برای فاکتور مورد اختلاف خرید خانم زنگ آبادی

برای فاکتور مورد اختلاف خرید خانم زنگ آبادی

توصیه به آقایان در صدا و سیما این است که شعور مخاطب را کمتر از عقل خودشان ندانند!

صدا و سیما اخیراً گزارش هایی را پخش کرد که در آن با حذف ارز ترجیحی یا به گفته دولت سیاست دموکراتیزه کردن اقتصاد، به دنبال بهبود شرایط زندگی مردم بود. گزارش هایی که از دو جهت مورد انتقاد مردم قرار گرفته است.

اول، نادیده گرفتن واقعیات اقتصادی و عدم استناد به قیمت سایر کالاهای مشابه دومینو.

ثانیاً توهین به شعور مردم، چه در گزارش معروف خانم زنگ آبادی، چه خدشه دار کردن آبروی یک متقاضی کمک هزینه با ذکر جزئیات و ارائه بی مورد عجز او، چه گزارشی مبنی بر اینکه یارانه مردم را وادار به تسویه بدهی خود از دفاتر می کند. مغازه ها و این نشان از موفقیت تصمیم دولت بود.

این مطلب صرفاً برای بررسی اولین گزارش جنجالی صداوسیما در برنامه ۷:۳ از فاکتور خرید خانم زنگ آبادی است. ما هم کاری نداریم که عده ای او را به عنوان خبرنگار در حوزه شهری یا برای ایفای نقش در صداوسیما معرفی کنند.

در این گزارش خانم زنگ آبادی که یک خانواده چهار نفره دارد و یک ماه 2.7 تن یارانه می گیرد، پس از خرید با خنده می گوید حدود 3000 تن خریده و مابقی یارانه حدود 4000 تن است. برای او.

جالب اینجاست که این فاکتور خرید و مصرف یک ماهه فقط شامل 2 لیتر شیر کم چرب و حدود 4 هزار تن یارانه است. با فرض اینکه این خانواده چهار نفره روزانه 4 لیتر شیر مصرف کنند، تعداد واقعی این کالا در فاکتور آن 3000 تن (نه 3000 تن) در ماه است.

همچنین در این فاکتور خرید تنها 3451 گرم پنیر برای یک خانواده 4 نفره به میزان 25000 تن محاسبه شده است. نه با سهمیه مصرف روزانه، اما تخمین زده می شود که این خانواده چهار نفره تنها 550 گرم پنیر در ماه مصرف می کنند. در این صورت تعداد واقعی این کالا در فاکتور 150000 تن (نه 25000 تن) در ماه می باشد.

ما کاری به این نداریم که خانم زنگ آبادی برنج هندی را به ارزش 4000 تن در فاکتور خریده است. زیرا میانگین قیمت برنج ایرانی 3000 تن است. اما در این فاکتور تنها دو بسته ماکارونی با رشته فرنگی حدود 44 هزار تن قیمت دارد. اگر این خانواده چهار نفره فقط یک بار در هفته و نه بیشتر ماکارونی مصرف کنند، تعداد واقعی این کالا در فاکتور در ماه حدود 4000 تن خواهد بود (نه 44000 تن).

فقط حداقل مصرف این سه قلم (ماکارونی، پنیر و شیر) در فاکتور در ماه بیش از 50000 تن بیشتر از رقمی است که در رادیو نشان داده شده است. بنابراین، صرف آگاهی از مصرف حداقل سه قلم، خانم زنگ آبادی را مجبور کرده است که وقتی بدون دوربین رادیو یا تلویزیون به بازار می رود، بیش از 3000 تن بیشتر از یارانه خود هزینه کند.

باز هم تاکید می کنم این خانواده چهار نفره طبق فاکتور قرار است روزانه فقط یک تخم مرغ و 4 کیلوگرم ماهی مصرف کنند. بچه های خانم زنگ آبادی برای رفتن به مدرسه کیک و بیسکویت و بستنی گران قیمت نمی خرند، برای مهمانان خانم زنگ آبادی شیرینی نمی خرند، این خانواده ماست و خامه و شمشیر شیر مصرف نمی کنند. ساندویچ نمیخرن گوشت قرمز نمی خرند که با افزایش قیمت مرغ دوباره گران شده است.

در نهایت توصیه من به آقایان در صدا و سیما این است که عقل مخاطب را کمتر از عقل خودشان ندانند!

نواندیشی

دیدگاهتان را بنویسید