بغض معدنچیانی که مرگ را جلوی چشم خود دیدند/ گلایه معدنچیان از بی توجهی برخی مسئولان خراسان جنوبی

ساعت: 09:37
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۹
کد خبر: 1801770

جریان نجات معدنچیان «کله زری» از سیل چگونه بود؟

معدنچیان کالا زری در هوسف بر اثر بارندگی های اخیر دچار سیل شدند که به گفته آنها کمکی به آنها نشده است و همین موضوع باعث گلایه معدنچیان از بی توجهی برخی از کارکنان خراسان جنوبی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هاورستان، خوشبختانه خراسان جنوبی با وجود خشکسالی های گذشته، بارندگی های بسیار خوبی در هفته های اخیر داشته که بارندگی ها را در استان به میزان قابل توجهی افزایش داده و مردم را به سال خوبی امیدوار کرده است.

اما این بارندگی ها علاوه بر ایجاد نشاط و شادی برای مردم، در برخی مناطق خسارت و حوادثی را نیز به همراه دارد و باعث سیل می شود. در یکی از حوادث شامگاه یکشنبه ۲۶ دی ماه معدنچیان بچه خوسف; وقتی از معدن برمی گشتند، آب گرفتگی می کردند.

دستگیری این کارگران تا زمانی بود که به گفته آنها; هر چه کمک خواستند، کسی به کمکشان نیامد. از سوی دیگر مسئولان استانی هلال احمر به رسانه ها گفتند که این کارگران با کمک نیروهای امدادی هلال احمر از سیل نجات یافته اند.

هیچ مسئولی به ما نرسید

اما به نظر می رسد مشکل اصلی همان طور که معاون جمعیت هلال احمر در استان و رئیس جمعیت هلال احمر، حصف گفته است، نبود.

مجید یکی از کارگران معدن کودکان هوسف که در این حادثه حضور داشت در گفت و گو با خبرنگار هاورستان گفت: شیفت کاری این معدن ساعت 12 ساعت 19 یا 19 می باشد روستای کله زری با سرویس ساعت 7:30

وی افزود: در زمان حرکت سرویس، شدت بارندگی بسیار کم بود و اصلاً سیلابی وجود نداشت. در همان زمان یک ماشین جلوی پمپ بنزین در حال حرکت بود. ماشین از اداره کار دور شد و گذشت. نزدیک رودخانه که بودیم سطح آب کم بود. وارد رودخانه که شدیم با سنگین شدن آب ماشین داخل چاله افتاد و بیرون آمد، در حالی که حجم سیلاب شدیدتر شد، چون سیل از چند رودخانه و از این مسیر به یکباره سرازیر شد. شد.

وی تصریح کرد: در این شرایط بحرانی; کارگران در خدمت از سر استیصال و درماندگی به هر جا که می توانستند زنگ زدند مثل 110 و 115. در تماس با 110 گفته شد جز اسلحه و ماشین چیزی نداریم. در مورد اعزام هلیکوپتر برای کمک گفتند که این در کار و مسئولیت ما نیست.

معدنچی ادامه داد: با تیم امداد و نجات هلال احمر 112 نیز تماس گرفتیم که پس از چند سوال گفتند آمبولانس می فرستند. به آنها گفتیم که با ماشین نمی تواند فرار کند، هلیکوپتر باید اعزام شود، اما جواب این بود که هلیکوپتر دید در شب ندارد. در این رابطه چندین بار تماس گرفتیم که به تازگی اعلام شده است. دنبال می کنیم و صحبت را قطع کردند.

مجید افزود: زمانی که از ورود امدادگران هلال احمر ناامید شدیم با یکی از نیروهای مین تماس گرفتیم و با هماهنگی مدیر معدن یک دستگاه لودر برای نجات ما اعزام شد.

وی گفت: راننده کامیون نیز با شجاعت تحسین برانگیز خود وارد سیل شد و به سمت وانت آمد. شدت سیل به حدی بود که همه کارگران برای جلوگیری از غرق شدن به سقف وانت رفتند و سوار لودر شدند.

فرمود: خدا خواست ما زنده باشیم; از طرفی اگر کمی بیشتر باران می بارید همه کارگران غرق می شدند.

وی گفت: لحظه دردناک این حادثه این بود که ما کارگران آنتن دهی موبایل را با مشکل مواجه کردیم و کمک خواستیم، اما نیروهای هلال احمر با بی احتیاطی و بدون پاسخ صحیح، گفتگو را قطع کردند.

این معدنچی گفت: صحنه بسیار وحشتناکی بود، همه ما کارگران گرفتار در سیل مرگ را جلوی چشمان خود دیدیم و از زنده بودن ناامید شدیم اما متاسفانه هیچ کارمندی به کمک ما نیامد. بعدها در رسانه ها گزارش شد که هلال احمر کارگران معدن کالا زری را نجات داده است.

عدم کمک به کارگران؛ انگ برای مسئولان

معدنچی دیگری نیز در این خصوص گفت: چرا مسئولان به مردم دروغ می گویند؟ معدنچیان گرفتار در سیل توسط مردم محلی، نیروی حمل و نقل معدن کالا زری و پاسگاه بصیران نجات یافتند.

وی با تاکید بر اینکه این حادثه انگ بی توجهی و بی مسئولیتی مسئولان بود، گفت: نیروهای امدادی هلال احمر نیم ساعت پس از خروج معدنچیان از آب در محل حاضر شدند.

وی گفت: اگر کمک مردم محلی و حمل و نقل معدن کالا زری نبود، این حادثه به یک فاجعه انسانی تبدیل می شد. اما حالا که خوشبختانه این اتفاق نیفتاده است، چگونه کارکنان هلال احمر با وجود نبودنشان افتخار امداد و نجات کارگران را از طرف خود ثبت می کنند؟

دسترسی به امکانات هلال احمر امکان پذیر نبود

رضایی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار هاورستان گفت: در جریان این حادثه و در تماس با هلال احمر خدمتگزار مرکز کنترل حوادث هلال احمر هلال ماه بودم. در صورت بروز هرگونه حادثه یا تماس با این مرکز، همکاران ما پس از واکنش، نیروهای امدادی را به نزدیکترین پایگاه اعزام می کنند.

وی افزود: در محل حادثه دسترسی به امکانات هلال احمر به هیچ وجه امکان پذیر نبود. معدنچیان درخواست هلیکوپتر کردند اما متاسفانه امکان پرواز در شب به خصوص در این شرایط جوی وجود ندارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: بر این اساس برای کمک به این کارگران سیل زده قطعا یک دستگاه لودر و یک دستگاه بلدوزر نیاز بود. در این رابطه با مدیرکل استان تماس گرفتم، اما پاسخ آقای جلال زاده این بود که سه ساعت طول می کشد تا تجهیزات و ماشین آلات راه به این نقطه برسند.

رضایی گفت: شماره تلفن مدیر عامل معدن قلعه زری را پیدا کرد و با هماهنگی های انجام شده لودر معدن به محل حادثه رفت و کارگران را نجات داد. در همین رابطه پیگیری تمامی امور با حضور اینجانب و توسط نیروهای مرکز کنترل ادامه یافت تا اینکه لودر به محل رفت و کارگران را به سلامت بر روی بیل سوار کرد. در همین راستا گزارشگر رادیو با حضور در مرکز، گزارشی زنده تهیه کرد و با من گفتگو کرد.

وی با بیان اینکه در این شرایط به هیچ وجه امکان تردد با خودرو، آمبولانس و کامیون وجود نداشت و فقط باید از لودر استفاده می شد که نزدیک ترین لودر لودر خود معدن است، گفت: برای چنین حادثه ای جز در روز لودر و همچنین پرواز هلیکوپتر البته در روز راه دیگری برای فرار نبود.

حق با کارگران است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سه گروه امدادی هلال احمر نیز به محل مراجعه کرده بودند، یادآور شد: یکی از کارگران مینی‌بوس نیز از داوطلبان هلال احمر بود که تمامی دستورالعمل‌های فنی و تخصصی را ارائه کرد.

رضایی در خصوص هماهنگی لودر معدن برای رفتن به محل حادثه گفت: شاید خود کارگران برای کمک با شرکت تماس گرفته اند اما ما نیز این موضوع را پیگیری کرده ایم.

وی تصریح کرد: در هر صورت; قربانی کاملاً حق دارد که هر چیزی بگوید. به عنوان یک تصادف عابر پیاده یا اتومبیل که برای یک عابر پیاده در هر شرایطی مناسب است.

بر اساس این گزارش؛ در چنین حادثه ای تصور هر حادثه و تهدید جان کارگران دور از انتظار نیست و قطعا حق هر شهروندی است که در چنین شرایطی از انواع حمایت ها و خدمات بهره مند شود.

حال در این حادثه یک فاجعه انسانی بسیار محتمل بود. با وجود گلایه کارگران از تاخیر و عدم کمک نیروهای امدادی، موضوع زمانی دردناک می شود که در این شرایط خاص و وحشتناک، حداقل به جای دلداری و اطمینان دادن به کارگران و گفتن اینکه در این مواقع چه کار کنند، می شود. متأسفانه تلفن های آنها نیز خاموش است و این دردناک تر است. نمایندگان هلال احمر در رسانه ها معتقدند نجات این کارگران با اقدامات تخصصی خودشان انجام می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید