بحران بودجه، بحران بودجه یک روز جدید

بحران بودجه، بحران بودجه یک روز جدید

اگرچه تصویب بررسی دو مرحله‌ای بودجه توسط شورای نگهبان گره‌ای در کار دولت ریاست‌جمهوری باز کرد، اما بحران بودجه بین دولت و مجلس همچنان وجود دارد.

صبح دیروز محمدباقر قالیباف در واکنش به تذکر محمدرضا میرتاج الدین، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص پیشنهاد تمدید یک سال دیگر برنامه ششم، آب پاکی را به دست نمایندگان و دولت ریخت. ; وی ادامه داد: برنامه ششم تمدید نمی‌شود و به دلیل تمدید یک ساله آن، از نظر قانونی امکان تمدید آن وجود ندارد، بنابراین باید منتظر ماند تا لایحه برنامه هفتم توسط دولت ارائه شود و پس از آن به بررسی بودجه پرداخت. بررسی.”
اما بودجه 1402 در مجلس یازدهم ماجرایی پرماجرا پیدا کرد. ماجرایی که با تاخیر در معرفی و عدم حمایت دولت ریاست جمهوری در سال دوم کار آغاز شد، اما بحران این لایحه تنها به تاخیر در ارائه آن خلاصه نمی شود.

اجرا قبل از تایید

طبق قانون قبلی تقدیم لایحه بودجه توسط دولت به مجلس، دولت ها موظفند هر سال تا نیمه آذرماه لوایح بودجه سنواتی و لایحه برنامه 5 ساله را به مجلس تقدیم کنند و در صورت تاخیر، دو بودجه دوازدهم یا سه دوازدهم باید همراه با لایحه اصلی به مجلس ارسال شود.

اما در ماه های اخیر مجلس یازدهم اقدام عجیبی را برای اصلاح آیین نامه داخلی مجلس در این راستا انجام داده است. قانون 180 آیین نامه داخلی مجلس هدف طرح اصلاح نمایندگان بود. در این اصلاحیه آمده است که بررسی بودجه در دو مرحله خواهد بود.

مجلس شورای اسلامی در 27 آبان ماه سال جاری پیشنهاد الحاق یک تبصره به ماده (182) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را که به تغییر نحوه رسیدگی به لایحه بودجه سالانه در مجلس اشاره دارد، بررسی کرد. و در نهایت آن را تایید کرد. نمایندگان مردم در این مصوبه دولت را موظف کردند لوایح بودجه سنواتی را در دو بخش احکام و جداول تفصیلی بودجه در دو دوره به مجلس ارائه کند. مصوبه ای که تا لایحه بودجه 1402 تصویب نشد، یعنی. در 16 آذر ماه و دولت رئیس جمهور عملاً بدون تصویب این موضوع، این لایحه را در قسمت ابتدایی به مجلس تقدیم کرد. فقط به صورت کلی و بدون بودجه. جداول این اقدام ظرف 10 روز پس از ارسال لایحه با انتقاد تند نمایندگان مواجه شد.

مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از جمله نمایندگانی بود که در گفتگو با خبرنگار مهر از نحوه تقدیم لایحه بودجه 1402 به مجلس انتقاد کرد و تاکید کرد: آنچه به شورای اسلامی رسید تحت عنوان بودجه نیست بودجه کامل است. بر اساس این مصوبه که هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده، دولت فقط احکام و تبصره های بودجه سال آینده را به مجلس ارسال کرده است. محمد رشیدی، عضو هیات رئیسه مجلس، اواخر هفته گذشته از تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه انتقاد کرد و تاکید کرد: لایحه بودجه ارسالی به مجلس بدون رعایت روال قانونی مجلس و بدون بررسی جداول ارائه شده است. نکته عجیب اینجاست که در حالی که این اصلاحیه قانونی در ماده 180 ضوابط داخلی همچنان معطل مانده است، دولت آن را اجرا کرده و مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز به صراحت این اقدام را غیرقانونی اعلام کرده است. میرکاظمی در عین حال اعلام کرد که «بودجه به دو مرحله تقسیم می شود» و دولت باید ابتدا تبصره ها و منابع و مصارف را به صورت کلان به مجلس ارسال کند و پس از تصویب مجلس جداول و بودجه فرعی را ارائه کند. به مجلس

در واقع دولت قبل از تصویب قانون آن را اجرا کرد و در حالی که مصوبه مجلس در مورد بررسی دو مرحله ای بودجه هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده است، در لایحه 1401 اجرایی شد و این اقدام را ابلاغ کرد. این در حالی است که به گفته نمایندگان مجلس، اگر این مصوبه تا آبان ماه به تصویب شورای نگهبان می رسید، دولت می توانست بر اساس این مصوبه در دو مرحله بودجه را به مجلس ارسال کند، اما از آنجایی که لایحه بودجه هنوز تصویب نشده است. لایحه بودجه باید طبق روال گذشته به تصویب برسد که قبلا در یک مرحله و به طور کامل به مجلس ارسال شده بود.

در سخنان کلیباف ماجرای «ارائه بودجه 1402 بدون جداول بودجه» مطرح شد که در روزهای اخیر مورد انتقاد نمایندگان نیز قرار گرفته است و کلیباف نیز به این تخلف قانونی اشاره کرد و گفت: در سال جاری ماده 182 قانون آیین نامه داخلی. تغییری نمی کند که جداول و بودجه باید یکجا ارائه شود، در حالی که جداول و بودجه سال 1402 به دلیل عدم تایید مصوبه مجلس در شورای نگهبان یکجا ارائه نشده است.

با این حال، بخت و اقبال همیشه با رئیس جمهور بوده است، کمتر از چند ساعت پس از این اظهارات کلیباف از پشت تریبون، سخنگوی شورای نگهبان گفت و هادی طحانظیف، سخنگوی شورای نگهبان در این باره نوشت. توییتر مبنی بر اینکه طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس برای تغییر مکانیسم تصویب بودجه تصویب شد.

همین همکاری شورای نگهبان با دولت گرهی از بحران بحرانی بودجه و بودجه سال آینده را برطرف کرد و اقدام ظاهرا غیرقانونی دولت در ارائه لایحه بودجه در دو قسمت قانونی شد. اما این تنها مشکل لایحه بودجه 1402 نیست و دو گره دیگر در این زمینه وجود دارد.

بودجه برنامه آتی

رئیس کمیسیون مجلس در همان ابتدای ارائه لایحه بودجه 1402 از تصمیم این کمیسیون مبنی بر عدم وصول لایحه خبر داد و دلیل عدم دریافت لایحه برنامه را همزمان با بودجه اعلام کرد. قالیباف همچنین در جلسه علنی روز گذشته خود اعلام کرد که تعامل با دولت به معنای اعمال خودسرانه قانون نیست و نمی توان قانون شکنی کرد. اشاره قالیباف به اهمیت نیروی انتظامی به درخواست برخی نمایندگان برای بازنگری در لایحه بودجه قبل از دریافت لایحه برنامه هفتم بازمی گردد. قالیباف دیروز شدیدتر از قبل اعلام کرد که مجلس چنین کاری نمی کند و گفت: آیا می توان بودجه ای را تصویب کرد که قانون برنامه توسعه نداشته باشد؟ تا «نظرات شخصی خود را در مصاحبه ها به عنوان دیدگاه مجلس بیان نکنند».

این نکته قبلا مورد انتقاد نمایندگان قرار گرفته بود. مجتبی رضاخواه در گفت و گو با خبرگزاری مهر با انتقاد از این تاخیر تاکید کرد که امکان ندارد مجلس قبل از بررسی برنامه بررسی بودجه را آغاز کند.

وی البته مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز عامل تاخیر در ارائه لایحه برنامه هفتم دانست و گفت: این مجمع بود که در تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم تاخیر داشت اما به هر حال این موضوع قابل قبول نیست. مجلس به عنوان دولت باید تعامل بیشتری با مجمع ایجاد می کرد تا زودتر سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه را بررسی و تدوین کنند.

وی با بیان اینکه مجلس برای سال آینده بودجه ای را که بر اساس برنامه هفتم نباشد تصویب نمی کند، بررسی همزمان لایحه بودجه 1402 و لایحه برنامه هفتم را آخرین راهکار خواند.

بنا به دستور قالیباف به نظر نمی رسد در این موضوع تغییر رویه ای ایجاد شود. اما در اخبار و اظهارات اعضای دولت تاریخ مشخص و مشخصی برای زمان ارائه لایحه برنامه مشخص نشده است. تاخیر در این لایحه باعث شد مطالعاتی برای ارسال آن به دولت و سپس ارائه آن از سوی دولت در قالب لایحه به مجلس انجام شود.
جعفر قدری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و برآورد دو هفته پیش در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: طرح‌های توسعه لوایحی است و باید با همان قالب از سوی دولت به مجلس ارائه شود و اگر رئیس مجلس چنین تصمیمی بگیرد. اقدامی که نمی توان موضوع را به عنوان «تدوین برنامه هفتم» تلقی کرد باید در مجلس پیش رود و نسخه تهیه شده در مرکز پژوهش ها به سازمان برنامه ارسال و سپس در قالب به مجلس ارسال شود. لایحه ای از سوی دولت

با وجود این گمانه زنی، هنوز نه خبری از این لایحه است و نه از سوی دولت از سرنوشت این لایحه پس از نیم فصل آذرماه. حتی اگر تصور کنیم هر لحظه این لایحه به مجلس می رسد و مجلس بلافاصله رسیدگی به لایحه برنامه را آغاز می کند، باز هم سایه ای از این تاخیر بودجه 1402 وجود دارد و گره دیگری در این بحران باقی می ماند.

من دنبال قبض چند دوازدهم هستم

بر اساس ماده 180 آیین نامه داخلی مجلس که نحوه رسیدگی و تصویب برنامه و بودجه در مجلس را چه قبل و چه بعد از تغییر روشن می کند، در صورتی که لایحه بودجه بعد از 24 آذر در مجلس مطرح شود. لایحه 312 نیز باید به آن پیوست شود

قالیباف نیز روز گذشته به این موضوع اشاره کرد و حتی اعلام کرد که «با دولت توافق شد که برنامه هفتم را به سرعت در آذرماه در مجلس ارائه کنیم و با توجه به اینکه از 24 آذرماه لایحه بودجه علاوه بر چند دوازدهم باید ارائه شود». در گذشته چنین بوده است.”

قالیباف نیز به همین بند قانونی اشاره کرد و خطاب به نمایندگان حاضر در جلسه و البته خطاب به دولت گفت که بر اساس اصل 184 اگر فرصتی برای بررسی لایحه بودجه وجود نداشته باشد، با توجه به اینکه لایحه چند دوازدهم نیز داریم، شما آن را انجام خواهید داد. تصمیمی در این زمینه گرفته شود و بعد از عید لایحه بودجه 1402 را تکمیل کنیم. بنابراین مجموع مواد 180 تا 184 تکالیف قانون برنامه و قانون بودجه را مشخص می کند.

حالا توافق قالیباف و دولت همچنان پابرجاست و از چند دوازدهم دیگر خبری از حساب نیست. اصرار ریاست مجلس و رئیس مجلس بر این موضوع به این دلیل است که اگر لایحه برنامه هر چند سریع وارد مجلس شود، فرصتی برای بررسی کمتر از دو و نیم باقی نمی ماند. ماه ها. هم لوایح و هم مجلس می توانند در نهایت لایحه را تصویب کنند. برنامه را بررسی و تایید کنید. در این شرایط لایحه قانون 31/12 باید به عنوان سند مالی برای سه ماه اول سال آینده تنظیم شود تا در سه ماه اول سال دولت بر اساس این سند بودجه اداره شود. و مجلس زمان کافی برای بررسی لایحه بودجه 1402 طبق برنامه هفتم را خواهد داشت که اظهارات قالیباف هیچ پاسخی از سوی دولت دریافت نکرد. روز نوزدهم ده ماه در حالی سپری می شود که از علامت تاک باشد نه از علامت تاک.

دیدگاهتان را بنویسید