ایران مهمترین شریک سازمان ملل در مبارزه با مواد مخدر است

ساعت: 10:23
تاریخ انتشار: 29/10/1401
کد خبر: 1923268

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: یکی از مهمترین موضوعات اقدامات ایران در زمینه همکاری های منطقه ای و بین المللی در حوزه مبارزه با مواد مخدر، همکاری ایران با سازمان ملل در این زمینه است. جمهوری اسلامی ایران مهمترین شریک سازمان ملل متحد در زمینه همکاری های مبارزه با مواد مخدر محسوب می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: امروزه معضل مواد مخدر یک ناهنجاری اجتماعی و بهداشتی محدود به یک جامعه یا منطقه خاص نیست، بلکه مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و با جرایم سازمان یافته، فساد، پولشویی و پولشویی پیوند خورده است. خشونت . افراط گرایی و اقدامات تروریستی به تمام مرزهای جهان هجوم آورده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: متأسفانه منطقه ما به دلیل همجواری با منبع اصلی کشت و تولید تریاک در جهان، در معرض بیشترین تلفات جانی و مخرب ترین پیامدها قرار دارد. ، حرکت مجرمان از جرایم سازمان یافته و فرامرزی قاچاق و اعتیاد.

مومنی با بیان اینکه بازارهای امن با سودهای فریبنده در غرب باعث افزایش کشت و تولید مواد افیونی در افغانستان شده است، خاطرنشان کرد: قاچاق این مواد از مبدأ افغانستان به بازارهای سودآور منطقه و غرب موجب اسلام شده است. جمهوری ایران متحمل ضررهای مادی و معنوی عظیمی شود. علاوه بر این، در سال های اخیر، افغانستان به یکی از تولیدکنندگان عمده مت آمفتامین (شیشه) تبدیل شده است که بسیار مضرتر از مواد افیونی است.

وی افزود: تولید تریاک و مت آمفتامین در افغانستان نیازمند پیش سازهای مواد مخدر است که عمدتاً در جنوب شرق آسیا و اروپا تولید می شود. این سوال نشان دهنده این واقعیت است که تجارت مواد مخدر یک تجارت دو طرفه است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه مبارزه با مواد مخدر یک موضوع فرامرزی و بین المللی است، خاطرنشان کرد: این موضوع نیازمند همکاری های منطقه ای، فرامنطقه ای و بین المللی است. این مهم مستلزم توجه همه اعضای جامعه جهانی به «اصل مسئولیت مشترک و همه جانبه» است که در تمام اسناد سازمان ملل بر آن تاکید شده است.

وی در ادامه به تشریح بند 8 سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر ابلاغی رهبر معظم انقلاب پرداخت و تصریح کرد: در این بند بر لزوم تقویت و ارتقای دیپلماسی منطقه ای و جهانی مرتبط با مواد مخدر و روانگردان به منظور هدفمندسازی روابط تاکید شده است. لذا ستاد مبارزه با مواد مخدر در چارچوب سیاست های کلان نظام و بر اساس سه اصل ابلاغی رهبر معظم انقلاب (عزت، درایت و مصلحت) در تصمیم گیری، تصمیم گیری، طراحی، برنامه ریزی و اجرا. در سطح دوجانبه، چندجانبه و منطقه ای مشارکت زیرمنطقه ای و بین المللی فعال است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به همکاری ایران با 45 کشور جهان برای مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: جایگاه جمهوری اسلامی ایران در همسایگی با بزرگترین تولیدکننده مواد افیونی جهان، اقدامات و دستاوردهای چشمگیر کشورمان در این زمینه است. مرتبط با مبارزه با مواد مخدر کشورمان با مواد مخدر و دیپلماسی فعال در این زمینه، تفاهم نامه های مختلفی با بیش از 45 کشور جهان در زمینه مبارزه با مواد مخدر امضا کرده و با آنها همکاری می کند.

وی همچنین درباره همکاری های ایران با کشورهای منطقه و بین المللی توضیح داد: تبادل اطلاعات عملیاتی، انتقال تجربیات موفق در کاهش تقاضا و مقابله با عرضه، مقابله با پولشویی ناشی از مواد مخدر، مشاوره در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی مرتبط با معضل دارو، انجام برگزاری سمینارهای آموزشی برای ارتقای ظرفیت مدیران و کارشناسان دستگاه های فعال در این زمینه از اهداف ویژه این اسناد است.

مومنی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر حوزه همکاری‌های دوجانبه، با ساختارهای مختلف در زمینه همکاری‌های چندجانبه نیز همکاری تنگاتنگی دارد که می‌توان به سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، کنفرانس همکاری و اعتمادسازی (سیکا)، سازمان همکاری شانگهای و ابتکار توافق پاریس.

وی به همکاری ایران، افغانستان و پاکستان در سال 1386 برای مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: در این زمینه باید به ابتکار سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و پاکستان که در سال 1386 تشکیل شد و ستاد اجرایی آن اشاره کرد. مرجع یعنی واحد برنامه ریزی مشترک (JPC) در تهران واقع شده است. این طرح دارای سه سطح عملیاتی است، مقامات ارشد و وزرا جلسات خود را برگزار می کنند و مصوبات را پیگیری و اجرا می کنند. تاکنون 8 نشست در سطح وزرای سه کشور با حضور معاون دبیرکل و مدیر اجرایی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) و سیزده نشست مقامات ارشد برگزار شده است. . به طور متوالی در پایتخت های سه کشور عضو برگزار می شود.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین سرفصل های اقدامات ایران در زمینه همکاری های منطقه ای و بین المللی در زمینه مبارزه با مواد مخدر، همکاری ایران با سازمان ملل در این زمینه است. جمهوری اسلامی ایران مهمترین شریک سازمان ملل متحد در زمینه همکاری های مبارزه با مواد مخدر محسوب می شود. دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در تهران (UNODC) در سال 1999 تأسیس شد و از آن زمان تاکنون هر 5 سال یک بار برنامه همکاری مشترک بین دو کشور امضا می شود. هم اکنون در آستانه امضا و راه اندازی دور پنجم همکاری مشترک هستیم که به زودی بین ستاد مبارزه با مواد مخدر و دبیرخانه دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد امضا خواهد شد. این سند چارچوب کلی برنامه همکاری جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل متحد در زمینه مبارزه با مواد مخدر محسوب می شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به چالش های حوزه مبارزه با مواد مخدر در عرصه بین المللی پرداخت و تاکید کرد: یکی از چالش های اساسی پیش روی کشورمان در ارتقای همکاری با کشورها و سازمان ملل برخورد گزینشی، سیاسی سازی و اجبار یک جانبه است. معیارهای. متأسفانه حوزه مبارزه با مواد مخدر که حوزه ای بشردوستانه و مبتنی بر منافع تمامی جوامع بشری است، تحت تأثیر تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا و آسیب پذیری کشورهای اروپایی در برابر فشارهای سیاسی مذکور قرار گرفته است. در این راستا تحریم ها و اقدامات قهری یک جانبه با همکاری دفتر UNODC و سایر نهادهای سازمان ملل موانع و مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران سیاسی شدن فضای همکاری و توسل به تحریم ها و اقدامات قهری یکجانبه در زمینه همکاری های بین المللی بشردوستانه از جمله مبارزه با مواد مخدر را به شدت محکوم می کند و از کشورهای دوست و متحد برای مقابله با آن می خواهد. ، با این گونه اقدامات مخالفت و محکوم می کند. زیرا آنچه مردم را به هم پیوند می دهد، سرنوشت مشترک انسانی است و اقدامات چشمگیر ایران در این عرصه جهانی به نمایندگی از جامعه جهانی است.

دیدگاهتان را بنویسید