اینکه دیگران توسعه روابط ایران و تاجیکستان را نپسندند، اهمیتی ندارد

رئیس‌جمهور با اشاره به پیشرفت‌های قابل‌توجه جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، علم و فناوری و پزشکی باوجود تهدیدها تحریم‌ها، بر آمادگی برای انتقال و اشتراک این تجربیات و پیشرفت‌ها با کشور تاجیکستان تاکید کرد.

رئیسی تبادل ظرفیت‌ها و تجربیات ایران و تاجیکستان را در جهت منافع دو ملت و دو کشور بسیار سودمند دانست و گفت: علاوه بر روابط دوجانبه، هر دو کشور عضو سازمان همکاری‌های شانگهای هستند و زیرساخت‌های اقتصادی قاره آسیا زمینه بسیار مناسبی برای رشد اقتصادی است که می‌تواند دو کشور را به هم مرتبط کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت نقش تجار و بازرگانان دو کشور در عملیاتی کردن توافقات و تفاهمات تهران و دوشنبه در بخش تجاری و اقتصادی، بر ضرورت شناخت کامل توانمندی‌ها و تولیدات ایران و تاجیکستان در این زمینه با استفاده از ظرفیت دفاتر بازرگانی در دو کشور تاکید کرد و گفت: یکی از جلوه‌های آشنایی با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متقابل برپایی نمایشگاه تولیدات دو کشور است که مورداستقبال و تاکید ماست.

رئیسی همچنین موفقیت در توسعه تعاملات تجاری و اقتصادی را مستلزم تسهیل فعالیت تجار و بازرگان، تسهیل قوانین و مقررات گمرکی و ترانزیتی و رفع مسائل و مشکلات پیش‌روی تبادلات پولی و بانکی دانست و گفت: اینکه دیگران توسعه روابط ایران و تاجیکستان را نپسندند اهمیتی ندارد، برای ما مهم منافع دو کشور و دو ملت است، ما پیشرفت تاجیکستان را پیشرفت خود و امنیت این کشور را امنیت ایران می‌دانیم؛ حتما در نیل به این اهداف از هیچ همکاری فروگذار نخواهیم کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به سیاست آمریکا و کشورهای غربی برای جلوگیری از استقلال و پیشرفت دیگر کشورها، وقایع تلخ و تاسف‌بار غزه و کشتار هزاران زن و کودک بی‌گناه در این منطقه و همچنین ظلم تاریخی به ملت ایران را جلوه‌ای از خواست آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان او برای ملت‌های منطقه دانست و تصریح کرد: ما با توکل به خدا و اتکا به ظرفیت‌ها و اراده پولادین ملت‌های‌مان اجازه نخواهیم داد خدشه‌ای در استقلال و پیشرفت‌هایمان ایجاد شود.

رئیسی در پایان خطاب به تجار و بازرگانان ایران و تاجیکستان گفت: ما با امضای اسناد همکاری مشترک، زمینه را برای فعالیت فراهم کردیم و شما با تلاش و عمل خود این اسناد را به مرحله اجرا برسانید.

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز در این نشست در سخنانی پیشبرد همکاری‌های دوجانبه با ترسیم نقشه راه توسعه روابط اقتصادی و تجاری بلندمدت میان ایران و تاجیکستان را در راستای تامین منافع دو ملت و دو کشور سودمند دانست.

رئیس‌جمهور تاجیکستان، جمهوری اسلامی ایران را یکی از اولویت‌های اصلی این کشور برای توسعه و تعمیق همکاری و تبادلات تجاری و اقتصادی عنوان کرد و با اشاره به عزم جدی مسئولان دو کشور در این زمینه، تقویت همکاری در بخش‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، علم و فناوری با مشارکت بخش خصوصی را ضروری دانست.

دیدگاهتان را بنویسید