بازنگری محافظه کارانه در گشت ارشاد؟

بازنگری محافظه کارانه در گشت ارشاد؟

روز جدید : با روی کار آمدن ریاست جمهوری، حامیان افزایش قدرت گشت های ارشاد امید زیادی به افزایش بودجه نهادهای مرتبط داشتند. اما به نظر می رسد دولت ریاست جمهوری برخلاف دولت احمدی نژاد که منجر به تولد گشت ارشاد شد، انگیزه چندانی برای دخالت در پوشش مردم در قالب گشت ارشاد ندارد. امسال هم همزمان با آغاز فصل تابستان خبری از تجمع سازمان یافته حامیان حجاب در کشور نیست. همان کسانی که در دولت روحانی طومار نوشتند و در کوم علیه رئیس جمهور جلساتی برگزار کردند.

هفته گذشته و همزمان با انتشار گزارشی مبنی بر درگیری یک افسر گشت ارشاد با قهرمان سابق تیم ملی بوکس کشورمان، ویدئویی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن مدعی شد رضا مرادانی، همسرش ماریا و 10 ماهه او پیر … کودکی پیر در 8 اردیبهشت در پارک پردیسان تهران در حال قدم زدن در پارک بودند که گشت ارشاد حجاب را به همسر رضا مرادانی یادآوری کرد و ماجرا با شلیک گلوله به گشتی خاتمه یافت. روزنامه شرق می نویسد این زوج جوان که در ابتدا قصد گفتگو با رسانه ها را نداشتند، پس از اینکه متوجه شدند برخلاف روزهای اول و وعده های داده شده، به پرونده خود رسیدگی نمی شود، این ماجرا را رسانه ای کردند. طبیعی است که پس از این اتفاقات، رسانه های منتقد دولت، فعالان حقوق زنان و فعالان اجتماعی از رفتار این زوج در گشت ها انتقاد کنند. اما این بار اتفاق جدیدی افتاد و برخی اصولگرایان با صراحت بیشتر از همیشه از رویکرد گشت ارشاد انتقاد کردند. مصرف کنندگانی چون آدم، جیانلی و دیگران که از اصولگرایان شناخته شده و تاثیرگذار در فضای مجازی بودند، در راس این انتقادات قرار داشتند. برای مثال آدام در صفحه توئیتر خود نوشت: آیا می دانید امربه معروف است؟

اصولگرایان معمولاً در بحث حجاب دو سیاست دارند. گروهی از فرصت طلبان جنبش بر این باورند که مسئله حجاب را نباید ساده گرفت و اتفاقا با اعطای آزادی های اجتماعی باز هم می توان از آزادی های سیاسی غافل شد. نمونه رفتاری که گروهی دیگر، اما همچنان بر اجرای دقیق قوانین پوشش اجباری اصرار دارند، با گروه اول مخالف هستند.

پس از این مصرف کنندگان، رشیدی کوچی، نماینده مجلس که در ماه های اخیر به دلیل مخالفت با طرح حمایت و حمایت از واردات خودرو شناخته شده بود، قرار گرفتند. این نماینده مجلس همچنین در صفحه شخصی خود نوشت: فکر می کنم ارشاد به دلایل مختلف از جمله عدم همکاری نهادها و ارگان های ذیربط در بعد مثبت، نبود فرهنگ مناسب، سلیقه و… نتوانست به اهداف خود دست یابد. ادامه این راه تنها به اعتقادات دینی ضربه می زند و هزینه های بیشتری برای نظام ایجاد می کند.» این سخنگو درباره حادثه پارک پردیسان نیز گفت: آنچه من از صحبت های این بستگان برداشت کردم این است که خود پلیس نمی خواهد به فعالیت های گشت زنی ادامه دهد. من به عنوان یک شهروند این کشور این نظر را رساندم و به دوستانم در مجلس گفتم. حتما در آینده بر این موضوع تاکید خواهم کرد. گشت ارشاد تا امروز هیچ نتیجه مثبتی در مقابله با هدف قرار نگرفته که به گفته آنها مقابله با فحاشی یا بی حجابی است. همه می توانند این را بپذیرند. و پلیس و مردم و هرکسی که منصف باشد و به دنبال حقیقت باشد.» پس از رشیدی کوچی، گلمرضا نوری گزله نماینده مردم بستان آباد نیز در خصوص گشت ارشاد و پارک پردیسان صحبت کرد و گفت: باید برای اصلاح روش ها تلاش کنیم.

امتناع از گشت زنی به دلیل هزینه های رژیم هیچ تفاوتی با سیاست عربستان سعودی در اعطای برخی آزادی های اجتماعی در این کشور ندارد. نسخه ای که اکنون گروهی از اصولگرایان عملگرا آن را گزینه ای جدی می دانند. حتی روزنامه رسالت هم سرمقاله روز سه شنبه خود را به این موضوع اختصاص داده و نوشته است: «در شرایط فعلی شرایط به گونه ای شده است که گشت گشت کاملاً کارایی خود را از دست داده است. ادامه برخورد زشت، اخراج و گشت اجباری قانون حجاب را بیشتر تهدید می کند. برای مقابله با بی حجابی صرفا رعایت گشت ارشاد اشتباه است اما خود گشت ارشاد نیز نادرست و کاریکاتوری انجام می شود. گشت ارشاد نتیجه قطع رابطه سیاستمداران با سیاستمداران است. نگرانی سیاستمداران مبارزه با فحاشی است، اما سیاستمداران قانون را برای هر کسی که در دسترس یا در دسترس است اجرا می‌کنند.»

البته مدیرمسئول رسالت به صراحت از جذب بدحجابی صحبت کرد و نوشت: سردار دلها حجاسم سلیمانی نیز توجه ویژه ای به جلوگیری از تخریب جامعه حتی به بهانه حجاب دارد و می گوید: من و رفقایم. ! این فاش شد! این حجاب است! پس از کی میخوای محافظت کنی؟! «او دختر وحی من است… دختر ما و شما…» البته این تصور در میان اصولگرایان رایج نیست. سیدیکی در نشست هفته جاری با بازاریان گفت: در حال حاضر در بحث عفاف و حجاب ستاد امر به معروف و نهی از منکر طرحی ارائه کرد و ابتدا دولت را موظف به بهبود پوشش کارکنان کرد و جلسات متعددی برگزار شد. با حضور وزرا و طرح به رئیس جمهور ارائه شد. وی پس از بررسی به دستگاه ها اعلام کرد که همه دستگاه ها نیازمند بهبود وضعیت عفاف و حجاب هستند. پس از ادارات به یکی دیگر از ارکان مهم جامعه یعنی بازار و اصناف می رسیم و در این راستا دست به یاری شما عزیزان دراز می کنیم تا ما را در حفظ و زنده نگه داشتن این فرمان الهی یاری نمایید.

دانشگاه شریف هفته گذشته نیز تصمیم به جداسازی درهای ورودی دانشگاه گرفت که با اظهارات تند تشکل های دانشجویی منتقد و مستقل مواجه شد. اما در شرایط سخت اقتصادی، به نظر می‌رسد که فکر افزایش آزادی‌های اجتماعی روز به روز رواج پیدا می‌کند و شاید چیزی که اصلاح‌طلبان جرات اعلام آن را نداشتند در اصولی‌ترین مجلس و دولت تاریخ اجرا شود.

دیدگاهتان را بنویسید