بنگاه های اقتصادی جایی برای دعواهای سیاسی نیستند


ساعت: 13:42
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۳
کد خبر: 1883138

با اعلام جلوگیری از تعطیلی 450 واحد تولیدی در سال گذشته؛

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از جلوگیری از تعطیلی 450 واحد تولیدی در سال گذشته توسط سازمان بازرسی خبر داد و گفت: بنگاه های اقتصادی ابژه سیاسی نیستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ذبیح الله خدایان رئیس سازمان بازرسی کشور در همایش سراسری شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) سرمایه گذاران را سربازان جنگ اقتصادی خواند و خاطرنشان کرد: دشمنان جنگ اقتصادی همه جانبه ای را علیه کشور به راه انداخته اند. ، گفت: دشمنان به دنبال این هستند که با این جنگ اقتصادی مردم و کشور را به دردسر انداختند و امروز سرمایه گذاران به عنوان سربازان این جنگ در خط مقدم هستند.

وی با تاکید بر اینکه گروه شستا نقش مهم و موثری در خنثی سازی توطئه دشمنان و تحریم ها دارد، به فرامین رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: ایشان در خصوص لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی بحث و تبادل نظر کردند. توجه به اقتصاد مولد و درون زا مبتنی بر دانش در جلسات مختلف تاکید کردند و گفتند که اقتصاد به جای دامن زدن به اختلاف طبقاتی باید عدالت محور و مردمی باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اقتصاد تک محصولی و دولتی نباشد، گفت: اگر دستورات رهبر معظم انقلاب را قرار دهیم. در دستور کار، قطعا موفقیت در عرصه اقتصاد و هرگونه شکست در این بخش خیانت خواهیم داشت.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود یکی از موضوعات ذکر شده را توجه ویژه به شفافیت برشمرد و افزود: باید در تمامی اقدامات اعم از انتصابات، معاملات، قراردادها، درآمدها و هزینه ها شفافیت وجود داشته باشد و این امر در بسیاری از مسائل موجود صدق می کند. و مشکلات حل خواهد شد.

خدایان با تاکید بر لزوم توجه ویژه به موضوع شفافیت و اجرا در صورت غفلت از آن، گفت: آیا با حجم هلدینگ ها و شرکت هایی که در اختیار دارد می توان ادعا کرد که در گروه شستا شفافیت وجود دارد؟ و اگر امروز در این مورد از ما بپرسند، آیا می توان قاطعانه اعلام کرد که در مسئولیت خود شفاف بوده ایم؟

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه موضوع انتصابات شستا را مورد اشاره قرار داد و ادامه داد: شرایط انتصاب مدیرعامل و سایر اعضای شرکت تولیدی باید شفاف و برای عموم مردم آزاد باشد و مسئولان بر لزوم پرداخت آن تاکید کردند. توجه به این موضوع و این شفافیت ضامن عملکرد است

وی تاکید کرد: باید بررسی شود فردی که به عنوان مدیرعامل انتخاب می شود تخصص و تجربه لازم را دارد و تاکنون در این زمینه فعالیت داشته است؟ لذا لازم است سازمان راستی آزمایی انتصاب را بررسی و در صورتی که مشخص شود فرد منصوب از شرایط لازم برخوردار نیست، با مراجع ذیصلاح آشنا شود.

هدیان با اشاره به اینکه بنگاه های اقتصادی محل درگیری های سیاسی نیستند، افزود: بنگاه های اقتصادی کارگر می خواهند نه افراد مشابه به دلیل اینکه با همان مسئولان یا وزرا مرتبط هستند و یا به اقوام خود تعلق دارند. شستا نباید حیاط خلوت گروه ها، جناح ها و مسئولان باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از اینکه هستند افرادی که سابقه فعالیت در حوزه فعالیت خود را ندارند، اما در راس قرار دارند و مسئولیت های مهمی بر عهده دارند، گفت: در بسیاری از موارد فردی کارمند یک شرکت است و در جاهای مختلف حقوق از جاهای مختلف می آید آیا این قانون ضد وظیفه مضاعف در شستا اجرا می شود؟

وی با انتقاد از عدم ثبات مدیریتی گفت: ظرف هشت سال 11 مدیر عامل در شستا منصوب شدند! آیا فردی با عمر مدیریتی یک ساله می تواند برنامه ای داشته باشد؟ یک مدیر عامل تغییر می کند، تعدادی از مدیران به کار خود ادامه می دهند، پس از آن انتظار داریم شستا موفق باشد. آیا این ممکن است؟ آیا از نظر تعهد، تجربه و تخصص شرایط لازم را دارند؟

هدیان تاکید کرد: اولین فردی که با شروع به کار در بنگاه اقتصادی منصوب می شود، مدیر فروش و بازرگانی است کما اینکه این مدیر بازرگانی و فروش در برخی بنگاه های اقتصادی شهرت خوبی دارد.

وی خطاب به هیات مدیره شستا تاکید کرد: درست است که برای مدت کوتاهی منصوب می شوید اما آسیب را شناسایی کرده و در دستور کار خود قرار دهید.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از حقوق و مزایا به عنوان یکی دیگر از موضوعات مهم نام برد و بر لزوم شفاف سازی در این حوزه تاکید کرد و گفت: حقوق و مزایایی که تعیین می شود باید شفاف و قابل بررسی باشد و حقوق و مزایای نقدی و غیر نقدی و غیر نقدی تعیین شود. وجوه نقدی باید به هر فرد در ثبت نام سامانه مربوطه داده شود. اینکه حقوق مردم به حساب خاصی واریز می شود، اما مبالغ کلانی به صورت کارت هدیه، موبایل گران قیمت و… به مدیر داده می شود، به دلیل شفاف نبودن پرداخت هاست که باید نظارت شود و همه کارها انجام شود. پرداخت ها باید در یک مسیر انجام شود.

وی همچنین با اشاره به موضوع حاکمیت شرکتی گفت: آیا دستورالعمل حاکمیت شرکتی در تمامی بنگاه های اقتصادی شستا اعمال می شود؟ آیا کمیته انتصاب داریم یا مدیرعامل همه افراد را شناسایی می کند؟

هدیان با تاکید بر اینکه حسابرسان باید مستقل و متخصص باشند، گفت: وقتی حسابرس توسط مدیرعامل شناسایی می شود و در تهیه گزارش هایش دخالت می کند، چگونه می توان انتظار داشت که حسابرس کامل به وظایف خود عمل کند، در اکثر شرکت ها ما کار دقیقی نداریم. حسابرس، و ما متخصص و مستقل داریم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه حسابرسان و بازرسان قانونی باید تخلفات را به موقع گزارش دهند، افزود: اگر گزارش ها به موقع باشد، پیشگیری می شود.

وی همچنین به موضوع دعاوی شرکت ها اشاره کرد و گفت: آیا هلدینگ ها بر انتخاب وکلا و مشاوران حقوقی و انعقاد هزینه های حقوقی نظارت کامل دارند؟ گاهی در پرونده ای که تشکیل می شود و حکم علیه شرکت و بنگاه اقتصادی صادر می شود، تبانی صورت می گیرد.

هدیان با بیان اینکه مدیران حقوقی باید مستقل باشند، گفت: در بحث سرمایه گذاری به مسائل شرکت پرداخته می شود یا تحت تاثیر فشار سیاسی یا منافع شخصی است؟ آیا پروژه ها از نظر فنی و اقتصادی توجیه شده و به موقع انجام شده است؟

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه رئیس قوه قضائیه توجه ویژه ای به موضوع تولید دارد، به فعالیت ستاد اقتصاد مقاومتی در این دستگاه اشاره کرد و اظهار داشت: در سال گذشته با اقدامات انجام شده توسط این سازمان. ستاد در تمام استان ها از 3000 تعطیلی 500 واحد تولیدی جلوگیری شد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان بازرسی کل کشور حمایت فعالان حوزه تولید و اقتصادی را نیز در دستور کار خود دارد، فعالیت سازمان بازرسی کل کشور را برای حمایت از سرمایه گذاری و تولید در سازمان بازرسی عنوان کرد و افزود: با اقدامات این دستگاه، تعطیلی 450 واحد تولیدی به منظور پیشگیری و رفع مشکلات آنها.

هدیان سپس با بیان اینکه قوه قضائیه و سازمان بازرسی از تولید و سرمایه گذاری حمایت می کنند، تاکید کرد: سربازان جنگ اقتصادی با تمام قوا حمایت خواهند شد.

باید بگویم؛ در این همایش ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور از نمایشگاه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) نیز بازدید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید