بازار ازبکستان ظرفیت قابل توجهی برای تجار ایرانی دارد


ساعت: 11:13
تاریخ انتشار: 25.04.1401
کد خبر: 1883464

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی کشور با اشاره به سفر رئیس شورای اسلامی به ازبکستان گفت: بازار پرجمعیت ازبکستان ظرفیت صادرات قابل توجهی را برای تجار ایرانی باز می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بابک نگاری رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر رئیس مجلس به ازبکستان گفت: سفر اخیر رئیس شورای اسلامی به جمهوری ازبکستان در شرایطی انجام شد که ایجاد یک سیاست خارجی متوازن، توسعه منطقه گرایی و تایید سیاست همسایگی به عنوان ارکان اصلی رفتار فرامرزی کشور. در دستور کار نظام قرار دارد.

وی در تشریح پیام سفر رئیس مجلس به ازبکستان تصریح کرد: پیام مهم این سفر نشان می دهد که جنبه های مختلف دیپلماسی در این کشور در انطباق معنادار و سازگاری با یکدیگر فعال هستند. در همین راستا، سفر کلیباف و هیئت همراه به ازبکستان در چارچوب اولویت های کلان نظام در حوزه سیاست خارجی و با هدف تعمیق روابط دوجانبه و گسترش همکاری های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی فی مابین انجام شد. دو کشور کشورها.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس خاطرنشان کرد: ایران و ازبکستان دو کشور در یک منطقه جغرافیایی، به عنوان همسایگان پیرامونی و در یک حوزه تمدنی مشترک، با نیاز و تمایل به گسترش روابط همه جانبه دوجانبه مواجه هستند. این در حالی است که سفر رئیس شورای اسلامی شهر به ازبکستان نشان از درک متقابل تهران و تاشکند بر ضرورت رفع نواقص و ارتقای سطح روابط فی مابین دارد. رویکرد جدید سیاست خارجی دو کشور که بر تعامل با همسایگان و مشارکت در امور منطقه ای متمرکز است، تلاش آنها را برای گسترش روابط دوجانبه مضاعف کرده است.

نگاری با بیان اینکه ایران و ازبکستان ظرفیت های متقابلی برای ارتقای سطح روابط دارند، تصریح کرد: ازبکستان با موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی متفاوت خود در قلب آسیای میانه به عنوان همسایه بلافصل چهار کشور دیگر در منطقه با جمعیتی بالغ بر 100 نفر است. این کشور با بیش از 30 میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت ترین کشور منطقه است و با وسعتی نزدیک به نیم میلیون کیلومتر، موقعیت استراتژیک و موقعیت مهمی در منطقه استراتژیک آسیای مرکزی دارد. چنین ویژگی هایی نشان می دهد که از یک سو، ازبکستان وزنه تعادل ژئوپلیتیکی در منطقه است. به گونه ای که مشکلات منطقه ای آسیای مرکزی که به دلیل ترکمنستان با ایران مرز مشترک دارد بدون نقش موثر تاشکند قابل حل نیست و از سوی دیگر بازار شلوغ ازبکستان ظرفیت صادرات قابل توجهی را برای این کشور باز می کند. بازرگانان ایرانی

وی خاطرنشان کرد: آسیای میانه و کشورهای منطقه به ویژه ازبکستان یکی از مهمترین حوزه های مغفول مانده در عرصه تجارت خارجی کشورمان محسوب می شود، علیرغم اینکه علاوه بر ظرفیت اقتصادی متغیرهای دیگری از جمله وجود دارد. جوامع مذهبی، فرهنگی و تاریخی و همچنین عضویت مشترک در نهادهای منطقه ای مانند سازمان همکاری شانگهای، اکو و مجمع مجالس آسیایی می تواند برای توسعه تجارت خارجی دو کشور موثر باشد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس آمارهای موجود، حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان در 9 ماهه سال 1400 به 407 میلیون دلار رسیده که از این میزان 310 میلیون دلار صادرات ایران به ازبکستان و 97 میلیون دلار واردات ایران از کشور بوده است. ازبکستان این کشور بود. اما ظرفیت لازم برای افزایش حجم روابط فعلی را به حدود ۱ یا حتی ۲ میلیارد دلار در سال دارد.

نگاری تصریح کرد: در راستای توسعه روابط اقتصادی و تجاری باید اقدامات مهمی از جمله نهایی شدن و اجرای توافقنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور، استفاده موثر و هدفمند از ظرفیت آزاد و ویژه اقتصادی انجام شود. مناطق ایران و ازبکستان و حل مشکلات حمل و نقل بانک تجار، جلسات منظم کمیسیون مشترک اقتصادی و ارتباط سیستماتیک اتاق های بازرگانی دو کشور از جمله اقدامات مهم و ضروری است که باید انجام شود. بیرون

وی گفت: خوشبختانه در سفر رئیس مجلس تصمیمات مشترک مهمی در زمینه همکاری های اقتصادی در حوزه های تجاری، سرمایه گذاری، انرژی، کشاورزی، حمل و نقل، سرمایه گذاری مشترک در بنادر جنوب ایران به ویژه در چابهار اتخاذ شد. منطقه آزاد، همچنین و به طور متقابل در مناطق آزاد در ازبکستان.

رئیس مرکز پژوهش های مجلسیسا ادامه داد: با وجود مزیت های جغرافیایی ازبکستان، این کشور محصور در خشکی است که شرایط ترانزیت و اقتصادی خاصی را بر آن تحمیل می کند. چرا که برای گرفتن آب های آزاد و خروج از محدودیت جغرافیایی باید سیاست های خاصی را دنبال کرد. بنابراین، تاشکند مشارکت در پروژه‌های ترانزیتی مانند کریدورهای شرق-غرب ابتکار یک کمربند یک جاده، کریدور شمال-جنوب و کریدورهای منطقه‌ای را در دستور کار سیاست خارجی خود قرار داده است. این در حالی است که از سرگیری معاهده عشق آباد و قراردادهای ترانزیتی از جمله اتفاقات مهمی است که در روابط کشورمان با ازبکستان رخ داده است.

نیژدری مهمترین فرصت و مزیت اقتصادی ایران در رابطه با ازبکستان را مربوط به کریدورهای ارتباطی و ترانزیتی دانست و گفت: در این موضوع کریدورهای مزارشریف – هرات، ازبکستان – ترکمنستان – ایران – عمان، کریدور چین – قزاقستان است. -ازبکستان-ترکمنستان-ایران و افغانستان-ایران-هند با محوریت بندر چابهار شایسته توجه است. اعلام آمادگی و تمایل ازبکستان برای مشارکت در پروژه ترانزیت افغانستان-ایران-هند در شرایطی که طالبان در افغانستان دوباره قدرت گرفته اند نشان می دهد که دولت ازبکستان توجه ویژه ای به جمهوری اسلامی ایران برای بهره مندی از ترانزیت دارد. مسیر کشورمان بر این اساس تاشکند توجه خود را به پروژه ترانزیتی بندر چابهار و سایر مسیرهای ارتباطی و ریلی ایران معطوف کرد.

وی با تاکید بر اینکه فعال شدن دیپلماسی ترانزیتی چندجانبه و ایجاد شبکه حمل و نقل به هم پیوسته، منافع دو کشور را تضمین می کند، تصریح کرد: از یک سو مسیر ایران و نقش محوری آن در کریدورهای مد نظر ازبکستان دارای اهمیت سیاسی است. اهمیت. فرق – تمیز – تشخیص این کشور از نظر جغرافیایی برخوردار است، از سوی دیگر این مشارکت ها سهم بسزایی در تعیین و تثبیت جایگاه ایران در زنجیره ارزش منطقه ای و جهانی دارد. علاوه بر این، استفاده از چنین ظرفیتی برای گسترش روابط با ازبکستان در حوزه های مختلف مطابق با الزامات سیاست دیپلماسی اقتصادی کشورمان است که یکی از حوزه های هدف آن محیط همسایگی است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بی شک تحرکات دیپلماتیک منطقه ای و دستیابی به توافقات دوجانبه و چندجانبه در مناطق مختلف از جمله آسیای میانه، در راستای ملاحظات ویژه اقتصادی کشورمان به ویژه قرار گرفتن ایران در فضای مدرن است. اقتصاد جهانی و به وضوح در زنجیره ارزش جهانی و منطقه ای؛ هدفی که انتظار می رود در برنامه هفتم توسعه کشور به طور ویژه به آن پرداخته شود.

نگاری افزود: به نظر می رسد دولت و مجلس در ایران و ازبکستان هر دو رویکرد منطقه گرایی و سیاست همسایگی را در دستور کار خود قرار داده اند و از این رو نسبت به یکدیگر گام برداشته اند. از این منظر، تلفیق توانمندی های تهران و تاشکند به عنوان مهمترین بازیگران دو منطقه غرب و آسیای مرکزی، علاوه بر منافع اقتصادی فراوان برای هر دو کشور، می تواند واجد شرایط صلح و ثبات در سرزمین های حساس این مناطق مانند افغانستان.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس منطق منافع دوجانبه، ایران و ازبکستان با وجود پیوندهای دیرینه مذهبی، فرهنگی و تاریخی خود نیازمند فصل جدیدی در روابط خارجی خود هستند. دیپلماسی رسمی و سپس دیپلماسی پارلمانی کشور که منجر به سفر رئیس شورای اسلامی ازبکستان در رأس یک هیئت پارلمانی به این کشور در پاسخ به دعوت رسمی رئیس مجلس قانونگذاری این کشور شد. ازبکستان به وضوح نشان دهنده وجود تمایل به نزدیکی در بین مقامات دو طرف است.

انتهای پیام/ک

دیدگاهتان را بنویسید