بایدن متعهد شده است که آمریکا را به برجام بازگرداند

دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 که روز دوشنبه 8 آذرماه در شهر وین پایتخت اتریش برگزار شد، روز جمعه (3 آذر) پایان یافت.

در نشست روز جمعه کمیته مشترک مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حضور نمایندگان ایران، 1+4 و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ، شرکت کنندگان نتایج و پیشرفت های حاصل شده در این دور از مذاکرات را بر اساس متون ارائه شده توسط جمهوری اسلامی ایران بررسی کردند. جمهوری ایران . .

ایران چهارشنبه شب متن پیشنهادی را در قالب دو موضوع لغو تحریم های سرکوبگرانه و مسائل هسته ای به کشور مقابل ارائه کرد. در پی درخواست برخی از هیئت ها برای بازگشت به پایتخت های خود برای رایزنی ها و دستورالعمل های جدید، در جلسه روز جمعه مقرر شد مذاکرات هفته آینده پس از بازگشت هیات ها از پایتخت متوقف و از سر گرفته شود.

به گزارش اسکای نیوز، انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا، مذاکرات وین را واقع بینانه توصیف کرد و گفت این مذاکرات می تواند هفته آینده تکمیل شود.

مورا گفت: ما به دنبال بازگشت به توافق هسته ای هستیم و تهران و واشنگتن به مفاد آن پایبند هستند و این مذاکرات را واقع بینانه خواند و افزود که در مذاکرات وین با ایران پروژه های مختلفی مورد بحث قرار گرفته است.

وی همچنین تاکید کرد که مذاکرات مثمر ثمری با تیم جدید مذاکره کننده ایرانی انجام شده است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در حالی که هیئت‌های غربی برای مشورت و دریافت دستورالعمل‌های جدید به دنبال پیشنهادات ایران به پایتخت‌های خود باز می‌گردند، گفت: ایران در حال ارائه پیشنهادات سازنده است زیرا غرب به ایجاد جو علیه این دور از مذاکرات و دیپلماسی فعال ایران ادامه می‌دهد. به وین نیاید.

سخنگوی کاخ سفید افزود که در شش دور اول مذاکرات پیشرفت هایی حاصل شده و برای سخت ترین مسائل که برای همه سخت است راه حل هایی پیدا شده است.

در حالی که هیئت‌هایی، از جمله راب مالی، برای رایزنی به پایتخت‌های خود نرسیدند و برای پاسخ به متون ایرانی آمادگی نداشتند، جن ساکی همچنان استدلال می‌کرد که رویکرد ایران تلاشی برای حل مسائل باقی‌مانده نیست.

یک مقام ارشد کاخ سفید نیز خروج دولت ترامپ از برجام را ادامه فضای ایجاد شده توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا دانست و اذعان داشت که خروج دولت ترامپ از برجام. دولت قبلی آمریکا تصمیم به خروج از برجام گرفت که منجر به گسترش چشمگیر و بی سابقه برنامه هسته ای ایران شد. این مشکل نمی تواند ادامه یابد.

او گفت: «رئیس جمهور همچنان معتقد است که جایگزین بهتری وجود دارد. او متعهد شده است که ایالات متحده را به شورای امنیت سازمان ملل بازگرداند و تا زمانی که ایران همین کار را انجام دهد، الحاق ادامه خواهد داشت.

سخنگوی کاخ سفید گفت بایدن در این مورد جدی است و اگر ایران به چنین روشی وارد شود، راه حلی وجود دارد، اما این هفته ما این تعهد را از سوی ایرانی‌ها ندیدیم.
به گزارش ایرنا، علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین پس از نشست کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل متحد، تصریح کرد: سایر کشورها باید برای بررسی متون پیشنهادی ایران از سوی جمهوری اسلامی به پایتخت ها بازگردند و انتظار دارد طرفین پاسخ دهند. . ارائه مستدل و منطقی برای متون ایرانی.

معاون وزیر امور خارجه ایران پیش از سوار شدن به هواپیما به خبرنگاران ایرانی گفت: جمهوری اسلامی ایران با هیئت جدیدی متشکل از کارشناسان و مسئولان در حوزه مسائل اقتصادی، مالی و بانکی وارد مذاکره شده است. این نشان دهنده عزم جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکره با هدف دستیابی به توافق بود. این نکته بر طرف مقابل تأثیر گذاشت و برخی از طرفین در مذاکراتی که در جلسات انجام دادیم اشاره کردند که ترکیب هیئت نشان دهنده عزم جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکرات است.

وی افزود: نکته دوم این است که جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مذاکرات، همانطور که در پرتو دولت جدید، تیم مذاکره کننده جدیدی در ایران تشکیل شده است، در گفت وگو با دولت، دیدگاه های خود را در دستور کار ارائه کرد. طرف دیگر.” .
این دیپلمات کشورمان افزود: در دو حوزه یکی لغو تحریم های غیرقانونی و سرکوبگرانه و همچنین در موضوع اصلی، دیدگاه های تیم مذاکره کننده ایرانی را به صورت مستدل و مستند در قالب دو سند ارائه کردیم. البته وقتی این موضوع به طرف مقابل ارائه می‌شود، مبنای مذاکره است و قاعدتاً طرف مقابل باید به این پیشنهادها پاسخ مستدل و مستند بدهد.

حفاری ها بیان کردند: از آنجایی که کشور مقابل باید با پایتخت های خود رایزنی می کرد تا پاسخ مستند و مستدل به این پیشنهادات ارائه شود، پیشنهاد کردند که مذاکرات برای چند روز متوقف شود تا بتوانند به پایتخت ها بروند و دستورالعمل های لازم را دریافت کنند. پاسخ مستند و با انگیزه به پیشنهادات جمهوری را ارائه دهید. «ایران اسلامی به وین بازمی گردد.

وی خاطرنشان کرد: ما حتی در آخرین جلسه کمیسیون مشترک بارها اعلام کرده ایم که جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره کننده ما آماده ادامه مذاکرات همزمان هستند. اما چون خواستند پاسخ جمهوری اسلامی ایران را بدهند، این درخواست را مطرح کردند و ما پذیرفتیم که برای هفته آینده به پایتخت هایشان برویم تا پاسخ ها را آماده کنیم و پاسخ ها را در اختیار طرف ایرانی قرار دهیم تا مبنای مذاکرات دو کشور باشد. .

دیدگاهتان را بنویسید