با احساس از دستمزد مربیان ایرانی در تیم ملی صحبت می کنند/ اسماعیل نژاد یکی از پدیده های والیبال دنیاست.


ساعت: 12:31
تاریخ انتشار: 24.04.1401
کد خبر: 1883288

ما نباید فرهنگ خدمت به مردم را به فرهنگ ریالی و پولی تبدیل کنیم

رئیس فدراسیون والیبال گفت: از دستمزد مربیان تیم ملی ایران احساسی صحبت می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال درباره حقوق مربیان تیم های ملی والیبال کشورمان گفت: از زمان مرحوم یزدانی خرم و پس از آن نزدیک به 30 سال از کادر فنی تیم ملی می گذرد. حقوق دریافت کرد. به یک معنا این هزینه ای بود که برای رفت و برگشت و مشکلات دیگر به آنها پرداخت می شد. قبلا کم بود ولی الان چند برابر شده.

وی افزود: البته نمی توان آن را با حقوق مربیان خارجی یا مربیان لیگ برتری مقایسه کرد. نمی توان اسم آن را دستمزد مربیان در تیم ملی گذاشت. در حال حاضر بیش از 80 پرسنل به عنوان سرمربی، کمک مربی، آنالیزور، پزشک و فیزیوتراپ در تیم های ملی مشغول به کار هستیم. یک پزشک یا فیزیوتراپیست می تواند در تمرین خودش پول زیادی به جیب بزند اما با هزینه اندکی به تیم ملی کشورش کمک می کند.

رئیس فدراسیون والیبال با بیان اینکه اگر فدراسیون با مربیان قرارداد ببندد بدون دغدغه باشگاه تمرکز 100 درصدی را روی تیم ملی می گذارند، پاسخ داد: نظریه ای وجود دارد که مربوط به 10 و 15 سال پیش است. زمانی که زوران گائیچ را به ایران آوردیم این فرضیه مطرح شد که آیا درست است که یک مربی در نیم سال اول با تیم ملی کار کند؟ هیچ کمپ طولانی مدتی در دنیا وجود ندارد. 8 تا 15 اردیبهشت فرصتی است تا بازیکنان آزاد شوند تا در اختیار تیم های باشگاهی قرار گیرند. طبق قوانین بین المللی، این بازیکن در صورت بازی در لیگ های اروپایی یا سایر لیگ ها از 20 اردیبهشت آزاد خواهد شد. آنها 20 روز تا شروع لیگ جهانی فرصت دارند. مثل ما نیست که اردوهای 3-4 ماهه انجام دهند، حتی برای نوجوانان.

داور گفت: گاهی حدود یک سال تا یک سال و نیم کمپ می زنیم. ما شرایطی ایجاد کرده ایم که اکثریت بازیکنان ما از درآمد باشگاهی امرار معاش می کنند و با افتخار در تیم ملی کار می کنند.

گفت خیلی خوبه اما شاید این تهدیدی برای آینده باشد و اگر در فدراسیون نباشد این احتمال وجود دارد که بگویند مربی تیم ملی بازیکنی از باشگاهش آورده است، گفت: یک سوال بپرسم. اکثر افراد گمنامی که در حوزه دفاعی، موشکی و … به کشور ما خدمت می کنند. صنایع، هزینه های متعارفی را دریافت می کنند که به کارکنان پرداخت می شود. نفوذ آنها در کشور فوق العاده است و نمی توان با اعدادی که دریافت می کنند سنجید. ما افرادی را به عنوان مربی داریم که برای عزت تیم ملی و برای مردم تلاش می کنند.

رئیس فدراسیون والیبال افزود: نباید این فرهنگ را به فرهنگ ریالی و پولی تبدیل کنیم. وظیفه ماست که به معیشت، آینده و رشد مربی توجه کنیم تا دغدغه معیشت و مسکن نداشته باشد. اکثر مربیان خوب ما که در لیگ کار کرده اند یا ملی پوش هستند مشمول این موضوع هستند و مشکلی ندارند. اگر بخواهیم این را به این موضوع ربط دهیم که او باید به مربی ایرانی نزدیک باشد تا بتواند در تیم ملی کار کند، باید بگویم که همه ما سرباز کشور هستیم و باید هر کاری از دستمان بر می آید برای تیم ملی انجام دهیم. .

داوری ادامه داد: باید به مربیان توجه کنیم تا نگران آینده و معیشت نباشند اما باید این فرهنگ را در کشور رعایت کنیم که همه باید در اختیار تیم ملی باشیم. اگر به قرارداد مالی نگاه کنیم و بخواهیم برای پول کار کنیم، ارزش کار از بین می رود. وقتی یک مربی خارجی به ایران می آید به او می گوییم تو اجازه فعالیت در باشگاه را نداری و باید روی تیم ملی ما تمرکز کنی. اکثر مربیانی که در حال حاضر در دنیا مشغول به کار هستند، قرارداد باشگاهی دارند و همزمان کارهای ملی انجام می دهند.

وی گفت: اکنون محمد وکیلی 20 سال است که با تیم های ملی کشورمان همکاری می کند. اکثر بچه هایی که الان می بینید بهترین های دوران جوانی ما بودند. زمانی که خود بهروز عطایی در تیم جوانان یا وکیلی در رده سنی نوجوانان حضور داشت، با گروه دیگری از مربیان کار می کرد. الان در هر یک از رده ها تعداد زیادی مربی خوب شهرستانی کشورمان فعالیت می کنند که بچه ها را از مرحله استعدادیابی تا مرحله رسیدن به تیم ملی در رده های مختلف آموزش می دهند.

رئیس فدراسیون والیبال در گفتگو با برنامه ورزش توضیح داد: ارقامی عنوان شد مثلاً یک مربی روزی 150 هزار تومان می گیرد یا 30 میلیارد تومان به آقای کیو-که می دادیم. این اعداد به هیچ وجه صحت ندارند. گاهی اوقات دوستان احساساتی صحبت می کنند.

محمدرضا داورزنی داور مسابقه درباره وضعیت بسیار خوب امین اسماعیل نژاد بازیکن تیم ملی والیبال در لیگ ملت ها گفت: اسماعیل نژاد سال گذشته در لیگ برتر سرباز بود. او یکی از پدیده های والیبال جهان است. ما تلاش می کنیم مشکل نظامی او را حل کنیم. اگر قرار بود بازی های آسیایی برگزار شود، سکو از خدمت سربازی معاف می شد که لغو شد. سعی می کنیم مشکل امین را حل کنیم.

داوری تاکید کرد: آزادی آنها منوط به تایید فرمانده کل قوا است مگر اینکه روی سکوی جام جهانی برویم که بازیکنان به صورت خودکار آزاد شوند.



دیدگاهتان را بنویسید