بهره وری؛ اصلاح یا تغییر؟ | روز جدید

بهره وری؛  اصلاح یا تغییر؟  |  روز جدید

حمید شجاعی: شرایط و تغییرات سریع جامعه در سال ها و دهه های اخیر باعث شده است که جامعه مطالبات و مطالبات بسیار جدیدتری نسبت به دیروز داشته باشد و مطابق با آن خواسته ها مطالبه کند. اگرچه بسیاری از مطالبات مردم در بحبوحه آمد و شد دولت های مختلف گم شده و تنها شعار تحقق خواسته های مردم سر داده شده است. اما عملا خبری از تحقق مطالبات مردم نیست. اما امروز شرایط نسبت به دیروز تغییر کرده است و با تغییر نسل ها این اتفاق افتاده است و با حضور دهه هشتادی ها به عنوان نسل جدید و مطالباتشان مانند دهه شصت یا گاهی دهه هفتاد در مقابل مردم ساکت نمی نشینند. برآورده نشدن خواسته هایشان؛ بلکه از دولت و حاکمیت مطالبات می کنند. از سوی دیگر، اگر تغییر نسل ها را در نظر نگیریم، جامعه و نیازهای آن تغییر کرده است و بر این اساس طبیعی است که دولت و حاکمیت این تغییرات را بپذیرند و برای رفع آن گام بردارند. امروز 33 سال از آخرین بازنگری قانون اساسی می گذرد و بنا به قرائت بسیاری از کارشناسان حقوقی امروز، با در نظر گرفتن شرایط در حال تغییر جامعه، حتی ممکن است قانون اساسی دوباره مورد بازنگری قرار گیرد. قانون اساسی که گفته می شود هر 10 سال یکبار تجدید نظر می شود. این در حالی است که بسیاری احساس می کنند در شرایط کنونی قانون اساسی موجود نیز دارای اصول مترقی و پیشرفته بسیاری است و از امکاناتی که در صورت اجرای کامل آن بسیاری از مشکلات و مطالبات جامعه حل می شود غفلت کرده است. نکته اینجاست که برخی صحبت از قانون اساسی، اجرا و حتی بازنگری این قانون را نمی پذیرند و اصرار دارند که در شرایط فعلی مشکلی وجود ندارد و نیازی به اصلاح و تغییر آن نیست. در حالی که مسئولانی مانند رئیس مجلس نیز از ضرورت اصلاح و تغییر صحبت می کنند. آنچه مسلم است اعمال بدون تفسير قانون اساسي در حوزه هاي مختلف ناجي بسياري از مشكلات است و اگر ديده شود كه برخي از اصول يا اصول آن نياز به تغيير يا به روز كردن دارد، مي توان در آن راستا گام برداشت. امنیت قانون اساسی در صورتی که به درستی اجرا و عمل شود. بن بست وجود ندارد.

مهمترین جنبه قانون اساسی بیان رابطه دولت و ملت است

دبیرکل انجمن اسلامی اساتید دانشگاه در خصوص اصلاح و اجرای قانون اساسی تصریح کرد: قانون اساسی میثاق و قراردادی است بین مردم و دولت که از یک سو ساختار سیاسی و ارکان حکومت را نشان می دهد. و قوای سه گانه را تعریف می کند و روش حکومت را مطرح می کند و از یک سو شاید مهمترین جنبه قانون اساسی بیان رابطه دولت و ملت است و مهمترین دستاورد قانون اساسی در جهان است. محدود کردن رفتار حاکمیت در قالب یک چارچوب قانونی و روشن ساختن حدود و شکاف در اختیارات حاکمیت. محمود صادقی به آرمان ملی گفت: در واقع وظیفه اصلی قانون اساسی تثبیت قدرت حاکمیت در قانون و تعیین حقوق اولیه مردم از جمله حق حضور در قدرت سیاسی از طریق انتخابات و چه و مردم تا چه اندازه می توانند در ساخت سه مرجع نقش داشته باشند. نماینده مردم تهران در مجلس دهم درباره تأثیر اعمال اصول قانون اساسی بر جامعه و ایجاد رضایتمندی در جامعه گفت: در صورت اعمال اصول قانون اساسی به ویژه اصول مربوط به نظام جمهوری و بخش دموکراتیک، انتخابات رقابتی، آزادی های اساسی مانند آزادی بیان، آزادی مطبوعات، توزیع عادلانه امکانات و عدم تبعیض که به ویژه در اصل سوم بند سوم قانون اساسی و بسیاری از اصول دیگر منعکس شده است و همچنین بحث معیشت. ، گزینش، اشتغال و فرهنگ سازی است که در برخی زمینه ها در صورت رعایت اصل برابری تبعیض ایجاد می شود. ثانیاً اگر اصولی در حوزه سیاسی ارائه شود، نیازی به تغییر قانون اساسی نداریم.

قانون اساسی باید تغییر کند

یک جامعه شناس با بیان لزوم تغییر و اصلاح قانون اساسی می گوید: نظر من این است که قانون اساسی تغییر کند. عماد افروغ گفت: مقاله ای به نام چالش های اصلی انقلاب اسلامی دارم که در آن به دو چالش اشاره کردم که یکی از این چالش ها نبود حاکمیت نظام مند و دیگری به روز نبودن حکمرانی قضایی مبتنی بر آن است. بر توجه به شرایط متغیر زمان و مکان یا به عبارتی دیالکتیک دین و جامعه و مبتنی بر اندیشه های فقهی ـ سیاسی امام است. بر این اساس معتقدم مجلس خبرگان باید تغییر کند، هم در قالب وضعیت فعلی و هم در قالب وضعیت مطلوب. این استاد دانشگاه گفت: علاوه بر این از قانون اساسی، بحث ایجاد زمینه اشتغال، بحث آموزش رایگان، فصل سوم قانون اساسی و اصل بیست و هفتم و… دور شده ایم، قانون اساسی می گوید. که اقتصاد یک وسیله است. توجه داشته باشید که این امر نباید به عنوان بی توجهی به اقتصاد و معیشت تعبیر شود. این بدان معناست که مردم باید از حداقل معیشت و رفاه مناسب برخوردار باشند تا از شکوفایی فرهنگی و سیاسی خود برخوردار شوند. با این حال، تغییر قانون اساسی نباید به عنوان یک تابو تلقی شود. می گویند قانون تابع عدالت است و عدالت تابع قانون است. بنابراین، قانونی که بوی انصاف و عدالت نمی دهد، شایسته تغییر است. این نماینده سابق مجلس گفت: قانون اساسی باید بر اساس لزوم توجه به دیالکتیک عقل و عقل تغییراتی داشته باشد. بعضی ها می نشینند و به فکر تغییر آن هستند. با این حال، من ندیدم که آنها از تغییر آن خودداری کنند. افروغ توضیح داد: اما تا چیزی فشرده و قابل قبول نباشد نمی تواند تغییری ایجاد کند. همچنین تغییر قانون اساسی سازوکار خاص خود را دارد و رهبری باید دستور تغییر قانون اساسی را بدهد تا گروهی تشکیل شود و پیشنهادهایی برای تغییر برخی مفاد آن ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید