ایران رتبه دوم فیلترینگ در جهان را دارد

ایران رتبه دوم فیلترینگ در جهان را دارد

روز جدید با ادامه قطعی چند ساعته اینترنت و فیلتر شدن شبکه های اجتماعی خارجی در ایران، سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: استفاده از فضای مجازی باید مانند سایر نقاط دنیا قانونی شود. اما به جز چین، کره شمالی و ایران، کدام کشورها چنین فیلترینگ شدید فضای مجازی را اعمال می کنند؟

رسانه های اجتماعی به یک ضرورت برای زندگی ما تبدیل شده اند. مردم نه تنها به این شبکه ها وابسته هستند، بلکه کسب و کار، سلامت و امنیت آنها نیز حول محور آنها می چرخد. به مناسبت قطعی اینترنت از روزهای گذشته و فیلترینگ شدید در کشور، دیروز رئیس هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که فضای مجازی نیز باید مانند دنیا قانونی شود. وی در تشریح نشست غیرعلنی مجلس با وزیر کشور و فرمانده انتظامی کشور گفت: موضع مجلس این است که بر اساس واقعیت های جامعه مردم بتوانند از فضای مجازی استفاده کنند اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است. برای رفع فیلتر برخی شبکه های اجتماعی ساخته شده است.»

تقریباً 63 درصد از مردم جهان، یعنی حدود 50.03 میلیارد نفر از اینترنت استفاده می کنند. این در حالی است که به گفته مجلس، استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی در سراسر دنیا قوانین و محدودیت های خاص خود را دارد. تنها چند کشور در جهان هستند که فیلترینگ سختگیرانه برای استفاده از اینترنت دارند و همگی در آسیا قرار دارند.

فیلتر کردن در کره شمالی و چین

اولین و سختگیرترین کشورها و رهبران سانسور در جهان کره شمالی و چین هستند. در تمامی لیست های منتشر شده محدودیت ها و فیلترینگ در جهان، این دو کشور در صدر قرار دارند. تقریبا هیچ چیزی وجود ندارد که این دو کشور سانسور نکرده باشند. مردم این کشورها نمی توانند از رسانه های اجتماعی غربی استفاده کنند یا از VPN استفاده کنند و تمام رسانه های سیاسی آنها به شدت سانسور شده است. هر دو کشور برنامه‌های پیام‌رسان خارجی را فیلتر کرده‌اند و شهروندان را مجبور به استفاده از برنامه‌هایی می‌کنند که در داخل کشور ایجاد شده و کاملاً کنترل می‌شوند. به عنوان مثال، مردم چین فقط می توانند از وی چت برای ارسال پیام استفاده کنند. برنامه ای که نه تنها پیام ها را رمزگذاری نمی کند، بلکه به اشخاص ثالث اجازه می دهد تا وارد شوند و به پیام ها دسترسی داشته باشند.

شهروندان کره شمالی فقط می توانند به کمتر از 30 وب سایت در این کشور دسترسی داشته باشند. تقریباً تمام محتوای 12 روزنامه، 20 مجله و مجله مهم کره شمالی توسط خبرگزاری دولتی کره شمالی تولید می شود که بر فعالیت ها و اظهارات رهبری سیاسی متمرکز است. اینترنت به مقامات سیاسی محدود است، اما برخی از آنها مدارس و موسسات دولتی اینترانت کاملاً کنترل شده دارند به نام کوانگمیونگ دسترسی دارند. بیشتر استفاده از اینترنت در این کشور به مقامات نظامی و دولتی محدود می شود.

ایران رتبه دوم فیلترینگ در جهان را دارد

بر اساس گزارش وب سایت comparietech، ایران رتبه دوم محدودیت های اینترنتی را دارد. در ایران استفاده از VPN و میلیون ها وب سایت محدود شده است. رسانه های اجتماعی نیز تحت محدودیت های فزاینده ای قرار دارند. فیسبوک، یوتیوب، توییتر و اخیرا اینستاگرام و واتس اپ در ایران فیلتر شده اند. فقط VPN های مورد تایید دولت را می توان استفاده کرد که به طور موثر آنها را بی فایده می کند. بسیاری از پیام رسان ها نیز ممنوع هستند زیرا مقامات برنامه ها و خدمات داخلی را به عنوان جایگزین معرفی می کنند. از سال 2013، نزدیک به 50 درصد از 500 وب سایت بازدید شده در سراسر جهان، از جمله یوتیوب، فیس بوک، توییتر و +Google مسدود شده اند و ایران یکی از کشورهایی است که فعالیت رسانه های اجتماعی را ممنوع کرده است.

اروپا فیلترینگ ندارد!

در مورد سایر کشورهای جهان نیز باید گفت که هیچ کشور اروپایی به جز چند کشور از جمله ترکیه و بلاروس، شبکه های اجتماعی را فیلتر نکرده است. تنها در دو کشور بلاروس و ترکیه رسانه ها به شدت سانسور می شوند. هیچ یک از برنامه های پیام رسانی در اروپا فیلتر نیستند.

تنها کشوری در آمریکای جنوبی که رسانه ها و اخبار مستقل را به شدت کنترل و سانسور می کند، ونزوئلا است. تنها 4 کشور در جهان VPN را به طور کامل ممنوع کرده اند، یعنی چین، ایران، کره شمالی و عراق.
به گفته statista، طبق نظرسنجی شرکت امنیت آنلاین و حریم خصوصی Surfshark از 193 کشور عضو سازمان ملل متحد، حدود 2 درصد از کشورهای مورد بررسی در حال حاضر دسترسی به رسانه های اجتماعی و برنامه های ارتباطی را مسدود می کنند. چین، کره شمالی، ایران و ترکمنستان این محدودیت عمدتاً مربوط به شبکه های اجتماعی خارجی مانند توییتر و فیسبوک است. لازم به ذکر است که چین دارای اکوسیستم ملی شبکه های اجتماعی و برنامه های ارتباطی خود است.

دیدگاهتان را بنویسید