد 10 هزار مگاوات تا پایان دولت سیزدهم ارائه کرده است و امیدواریم محقق شود. اگر این اتفاق بیفتد اگر اتفاق بیفتد، اثرات آن در کیفیت هوا قابل مشاهده است.

دیدگاهتان را بنویسید