ایران و الجزایر برای لغو روادید سیاسی توافق کردند/ احمد عطاف: روابط با ایران ظرفیت توسعه بیشتر در زمینه های اقتصادی را دارد.

ایران و الجزایر برای لغو روادید سیاسی توافق کردند/ احمد عطاف: روابط با ایران ظرفیت توسعه بیشتر در زمینه های اقتصادی را دارد.

وزیر امور خارجه ایران گفت: ما همچنان در دو مسیر تلاش برای خنثی سازی تحریم ها و همچنین رفع تحریم ها از طریق دیپلماسی هستیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با همتای الجزایری خود گفت: شصت و یکمین سالگرد استقلال الجزایر را به آقای وزیر و دولت و ملت الجزایر تبریک می گویم. همچنین یاد و خاطره وزیر امور خارجه سابق الجزایر که در دوران جنگ تحمیلی مشغول به کار بود و هواپیمای وی با موشک رژیم بعث عراق سرنگون شد و جان خود را از دست داد گرامی بداریم. در آنها آقای عطاف نیز سال ها سفرهایی به تهران داشتند و در صحبت های امروز به عنوان خاطره ذکر کردند که برای وساطت به بغداد رفتند و فردای آن روز به تهران آمدند و زیر موشک های صدام بودند و یادشان می آید که نتوانسته اند. چند شب استراحت کن

وی افزود: روابط دو کشور در سطح مناسبی است. ما همیشه صحبت هایی داشته ایم و در این مسیر ادامه خواهیم داد. ما توافق کرده ایم که اولین گام را برای لغو روادید سیاسی برداریم و سپس می توانیم برای لغو روادید عادی به توافق برسیم. در خصوص پیگیری کمیسیون عالی مشترک دو کشور نیز صحبت هایی داشتیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در آینده نزدیک کمیسیون قدردانی را در پایتخت های دو کشور برگزار خواهیم کرد. در زمینه‌های علم و فناوری انرژی‌های نو، کشاورزی و تجهیزات پزشکی، گردشگری، صنعت و معدن، همکاری‌های بیشتر باید تسریع شود. در مورد مسائل منطقه ای نیز گفت وگوهایی داشتیم. الجزایر اجازه نداد رژیم اسرائیل به عضویت اتحادیه آفریقا درآید. نقش الجزایر در بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب سازنده بود. ما همچنین درباره وقایع سودان صحبت کردیم.

وی افزود: در باکو با وزیر محترم سودان دیدار داشتم و توافق کردیم در چارچوب توافق شده سفارتخانه های دو کشور در آینده نزدیک بازگشایی شود.

امیرعبداللهیان گفت: یکی از دغدغه های مشترک ما بحران سودان بود. ما همچنین در مورد تحولات اخیر در سایر زمینه ها گفتگو کردیم. در آینده نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر برگزار می شود و تلاش می کنیم تا آقای رئیس جمهور در این نشست شرکت کنند.

وی ادامه داد: تاکید می کنم که همچنان در دو مسیر تلاش برای خنثی سازی تحریم ها و همچنین رفع تحریم ها از طریق دیپلماسی هستیم. ما نیز با برادران خود در الجزایر موافق هستیم.

احمد عطاف وزیر امور خارجه الجزایر در این دیدار گفت: از استقبال گرم برادرم آقای امیر عبداللهیان بسیار سپاسگزارم. امروز خوشحالم که در تهران هستم که به دستور آقای رئیس جمهور عبدالمجید انجام شد. با توجه به روابط حسنه ای که بین ایشان و آقای رئیسی وجود دارد و همچنین اراده برای توسعه روابط، نشست کاری که صبح امروز برگزار کردیم فرصت ارزشمندی برای بررسی روابط دوجانبه و افق های آینده بود.

احمد عطاف افزود: از این فرصت برای رایزنی در خصوص تغییرات سریع در فضاهای منطقه ای دو کشور و همچنین بین المللی استفاده کردیم. من از نتایج مذاکرات امروز که مثبت بود بسیار خوشحالم. این نتایج می تواند نشاط بیشتری را به روابط دوجانبه القا کند. روابط دو کشور ممتاز است و ظرفیت توسعه بیشتر در حوزه اقتصادی را دارد.

وی ادامه داد: با ایجاد شرایط لازم برای برگزاری کمیسیون مشترک موافقت کردیم، این سازوکارها نقش مهمی دارند. این حوزه ها مولفه های نزدیک شدن دو کشور را دارند و می توانند فرصت خوبی برای همکاری دو کشور باشند.

وزیر خارجه الجزایر گفت: درباره مسائل منطقه، جنگ اوکراین و فلسطین و مشکلات برادرانمان در یمن و لیبی صحبت کردیم. رضایت و اجماع ویژگی های امروز ما بود. تاکید کردم که ما از تحولات مثبتی که کشورهای عربی با ایران دارند به ویژه عربستان سعودی خوشحالیم. امیدواریم این امر به تقویت همگرایی در منطقه کمک کند. اعتماد و همکاری باید اساس روابط بین کشورها باشد.

وی افزود: همچنین با هدف کمک موثر برای حمایت از سازمان های بین المللی صحبت کردیم. نتایج نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد مورد توجه ویژه قرار گرفت و آنها از نتایج این نشست ابراز خرسندی کردند. جنبش غیرمتعهدها با پایبندی به آرمان ها در امنیت، صلح و ثبات نقش ایفا می کند. همچنین به تلاش های دو کشور برای پیوستن به برجام اشاره کردیم و بر هماهنگی تلاش های دو کشور تاکید کردیم. همچنین از تلاش های ایران برای عضویت الجزایر در شورای امنیت تشکر کردم.

احمد عطاف تاکید کرد: روابط ایران و الجزایر در همه زمینه ها گسترده است. روابط دو کشور تاریخی و ممتاز است و ما تلاش می کنیم به گونه ای پیش برویم که به نفع هر دو طرف باشد.

دیدگاهتان را بنویسید