باید آب های زیرزمینی را از چرخه تامین آب شرب حذف کنیم


ساعت: 10:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۹
کد خبر: 1912326

علیرضا الماسوندی گفت: با توجه به شرایط مازندران و نیاز همزمان به آب شرب و کشاورزی، این آمادگی وجود دارد که در دولت سیزدهم پروژه های مرتبط با آب در مازندران گنجانده شود و اعتبارات لازم تخصیص یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، علیرضا الماسوندی صبح امروز در نشست با مدیران و معاونین شرکت آبفای مازندران اظهار داشت: با توجه به بافت یکپارچه مسکونی شهری و روستایی مازندران و همچنین جمعیت شناور و خوش آب و هوا و در عین حال پیش بینی با افزایش مهاجرت ها به شمال کشور به ویژه مازندران، نیاز این استان به آب شرب در سال های آینده با سایر استان ها متفاوت است که باید در برنامه ها دیده شود. خوشبختانه این موضوع در برنامه ها و برنامه های آینده مازندران مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در حوزه آبرسانی نیز بر اساس گزارش های ارائه شده در بازدیدها برنامه ریزی خوبی انجام شده که جای تقدیر و تشکر دارد. تامین آب شرب این منطقه شرایط متفاوتی دارد و باید به تدریج آب های زیرزمینی را از چرخه تامین آب شرب حذف کنیم و به استفاده از آب های سطحی روی بیاوریم.

معاون تلفیق و رگولاتوری شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: وزیر نیرو بیش از همه افراد حاضر در شرکت مدیریت منابع آب به فکر تامین منابع مالی است و از هر محلی برای رفع مشکلات مالی تلاش می کنند. .

این مسئول افزود: یکی دیگر از مشکلات مازندران نوسازی مزارع است و جهاد کشاورزی باید با جدیت وارد این حوزه شود. چرا که بار اصلی مشکلات ناشی از کمبود آب در این شرایط بر دوش آبفا است.

با اشاره به لزوم ارائه طرح‌ها و ایده‌های مرتبط با مدیریت منابع آب در استان‌ها و آگاهی کارشناسان و متخصصان شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها از وضعیت مناطق مختلف کشور، وی تصریح کرد: برعکس با توجه به اینکه باید برنامه ها از تهران به استان ها ابلاغ شود، نظر ما این است که استعداد و توان کافی برای ارائه راهکارهای مناسب و رفع مشکلات استان ها وجود دارد. ما معتقدیم بسیاری از مسائل مربوط به این بخش را می توان با ظرفیت بومی شرکت های منطقه آب در استان ها مدیریت و برنامه ریزی کرد.

معاون شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به وجود بیش از 120 رودخانه در مازندران خاطرنشان کرد: مسائل رودخانه ها به ویژه در مازندران از اهمیت بالایی برخوردار است. رودخانه های مازندران با تراکم جمعیت شهری و روستایی مواجه هستند و در شرایط سیلابی می توانند چالش های بیشتری را ایجاد کنند. بر این اساس باید به مشکلات مربوط به رودخانه در این استان توجه بیشتری شود. هم در گیلان و هم در مازندران با کمترین دوره بازگشت، می توان دید که محدوده سیل نسبت به دوره های قبل متفاوت است.

عضو هیئت مدیره شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: برای سال 1402 برنامه ما توجه بیشتر به حوزه مهندسی و بهره برداری رودخانه است.

الماسوندی با تاکید بر استفاده صنایع از پساب، تصریح کرد: سهم صنایع مازندران در استفاده از پساب بسیار ناچیز است. با افزایش تعداد شبکه های تصفیه فاضلاب، باید از این ظرفیت ها استفاده کرد تا صنعت از آب شرب یا آب های زیرزمینی برای مصارف صنعتی استفاده نکند. در بازدید امروز ما از تصفیه خانه ساری مشخص شد که صنعت از پساب تصفیه شده استفاده نمی کند و این آب سالم بدون استفاده به طبیعت بازگردانده می شود.

وی با اشاره به اهمیت سدهای لاستیکی برای بهره وری بیشتر آب در کشاورزی گفت: در بازدیدی که از سد لاستیکی فرح آباد داشتیم اثربخشی این طرح و رضایت کشاورزان و باغداران مشهود است و لازم است توجه بیشتری شود. اجرای چنین پروژه هایی در مازندران

معاون تلفیق و امور رگولاتوری شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص نصب کنتور چاه های کشاورزی گفت: مقرر شد نصب کنتور در برنامه هفتم بر عهده دولت باشد. اما نصب کنتور کافی نیست. ورود به بخش کشاورزی ضروری است تا با اصلاح روش های آبیاری در میزان مصرف شاهد بهبود فرآیند باشیم و تولید در هکتار کاهش نیابد.

ارسلان هاشمی رئیس حوزه اترک و شمال در دیدار با مدیران و معاونین شرکت آبفای مازندران ضمن قدردانی از زحمات انجام شده در این شرکت گفت: خوشبختانه عملکرد شرکت آبفای مازندران در حوزه های مختلف فوق العاده است. مناطق و بر اساس شاخص های متعدد که در سال زراعی گذشته علیرغم کاهش بارندگی و شرایط خشکسالی باعث افزایش 25 درصدی تولید برنج در این استان شد، یکی از این موارد است. بر این اساس تلاش شرکت آبفای مازندران قابل تقدیر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید