بازار یک تریلیون دلاری کشورهای همسایه یک فرصت تجاری برای ایران است

زمان: 10:50
تاریخ انتشار: 1400/07/29
کد خبر: 1777960

در حال حاضر تنها حدود دو درصد از بازار 1100 میلیارد دلاری کشورهای همسایه متعلق به صادرات ایران است در حالی که به گفته کارشناسان ظرفیت افزایش این رقم در کشور ما وجود دارد. بازار هدف که می تواند اقتصاد کشور را به ویژه با تحریم ها متحول کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز ؛ صادرات یکی از ارکان توسعه کشور است. با افزایش صادرات کشور ، این امر منجر به رشد اقتصادی آن می شود و علاوه بر اینکه به طور جمعی به نفع کشور است ، سود بالایی را برای تجار و صادرکنندگان به همراه خواهد داشت.

یکی از مهمترین انتقادات دولت بی پروا و سرخورده حسن روحانی ، نادیده گرفتن عمدی یا غیرعمدی فرصت های عمده تجاری با کشورهای همسایه بوده است. در زمانی که ظالمانه ترین تحریم های آمریکا و بین المللی مانع از تجارت ایران با جهان شده بود ، یا بهتر بگویم کالاها را به نقاط مختلف جهان صادر می کرد و مانعی قوی برای تجارت بین المللی ایران ایجاد کرده بود ، 15 همسایه ما بیشترین خوب هر سال این فرصت به دلیل اینکه تمام غم و اندوه دولت به شکست انجامید از دست رفت.

اکبر ترکینماینده سابق فریدونشهر چادگان و بوئین میاندشت در مجلس دهم در آن زمان در این زمینه اظهار کرده بود: به گفته کارشناسان اقتصادی ، کشوری مانند ایران که از نظر تعداد همسایگان دومین کشور بزرگ جهان است ، نمی تواند تحریم شود.

ایران با 15 کشور مرزهای زمینی و دریایی دارد: امارات متحده عربی ، افغانستان ، ارمنستان ، جمهوری آذربایجان ، بحرین ، عراق ، کویت ، قزاقستان ، عمان ، پاکستان ، قطر ، روسیه ، ترکیه ، ترکمنستان و عربستان.

اما آمارها نشان می دهد که در این زمینه خود تحریمی و به عبارت دقیق تر خودزنی وجود دارد. سیدحسن محفوظی، کارشناس تجارت ، در برنامه ثریا با عنوان “تجارت با همسایگان ؛ وی گفت: “سهم ایران از 1150 میلیارد دلار واردات از کشورهای همسایه در سال گذشته تنها 20 میلیارد دلار یا به عبارت دیگر تنها 1.8 درصد بوده است.”

حمید دادبومرئیس سازمان توسعه تجارت ایران مقصد صادرات ایران را بیان کرد: چین با 3 میلیارد و 144 میلیون دلار (سهم 29 درصد) ، عراق با 2 میلیارد و 343 میلیون دلار (سهم 22 درصد) ، امارات متحده عربی با یک میلیارد و 275 میلیون دلار (سهم 12 درصد) ، ترکیه با 594 میلیون دلار (سهم 6 درصد) و افغانستان با 569 میلیون دلار (سهم پنج درصد) از صادرات این کشور.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر صادرات غیر نفتی ایران حدود 44 تا 45 میلیارد دلار بوده است ، گفت: در تولید و صادرات.

این آمارها نشان می دهد 74 درصد صادرات کشور به این پنج کشور و 26 درصد مابقی صادرات ایران به کشورهای دیگر اختصاص دارد.

طبق تحقیقات انجام شده موسسه تحقیقات تجاری سهم بازار ایران از 110 میلیارد دلار کشورهای همسایه ما تنها حدود 24 میلیارد دلار است البته در سال 1398 معاون وزیر صنعت و تجارت در این زمینه گفت: 1400 اعلام شد و به این ترتیب سهم کشور ما در صادرات به کشورهای همسایه طی 2 سال آینده از 2 درصد به 4 درصد افزایش می یابد ، که البته تا کنون محقق نشده است. ارزش آن درصد بسیار کمی از بازار هدف در 15 کشور همسایه ما است.

صادرات ایران در 5 بخش اصلی عبارتند از: “پتروشیمی و نفت و میعانات گازی” ، “صنعت” ، “کشاورزی و صنایع غذایی” ، “صنعت معدن” و “فرش و صنایع دستی”. در میان پنج بخش اصلی ، کشاورزی و صنایع غذایی تنها بخشهایی هستند که از نظر وزن و ارزش نسبت به سال 1998 با رشد صادرات روبرو هستند. بیشترین افت ارزش مربوط به بخش پتروشیمی و میعانات نفت و گاز بود که 20 درصد کاهش یافت. اگرچه آمارها نشان می دهد که افزایش ارزش تنها در گروه کشاورزی و صنایع غذایی رخ داده است ، اما از نظر وزن ، افزایش صادرات فرش دستباف و صنعت را نیز مشاهده کردیم. بیشترین افزایش وزن مربوط به فرش و صنایع دستی است که 68 درصد را ثبت کرده است.

پتروشیمی ها و میعانات گازی 51 درصد ، معادن و فرآوری مواد معدنی 28 درصد ، کشاورزی و مواد غذایی 12 درصد ، صنعت 9 درصد و فرش و صنایع دستی سه دهم درصد از بخشهای اصلی صادراتی ایران را به خود اختصاص داده اند.

جمشید نفردر همین رابطه ، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه ما 10 برابر ظرفیت فعلی صادرات کشورهای همسایه ظرفیت داریم ، گفت: به این ترتیب می توان به کمبود کشورهای همسایه و واردات پاسخ داد. کالاهایی که به آنها نیاز داریم

وی افزود: بسیاری از این کشورها دریچه های صادراتی برای دسترسی ایران به کشورهای دورتر هستند و توسعه صادرات به کشورهای همسایه می تواند محصولات داخلی کشور را به بازارهای جهانی و از طرف دیگر کالاهای داخلی لازم را با بهترین کیفیت به “

به دلیل فقدان اراده قوی برای استفاده از این بازار در دوران دولت قبل در ایران ، این فرصت اقتصادی توسط کشور ما از دست رفت ، اما با رویکرد دولت جدید به نظر می رسد گام هایی در این راستا برداشته شده است.

وقت ملاقات مهدی صفریوی به عنوان معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ، که پیش از این از رویکرد انحصاری حاکمان اصلاح طلب در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی انتقاد کرده بود ، از فرصت های اقتصادی بزرگ برای تجارت با کشورهای همسایه و شرقی صحبت کرد که نشانه مثبتی برای این امر است. این دیپلمات کهنه کار ایرانی که پیش از این سفیر ایران در چین ، روسیه ، اتریش و سفیر در آلمان بود و پست های مختلفی را در این وزارتخانه بر عهده داشت ، به خوبی از فرصت های اقتصادی که درباره آن صحبت می کند آگاه است.

اما در این زمینه ، نیاز به راه حل های تسریع شده برای توسعه نتایج صادراتی کشور وجود دارد که این امر به عهده دولت است. این که کشور ما در بسیاری از این کشورها مشاور اقتصادی ندارد به هیچ وجه با سیاست های رشد اقتصادی کشور مطابقت ندارد و در این زمینه باید هر چه سریعتر تدابیری اتخاذ شود.

از سوی دیگر ، اقداماتی مانند تلاش برای به حداقل رساندن فروش کالاهای خام از نفت به محصولات کشاورزی یا رشد فرهنگ تجاری در بین مردم می تواند به افزایش صادرات کشور کمک کند. همان فرهنگی که اسباب بازی چینی ساخته شده از مواد اولیه ایرانی را با قیمت 1500 تن در کشور ما عرضه می کند.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید