بررسی مشکلات بازار صنایع دستی؛ از کاهش گردشگران و صادرات گرفته تا افزایش هزینه های تولید و مواد اولیه


ساعت: 12:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۷
کد خبر: 1816420

برای بررسی مشکلات بازار صنایع دستی، میزگردی با حضور هنرمندان این بخش برگزار کردیم تا به بررسی مهم ترین عوامل موثر در این هنر دستی بپردازیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز ؛ اصفهان با قدمت طولانی و بیشترین آثار هنری، تاریخی، معماری و صنایع دستی به عنوان بزرگترین تولید کننده صنایع دستی ایران شناخته می شود و بازارهای آن در اکثر ایام سال مملو از مسافران و گردشگران ایرانی و خارجی است که این شهر را به سوغات تبدیل می کنند. یا آن را به عنوان سوغات بخرید.

صنایع دستی اصفهان شامل منسوجات، ظروف تزیینی، نقاشی، تخته شطرنج، مبلمان، میز و صندلی و … می باشد و دست شما برای انتخاب سوغاتی در این شهر باز است. علاوه بر این در اقصی نقاط استان شهرهای اطراف وجود دارد که تشریفات و پوشش های خاص خود را دارند و گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند که در این میان می توان به چادرهای سفید مراسم گلاب گیری ورزنه یا کاشان و سفالگری های شهرضا اشاره کرد.

استان اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید انواع صنایع دستی در ایران است، اما متأسفانه چند سالی است که در رکود به سر می برد و هنرمندان این عرصه گلایه دارند، هنرمندانی که عمر خود را صرف این عرصه کرده اند و اکنون به جای شرایط، برای آنها حیف است که مطابق نیت خود هستند.

از سال 1985، رکود بازار صنایع دستی را فرا گرفته است، آنها به هنر خود دست می زنند، تا اینکه در سال پنجم، تاج زخم عمیق تری بر پیکر بی جان صنایع دستی وارد کرد و روح فعالان صنایع دستی را به شمرد. در نهایت تعداد زیادی از هنرمندان عرصه های کاری خود را ترک کردند.

دولت فقط به چند نفر از هنرمندان کمک کرد اما این امکانات هیچ کمکی به آنها نکرد زیرا باید از ریشه مشکل حل می شد و با در اختیار گذاشتن درصد کمی از امکانات هیچ گرهی در هیچ کارگاه صنایع دستی باز نمی شد. مشکلات این هنرمندان صاحب میزگرد خبر حضور دارد محمد کریمی سرپرست کارگاه فیروزه کوبی و مدرس، حسین میرزاییان مسئول کارگاه سمپاشی پلی استر و مجید قهرمانی مسئول کارگاه قلم زنی حکمی که به شرح زیر است:


مشکلات صنایع دستی از چه زمانی شروع شد؟


ade9e162 b632 4737 a8ef 582f7a1eb114 خبر خاکستری


محمد کریمی: تا قبل از سال 95 از وضعیت بازار بسیار خوشحال بودیم و می توان گفت در آن زمان در اوج فراوانی بودیم، اما از آن زمان می توان گفت که بازار در حال کاهش است، مشکلی که در صنایع دستی به وفور وجود دارد. صنایع دستی بی کیفیت نیز در این منطقه در بازار موجود است.


مجید قهرمانی: از آنجایی که صادرات صنایع دستی به دلیل ترخیص کالا از گمرک و گرانی دلار با مشکل مواجه شده است، شاهد کاهش سفارشات به شهرهای اطراف به ویژه تهران بودیم زیرا دلالان تهرانی کالا را از کارگاه های اصفهان و سپس به کشورهای دیگر خریداری می کنند. عربی، روسی، ترکی و… صادر کردند و البته از این صادرات سود زیادی خواهند برد. چک های بلندمدت می خریدند، اما به صورت نقد و ارز می فروختند.


حسین مرزاسیان: حدود 6 سال پیش شروع به کار کردم، وضعیت تولید و فروش صنایع دستی قبل از شیوع کرونا چندان قابل قبول نبود و بسیاری از کشاورزانی که استخدام کردم و حقوق آنها به عنوان حقوق محاسبه می شد از کاهش سفارشات گلایه داشتند. اما ما به آینده این هنر خوشبین بودیم تا اینکه تاج ضربه دوم را زد و پشت هنرمندان را تا کرد.


دلیل کاهش فروش صنایع دستی را در چه می دانید؟


محمد کریمی: با کاهش حضور گردشگران در کشور، برای جبران آن اقدام به صادرات صنایع دستی به کشورهای دیگر کردیم، اما صادرات گردشگر نیز بسیار کمتر متوقف شد، بنابراین صنایع دستی نیز با مشکل فروش مواجه شد.


5b10de50 fa64 4811 8e38 431aad1f3301 خبر خاکستری


مجید قهرمانی: متاسفانه اهالی اصفهان و سایر شهرهای کشور که برای تور به این شهر می آیند محصولات دست ساز را به درستی خریداری نمی کنند، گلایه دارند، فکر می کنم افراد ناآشنا با این صنعت یکی از دلایل عدم استقبال است.


حسین میرزایان: تهیه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید یکی از مهم ترین چالش هایی است که مانع رونق تولید و فروش صنایع دستی می شود، خرید می کنیم، اگر این کالا در اولویت نیست، هیچکس آن را خریداری نکند.

گرانی کل کشور را فرا می گیرد و طبیعی است که قیمت صنایع دستی نیز در حال افزایش است، تمام مواد اولیه صنایع دستی در کشور ما تولید می شود و درصد کمی از آن وارد می شود، اما برای برخی شاهد افزایش غیرعادی مواد اولیه هستیم. زمان هنرمندان چون مستلزم نظارت مسئولان است.


* از مسئولان چه کمکی برای فروش صنایع دستی انتظار دارید؟


محمد روم: در حال حاضر می بینم که صادرات صنایع دستی بهتر است زیرا اگر محصولات ما به دلار یا ارز دیگر خریداری شود قیمت بالایی نخواهد داشت و بهتر است این کار توسط کارگاه داران انجام شود بنابراین تجار قیمت ها را افزایش نمی دهند. بی رویه اپلیکیشنی مانند DJ Kala یا Baslam طراحی کنید و آن را بین المللی کنید تا هنرمندان بتوانند صنایع دستی را به این برنامه صادر کنند.


مجید قهرمانی: نظر من این است که باید فروش صنایع دستی را در کشورمان شروع کنیم، فرهنگ سازی کنیم تا مردم یاد بگیرند همانقدر که برای لباس و زیورآلات ارزش قائل هستند، قدر صنایع دستی شهر و دیار خود را بدانند و از خرید کالاهای خانگی حمایت کنند. از صنایع دستی و وبلاگ نویسان می توان در این زمینه در فضای مجازی استفاده کرد.


cc0857f5 e802 4395 9fb0 b592b2759006 خبر خاکستری


حسین میرزایان: حمایت و حمایت در زمینه تامین و فروش مواد اولیه که باید وجود داشته باشد، مشکل همیشگی فعالان این حوزه است. به هنرمندان مقداری مواد اولیه بدهیم و بازار را برای کاهش قیمت ها تعدیل کنیم تا مردم خودمان بخرند.


* پیش بینی شما از وضعیت بازار شب عید امسال چیست؟


محمد کریمی: از زمان خشک شدن آب زاینده رود شاهد کاهش گردشگران و رکود اقتصادی در اصفهان هستیم. امسال رودخانه خشک است. فقط می توانم بگویم امیدوارم از طریق گردشگران فروش خوبی داشته باشیم، اما با مشکلات اقتصادی کشور نیز اطلاعی ندارم.


مجید قهرمانی: فروش ما امسال کمی بهتر از سال گذشته بود و این به من امیدواری می دهد که وضعیت اقتصادی افرادی که با این همه مشکل مواجه هستند بهتر شود که به راحتی می توانند محصولات دست ساز را خریداری کرده و به عنوان سوغات ببرند.


حسین میرزایان: از آنجایی که حتی وضعیت کاموا فروشی های اصفهان بد است و آماری به دست ما رسیده که نخ های آنها به دلیل عدم فروش تمام شده و جعبه هایشان سوخته است، امیدی ندارم هرچند می دانم گردشگران زیادی به اصفهان می آیند، اما همانطور که می دانم. سال ها. قبل است و بازار تنها در دو هفته زنده نمی شود.


* برای علاقه مندی به خرید و خرید صنایع دستی به گردشگران چه پیشنهادی دارید؟


7d540812 d3bc 4669 b4a9 4135c7dd4700 خبر خاکستری


محمد روم: همیشه شاهد بوده ایم که گردشگران از دیدن مراحل ساخت کاردستی هیجان زده می شوند، بنابراین توصیه می کنم ضمن گذراندن ساعت ها در اینستاگرام در کنار مانتو یا لباس مورد علاقه خود، اسناد یا گزارشات متنی و تصویری تهیه غذاهای کاردستی را نیز بررسی کنید. بیایید، وبگردی کنید و یکی را برای خرید انتخاب کنید.


مجید قهرمانی: صنایع دستی ما برای دیده شدن نیازی به تبلیغ یا بزرگ شدن ندارند، زیرا اصفهان را مهد صنایع دستی و غذاهای سنتی می نامند و لباس ها و صنایع دستی جذاب و چشم نواز است، گردشگران فقط قدر کالاهایی را که گران می دانند و آن را می بینند. بهانه نخریدن چقدر با پول کت پشتی فرق داره و دوامش بیشتره.


حسین میرزایان: از گردشگران عزیز خواهشمندم ارزش صنایع دستی را بدانند و به دلیل قیمت آنها هر چند ناچیز در مقایسه با کارهای انجام شده ارزش آنها را کم نکنند، قبل از خرید به کارگاه های صنایع دستی سر بزنند تا علاوه بر خطرات از نحوه درست کردن غذا نیز مطلع شوند. در حین کار مواجه می شویم کوره گاهی بدن را می سوزاند، حکاکی گاهی انگشت را می سوزد، قیر گاهی دست را می سوزاند، پاشش پلی استر به ریه ها آسیب می رساند و… و سپس تصمیم به بی ارزش کردن و نادیده گرفتن این آثار هنری بگیرید.


محمد روم: متأسفانه از قدیم الایام برخی از تاجران صنعتگر در بازارهای اصلی مانند میدان نقش جهان اجناس خود را اصل و باکیفیت عرضه می کنند تا بتوانند اجناس خود را با سخاوت بیشتری به فروش برسانند که باعث می شود گردشگران خرید کنند. صنایع دستی بی اعتماد شده است و من هیچ توصیه ای به درستی ندارم و می توانم خریدهای جالبی انجام دهم، اما لطفا با چکش زیر پا ما را نزنید.


مجید قهرمانی : پیشنهاد میکنم کلاهبرداری مارک دار و دست ساز مارک بخرید تا مطمئن شوید اصل را نخورید و بدانید که این ظروف کار هنرمندان است و برندسازی فقط برای خالی کردن جیب عزیزانتان است و حالا کلاهبرداری نیست. در صنایع دستی اتفاق نمی افتد، فقط کیفیت ها پایین و بالا هستند، که آن هم فقط توسط افراد آموزش دیده محقق می شود.


حسین مرزقیان: با کمی تحقیق و بررسی آنلاین سایت های معتبر، تا زمانی که کیفیت کار را درک کنید، می توانید پیش زمینه کسب کنید، اما با دیدن چندین سایت، فکر نکنید که استاد بررسی کیفیت خواهید شد، کیفیت همان است. حرف اول هنر و اعتراف به آن کار هرکسی نیست، تا زمانی که گردشگر بخواهد بر اساس سلیقه خود خرید کند و فقط کیفیت نباشد.


***

مشکلات موجود در حوزه صنایع دستی از کاهش بازار فروش و افزایش قیمت تمام شده تولید و مواد اولیه گرفته تا عدم استقبال مردم از این محصولات، به نظر می رسد مشکلاتی باشد که با ورود پیشتازان قابل حل است. به ویژه مسئولان میراث فرهنگی. به ویژه این صنایع نقش تعیین کننده ای در ایجاد اشتغال دارند و با کمترین سرمایه گذاری مادی می توان بالاترین بهره وری اشتغال را نشان داد.

اگرچه اقدامات فرابخشی مانند بازگشایی زاینده رود و همچنین واکسیناسیون گسترده و کاهش بیماری عروق کرونر قلب و رشد گردشگری داخلی منجر به شوک‌های مثبت بازار شده است، اما برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و بلندمدت کارکنان میراث بازدهی دارد. بازار به رونق سابق خود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید