ایران نقش مثبتی در صلح یمن ایفا کند


ساعت: 21:42
تاریخ انتشار: 1301/03/17
کد خبر: 1844302

نماینده ویژه آمریکا در امور یمن با ادعای اینکه واشنگتن به دنبال صلح در یمن است، گفت: مسائل پیچیده برای اولین بار در مذاکرات تعز مطرح شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ تیموتی لیندرکینگ فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن گفت که نسبت به مذاکرات تعز در یمن خوشبین است.

لیندارکینگ بدون اشاره به نقش آمریکا در حمایت از ائتلاف متجاوز عربستان و امارات، ویران کردن یمن و کشتار مردم آن به العربیه گفت: واشنگتن به صلح در یمن متعهد است.

او گفت: «ما از هوتوها (انصارالله) می خواهیم که راه تعز را باز کنند. ایران هوسی ها را به حمله به غیرنظامیان و عربستان سعودی تشویق کرده است».

این در حالی است که آمریکا و عربستان سعودی با وجود آتش بس چند ماهه در یمن، اجازه انجام پروازهای صنعا را به حالت عادی نمی دهند و حتی اجازه ورود سوخت به بندر الحدیده و رسیدن به دست مردم یمن را نمی دهند.

این مقام آمریکایی با بیان اینکه ایران با سلاح های مرگبار از انصارالله حمایت می کند، گفت که تهران «باید از این کار دست بردارد و نقش مثبتی ایفا کند».

برت مک گورک، هماهنگ کننده خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی آمریکا با اشاره به حمایت نظامی آمریکا از ریاض در رابطه با جنگ یمن گفت: «سعودی ها». [به این سلاح‌ها] آنها به آن نیاز دارند زیرا هوتوها با حمایت ایران ده ها پهپاد و موشک از یمن به سمت عربستان سعودی شلیک می کنند.
لیندرکینگ گفت: «ما از هوسی‌ها می‌خواهیم که همه زندانیان را آزاد کنند،» و افزود که «مسائل دشواری وجود دارد که برای اولین بار در حال مذاکره هستیم».

فرستاده ویژه آمریکا در ماه مه گذشته نیز گفت که عربستان سعودی برای پایان دادن به درگیری در یمن جدی است و روی رویدادهای اخیر مانند آتش بس و تشکیل شورای ریاست جمهوری حساب باز کرده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد رفتار ایران در حل مناقشه مانند قبل از آتش‌بس تغییر نکرده است و ایران نسبت به عربستان سعودی مصمم‌تر برای پایان صلح‌آمیز مناقشه است و متاسفانه ایران قبل از آتش‌بس در حال تشدید درگیری است. اکنون نیز تغییری در نگرش ایران نسبت به یمن ایجاد نشده است».

لیندکرکینگ بر لزوم امنیت و دفاع آمریکا در عربستان تاکید کرد و خاطرنشان کرد: 70 هزار آمریکایی در عربستان و 60 هزار نفر در امارات زندگی می کنند و این موضوع به دلیل تعداد زیاد آمریکایی های ساکن عربستان، ارتباط مستقیمی با امنیت آمریکا دارد. دو کشور ساکن هستند

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از آوریل 2015 این کشور فقیر یمن را در حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی هدف قرار داده است تا قدرت را به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مخلوع یمن بازگرداند.

این حملات منجر به تخریب زیرساخت های یمن و گسترش فقر، بیکاری و شیوع بیماری های واگیردار در این کشور فقیر عربی شده است. ده ها هزار غیرنظامی یمنی از زمان آغاز این حملات کشته و زخمی شده اند.

کارشناسان سازمان ملل یمن را صحنه بزرگترین بحران انسانی جهان توصیف می کنند. بیش از 75 درصد از جمعیت یمن در حال حاضر به نوعی کمک و حمایت بشردوستانه نیاز دارند. میلیون ها نفر از آنها نمی دانند وعده غذایی بعدی آنها از کجا خواهد آمد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید