بدرفتاری با مردم و لطمه زدن به حیثیت آنها گناه کبیره است/ نسل جوان را به اسلام منتسب نکنید

بدرفتاری با مردم و لطمه زدن به حیثیت آنها گناه کبیره است/ نسل جوان را به اسلام منتسب نکنید

روز جدید یک فعال سیاسی گفت: بدرفتاری با مردم و لطمه زدن به حیثیت آنها گناهی کبیره است و بر ارزش های اسلامی به ویژه نسل جوان که چندان آگاه نیستند تأثیر منفی می گذارد.

محمد هاشمی درباره اینکه امروزه عده ای رادیکال و افراطی به نام انقلابی گری و انقلابی گری با مردم سر و کار دارند که باعث دوری آنها از نظام می شود، گفت: انقلاب ما برخلاف سایر انقلاب های جهان مانند انقلاب فرانسه و فرانسه است. انقلاب سوسیالیستی روسیه، یک انقلاب ارزشی و اسلامی است.

این فعال سیاسی یادآور شد: مکتب اسلام مبتنی بر اخلاق است. وقتی حضرت رسول خواستند رسالتشان را بیان کنند و اینکه چرا رسول شدند، گفتند من برای اعتلا و ترویج دین اخلاق مبعوث شده ام، پس اساس انقلاب ما خدا، اخلاق و توحید است. شرک و شرک برای مسلمان برای مسلمان جایز نیست و نمی تواند مخالف اخلاق اسلامی باشد. اخلاق هم تعریف شده است.

وی ادامه داد: از اول انقلاب تاکنون چنین مشکلاتی در جامعه داشته ایم. عده ای به نام اسلام و دین در رفتار و کردار خود با عقاید اسلامی مخالفت می کردند، مثلاً تهمت می زدند، دروغ می گفتند و آبروی مردم را می گرفتند، در صورتی که یکی از مواردی که اسلام بر آن تأکید دارد این است که عزت و حیثیت. ارزش مؤمن از خانه کعبه بیشتر است. یعنی اگر آبروی مؤمنی را از بین ببریم گناهش از توهین به کعبه بیشتر است. با این پایگاهی که ما داریم، چارچوب فکری ما عمدتاً مبتنی بر عدالت و انصاف است و همه اینها در اسلام تعریف شده است. در اسلام عدالت تعریف شده است که وظیفه حاکم، مدیر و مردم در برقراری عدالت چیست. با این حال، برخی در دوره های مختلف به دلیل اهداف خاص وجود داشتند. حالا از رفتارهایی که نه تنها غیر اسلامی، بلکه مغایر با رفتارهای اسلامی در جامعه بود دچار سوءتفاهم یا برداشت نادرست شده بودند و آنها را اسلام معرفی می کردند.

هاشمی ادامه داد: الان هم در جامعه در مورد مسائلی مانند حجاب یک تکلیف اسلامی وجود دارد اما صاحب تکلیف ممکن است رعایت کند یا نکند. من می توانم در خانه خودم روزه بگیرم و تکلیف شرعی را انجام ندهم، اما در اماکن عمومی نباید روزه بگیرم. روزه عمومی جایز نیست، اما در خلوت می توان هر کاری کرد. حجاب نیز از مصادیق همین فریضه است، اما اگر آن را انجام ندهد، مراحل امر به معروف و نهی از منکر برای چگونگی و برخورد با آن پیش بینی می شود تا در جامعه آشوب و اختلاف ایجاد نشود. اینکه هرکسی به نام اسلام و به نفع خود کاری انجام دهد اشتباه است، زیرا این مشکلات در جامعه ما وجود دارد و کم و بیش آنها را می بینیم، اما مهم این است که بر اساس ارزش هایی که اسلام تعریف کرده است، درست عمل کنیم. .

وی با توجه به اینکه شاهد یکسری رفتارها در موضوع حجاب هستیم که حواشی ایجاد کرده در حالی که هم مدیریت و هم رئیس قوه قضائیه نسبت به رفتار کارکنان تذکر داده اند، گفت: به نقل از امام راحل فرمودند. که در جامعه اسلامی عبور از چراغ راهنمایی هم گناه است زیرا ملاک در جمهوری اسلامی قانون است و عمل خلاف آن گناه است.

این فعال سیاسی ادامه داد: پس اگر از چراغ راهنمایی عبور کنیم، حمله به مردم گناه است، حتی اگر به نیت خیر باشد، گناه نیز هست. این کار مربوط به فرد نیست، سازمان باید مراحل، فرآیند و فرآیند را مشخص کند. البته اگر عبور از چراغ راهنمایی گناه است، بدرفتاری با مردم و هتک حرمت آنها گناه بزرگتری است و آثار منفی بر ارزش های اسلامی دارد، به ویژه برای نسل جوان که آنقدر علم ندارند. ممکن است برخی جوان ها آن را با اسلام اشتباه بگیرند، اما به هر حال خلاف ارزش های اسلامی است و نباید اجازه دهیم این اتفاق بیفتد. رهبری تاکید کردند و رئیس جمهور فرمودند که فریضه امر به معروف و نهی از منکر را در سازوکار و فرآیند آن انجام دهید تا در جامعه به آشوب کشیده نشود و در چشم مردم تهمت به اسلام وارد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید