برگزاری بازی های همبستگی دانش آموزان کشورهای اسلامی را در نظر داریم/ در المپیک شرکت های ورزشی دانش بنیان خواهیم داشت.


ساعت: 11:35
تاریخ انتشار: 04/12/1401
کد خبر: 1880464

برگزاری نشست خبری پانزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانش آموزان کشور

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان دانش آموزی گفت: برگزاری بازی های همبستگی دانش آموزان کشورهای اسلامی را در نظر داریم.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست خبری پانزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانش آموزان کشور با حضور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان دانش آموزی امروز در محل این سازمان برگزار شد.

هاشم داداش پور معاون وزیر و رئیس حوزه دانشجویی گفت: تقریباً از بهمن ماه سال ۱۳۹۷ با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم و پس از آن دانشگاه های کشور به تعطیلات نیمه تمام رفتند. اکنون نزدیک به 2.5 سال از آن زمان می گذرد و در این مدت کار خاصی انجام نشده است. در حالی که قرار بود دوره شانزدهم المپیاد را برگزار کنیم، حالا پانزدهمین دوره را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: امسال با وجود حذف کرونا در ایران، فکر می‌کردیم که یونیورسیاد جهانی در پیش است که تلاش زیادی در فدراسیون مربوطه انجام شد، اما چین نتوانست بازی‌ها را برگزار کند. حداقل تاکنون کشور ما با این بیماری مقابله کرده و وارد دوران پسا کرونا شده است. بنابراین ما مجبور شدیم دانش‌آموزان را در فضای پس از افول و احیای جو قبل از کرونا درگیر کنیم. سعی می کنیم از این ظرفیت ورزشی برای ایجاد فضایی پویا و پرنشاط استفاده کنیم.

داداشپور با اشاره به نقش ورزش خاطرنشان کرد: فرصت های بی نظیری از ورزش در رشته های مختلف داریم. ما نباید المپیک را فقط در عرصه قهرمانی دنبال می کردیم. ورزش های همگانی با این رویکرد محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. ما گزینه های زیادی نداشتیم، اما مناطق ویژه ای با جامعه هدف ویژه داریم. وزن دانشجویان بین المللی ما بسیار افزایش یافته است و ارتباطات ما نیز باید افزایش یابد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اولین المپیاد بین المللی را داریم که در مازندران برگزار می شود. اولین المپیاد دانش آموزی شهید و ایثارگر طبق تعهد دولت در 2 بخش در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می شود. سال آینده تلاش خواهیم کرد تنوع را افزایش دهیم، سازمان مؤثرترین نهاد را دارد و به 3 حوزه دیگر علاقه مندیم. دانش آموزان معلول، جانباز، نابینا و ناشنوا از جمله حوزه های ما هستند که می خواهیم فرصت ایجاد کنیم. در صورت امکان به فکر برگزاری المپیک ساحلی و زمستانی هستیم.

وی همچنین بیان کرد: ورزش همبستگی بین دانش آموزان کشورهای اسلامی را نیز در نظر داریم به شرط اینکه اعتباری در زمینه سازماندهی به میزبانی ایران در نظر گرفته شود. شعارهایی که نگاه کردیم؛ رقابت دوستی و سلامتی است. دانشجوی فعال، دانشگاهی پویا و جامعه ای سالم در عرصه قهرمانی، ورزش، همدلی و ایثار در عرصه ایثار و برای عرصه بین المللی ورزش، زبان بین المللی شعار ماست. این اولین و بزرگترین رویداد ورزشی ملی پس از کرونا است. بیش از 150 هزار دانش آموز در 21 رشته در مسابقات منطقه ای شرکت کرده اند که از این تعداد حدود 2800 دانش آموز در مسابقات کشوری دانشگاه تبریز به رقابت می پردازند.

داداشپور درباره میزبانی این مسابقات تاکید کرد: دانشگاه تبریز از اسفند ماه سال 1400 اعلام آمادگی کرد و در المپیاد چهاردهم مشعل را به گیلان رساند، اما به دلیل عدم آمادگی گیلانی ها، تبریز با یک کار جهادی که از سال 1389 برگزار شد، میزبان شد. 19 جولای تا 6 مرداد به مدت 18 به مدت 19 روز برگزار می شود. این المپیاد در 2 دوره و 2 دوره زمانی دخترانه و پسرانه برگزار می شود. ما 10 دسته برای دختران و 11 دسته برای پسران داریم. والیبال، فوتسال، تنیس روی میز، تکواندو، شنا، دو و میدانی و امثال اینها مشترک است اما برای پسران کشتی و آزاد هم داریم.

در این نشست خبری سایر کارکنان سازمان دانش آموزی، مسئول برگزاری المپیاد دانشجویی، رئیس دانشگاه میزبان و مهمانان در خصوص برگزاری این مسابقات اظهار نظر کردند.

رئیس کانون دانشجویی در ادامه اذعان داشت: در این رویداد بزرگ کشوری و دانشگاهی اکثر رشته‌های درخشان را در سطح آسیایی و جهانی با چهره‌های شاخص در این رشته‌ها داریم. همچنین شرکت های ورزشی دانش بنیان خواهیم داشت. تجهیزات ورزشی نیز یکی از حوزه های مهم ماست و طبیعی است که در این زمینه هم فعالیت کنیم.

وی گفت: برگزاری شبه نمایشگاهی از تمامی شرکت هایی که در این حوزه فعالیت می کنند اتفاق بزرگی است. 8 دانشگاه برای میزبانی المپیاد ورزشی در 2 سال آینده درخواست داده اند. در آینده نزدیک باید در این مورد شفاف سازی کنیم تا این مشعل المپیاد برای دوره بعدی در اختیار دانشگاه میزبان قرار گیرد.

داداش پور سپس در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: به جز مسابقات قهرمانی آسیا و جهان که برای آن مصوبه انگیزشی خاصی داریم امتیاز دیگری برای قهرمانان المپیک از این طریق نداریم اما از نظر شهریه تخفیف در نظر گرفته شده است. البته استعدادیابی وجود دارد.” قهرمانان می توانند در انتخابی یونیورسیاد شرکت کنند، اما ما هیچ امکانی نداریم که قهرمان بدون قبولی در آزمون به مرحله دیگری برود.

وی همچنین تاکید کرد: 1.5 ماه پیش 50 شرکت علوم ورزشی برای شرکت در این رویداد درخواست دادند که در صورت ادامه آن فرصت های بیشتری ایجاد می شود. ما مقدمات کار نوآورانه همبستگی اسلامی دانشجویان را فراهم کردیم. این در حوزه دیپلماسی علمی و ورزشی است و اگر بتوانیم فعالیت های مشترکی با کشورهای اسلامی داشته باشیم اتفاق بزرگی خواهد بود و در این زمینه تلاش زیادی خواهیم کرد.

معاون وزیر درباره تعامل با فدراسیون ها گفت: به اندازه ورزش در کشور انجمن داریم. فدراسیون دانشگاهی شامل همه روسای فدراسیون ها می شود که با آنها هماهنگی و همکاری نزدیک داشته ایم و از ظرفیت آنها استفاده کرده ایم و داریم انجام می دهیم. به دلیل خاصی از جمله احتمال ابتلا به کرونا در ورزش‌های بدنی، یکی از فدراسیون‌ها با مذاکرات فشرده به حضور در المپیک علاقه نشان دادند که در این مذاکرات موفق شدند و شرکت خواهند کرد.

وی تاکید کرد: وزیر ورزش و جوانان به همراه معاونان خود قول دادند در مراسم افتتاحیه و بازدید از نمایشگاه شرکت های دانش بنیان با شعار سال حضور داشته باشند. حمایت های دولت به شرکت های ما کمک می کند تا در حوزه صادرات خود را نشان دهند.

انتهای پیام/



دیدگاهتان را بنویسید