به نام هنر؛ به رنگ اشتغال زایی


ساعت: 08:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۵
کد خبر: 1908819

گفتگوی صمیمی با بانوی کارآفرین خراسان جنوبی؛

بانوی فعال خراسان جنوبی که با هر انگشت دست به هنر می زند توانسته برای 154 نفر شغل ایجاد کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هوارستان، یکی از موضوعات اصلی در برنامه ریزی های خرد و کلان کشورها توجه به نیروی انسانی است. قشر عظیمی از جمعیت جهان را زنان تشکیل می دهند، بنابراین توجه به استعداد و نقش زنان در توسعه کشورها ضروری است.

کارآفرینی زنان یکی از حوزه های رو به رشد کارآفرینی است که به دلیل نقش آن در عرصه های مختلف از جمله فقرزدایی، افزایش بهره وری بازار کار و توانمندسازی زنان؛ به عنوان یکی از دلایل اصلی توسعه کشورهای مختلف مطرح شده است.

با توجه به اینکه یکی از اشکال کارآفرینی زنان، مشاغل خانگی است و این شکل از کارآفرینی را می توان مشاغلی معرفی کرد که بیشترین وظایف آن را زنان خانه دار یا مشاغل محلی انجام می دهند، به استثنای استخدام و خانه دار شدن، هیچ فرض بر این است که از یک سو و همچنین توجه به مفهوم توانمندسازی که به عنوان دسترسی زنان به منابع و کنترل بیشتر بر زندگی و در نتیجه استقلال و اعتماد به نفس بیشتر در آنها تعریف می شود.

بسیج سازندگی یکی از تشکل هایی است که با ارائه تسهیلات، مشاوره و اجرای طرح های تسهیل گری، دست یاری قوی برای حمایت از مشاغل کوچک و خانگی به ویژه برای داوطلبان زن و علاقمند به مشاغل خانگی، کارآفرینی و کسب درآمد است.

راه اندازی صندوق های قرض الحسنه مردمی بسیج در شهرها و روستاهای خراسان جنوبی و پرداخت تسهیلات از این محل به اعضای صندوق های استان باعث ایجاد اشتغال بسیاری در استان شد.

سمیرا ذکاوتی یکی از بانوان کارآفرین خراسان جنوبی در شهرستان هزاره بیاض دشت است که با دریافت تسهیلات از بسیج سازندگی برای 154 نفر در 18 حوزه صنایع دستی کارآفرینی و اشتغال ایجاد کرده است.

متن زیر حاصل گفتگوی خبرنگار خاورستان با این بانوی کارآفرین خراسان جنوبی است.

فعال بودن در 18 حوزه صنایع دستی/کارآفرینی برای 154 نفر

سمیرا ذکاوتی کارآفرین خراسان جنوبی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خاورستان گفت: وی اهل شهرستان زیبای هزاری دشت بیاض است و 11 سال است که همزمان در 18 رشته صنایع دستی فعالیت می کنم.

وی با بیان اینکه 35 سال سن دارم، می افزاید: این رشته های صنایع دستی شامل قالی بافی، ملیله کاری، قالیچه، پلاس، پارچه های آردپاشی، پارچه بافته، ساخت و تولید سفال، میناکاری، سفالگری و گوهرتراشی است.

این بانوی کارآفرین خراسان جنوبی با بیان اینکه در هر کارگاه تعداد قابل توجهی کارگر مشغول به کار هستند، اظهار کرد: در 8 کارگاه حدود 154 نفر مشغول به کار هستند که تعداد کارگران در هر کارگاه متفاوت است.

ذکاوتی به دریافت تسهیلات از بسیج سازندگی اشاره کرد و گفت: با کمک بسیج سازندگی حدود چهار سال است که هر ساله بر تعداد کارگاه ها افزوده ام.

وی با بیان اینکه محصولات در فروشگاه صنایع دستی نقش و نگار به فروش می رسد، گفت: شعبه دوم این فروشگاه را 10 شهریور امسال در بستان امام علی (ع) شهرستان قاین افتتاح کردم.

این بانوی کارآفرین خراسان جنوبی گفت: مغازه صنایع دستی بخشی از آموزشگاه آزاد است. همزمان با جوهر سیاه و میناکاری نیز نیروها را آموزش می دهیم.

ذکاوتی با بیان اینکه از اعضای صندوق قرض الحسنه مردمی بسیج شهر خزری هستم، گفت: در این راستا 100 میلیون تومان از بسیج سازندگی کمک گرفتم که صرف خرید کوره و تهیه رنگ و مابقی وجوه شد. توسط من آورده شدند

وی بیان کرد: با ایجاد این کارگاه ها 80 نفر به صورت مستقیم و 154 نفر به صورت غیرمستقیم فعالیت می کنند.

اثر هنری و آرامش حاصل

این بانوی کارآفرین خراسان جنوبی درباره کسب درآمد از این کارگاه ها گفت: با توجه به اینکه کار ما هنری است و هنر از آرامش خاصی برخوردار است، اکثر افرادی که به این رشته ها سوق داده می شوند با انجام کارهای هنری به دنبال آرامش هستند. و فکر نمیکنم از این راه کسب درآمد کنم اما خودم به دانشجوها میگم علاوه بر کار هنری و آرامشی که میگیرید برای من نیروی کار هم باشید، یعنی از دانشجو کار کنید و از دانشجو پول بدهید. من با این کار به دانش آموزان علاوه بر تحصیل و آرامش در نتیجه کار هنری آنها نیز درآمد دارند.

ذکاوتی تصریح کرد: در بحث فرش و تابلو فرش هدف ما حضور در نمایشگاه ها و سبد صادراتی است تا درآمد بیشتری به دست هنرمند برسد و امید و رغبتی برای ادامه کار پیدا کند.

مشکلات این کارآفرین

وی به مشکلات خود اشاره کرد و افزود: با توجه به تورم و کاهش قدرت خرید، مردم بیشتر به سمت خرید مایحتاج اولیه و مایحتاج زندگی رفته اند و بحث خرید صنایع دستی به ویژه در شهرهای کوچک بیرجند، قاین و هزاری کاهش یافته است. تمایل به خرید محصولات دست ساز در شهرهای بزرگ بیشتر است، بنابراین بازدید از نمایشگاه های شهرهای بزرگ می تواند به ما کمک کند.

این بانوی کارآفرین خراسان جنوبی بیان کرد: اما برای من کارآفرین حضور در نمایشگاه ها و پرداخت هزینه ایاب و ذهاب و هزینه غرفه یک هفته سخت است و مطمئنا سازمان هایی مانند میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بسیج سازندگی می توانند شرایط را فراهم کنند. در مورد حضور کارآفرین برای تسهیل کاهش هزینه کابین که اگر اینطور باشد بسیار خوب خواهد بود.

ذکاوتی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات فروش است و باید روی فروش سخت کوشید.

من به کارهای هنری علاقه دارم

وی با بیان اینکه تحصیلاتم به کارم ربطی ندارد، گفت: من مدرک تجربی دارم و تحصیلات دانشگاهی ندارم، اما علاقه زیادی به کارهای هنری دارم و همیشه دوست داشتم کارگاه و نیروی کار داشته باشم، بنابراین کارم را شروع کردم. کار با خودم و دو نفر را با اعضای خانواده شروع کردم اما بعدها کارم را گسترش دادم و به لطف خدا در طول سال ها تعداد کارگران و کارگاه ها افزایش یافت.

این بانوی کارآفرین خراسان جنوبی با بیان اینکه همسرم انگیزه اصلی من در این زمینه است گفت: در حال حاضر همسرم نیز یکی از اعضای اصلی کار و کارگاه است.

آموزش در روستاها با استفاده از طرح معلم – کارآموز

ذکاوتی به اجرای طرح استاد کارآموز توسط سپاه ارتش هر شهرستان اشاره کرد و گفت: این طرح با همکاری نیروی زمینی ارتش و تکنسین های حرفه ای برگزار می شود و هر مربی که در زمینه ای فعالیت و تجربه داشته باشد در این طرح شرکت می کند. در روستاهای محل اجرای طرح حضور دارد. مدرس هنر کارآموزی به هنرجویان ارائه می شود و من نیز در این طرح ها شرکت می کنم و هنرهای مختلف را به داوطلبان آموزش می دهم.

وی بیان کرد: آمادگی خود را برای ارائه آموزش به زندانیان جهت فراگیری هنرهای مختلف و ایجاد فعالیت در زندان و کسب درآمد در زندان و حبس به آنان اعلام کردم.

تحصیلات ملاک موفقیت نیست

این بانوی کارآفرین خراسان جنوبی خطاب به جوانان، بانوان و تحصیلکردگان جویای کار اظهار داشت: به نظر من تحصیل ملاک موفقیت نیست. حالا نه اینکه بگم چون مدرک دانشگاهی ندارم نه. بسیاری از افراد تحصیل کرده موفق هستند، اما به نظر من بدون تحصیلات دانشگاهی و بدون شغل دولتی می توانید موفق باشید.

ذکاوتی درباره اشتغال خانگی و نقش زنان در مسائل اقتصادی گفت: اما در شرایط فعلی اقتصادی و توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد اشتغال و کارآفرینی و اینکه می فرمایند: «زنان باید فکر سوم جامعه باشند»، ما زنان هستیم. در زمینه کار در منزل در کنار کارهای خانه، تربیت همسر و فرزند می توانیم گل سرسبد زنان موفق در بحث اشتغال باشیم.

وی گفت: کارآفرینی اصلا سخت نیست، اگر یک روز کاری را به تنهایی شروع کنی و تلاش کنی، سال بعد 10 نفر دیگر می شوی و هرکسی که جسارت و تلاش دارد خدا کمک کند.

این بانوی کارآفرین خراسان جنوبی با بیان اینکه در مسیر کارآفرینی ریزش ها و ناکامی هایی وجود دارد، گفت: برای ادامه کار باید با صدای بلند «علی» گفت، بلند شد و راه را ادامه داد.

پیشنهاد عالی

ذکاوتی خطاب به مسئولان استان و شهرستان قابیل پیشنهاد کرد: به مسئولان ادارات شهرستان قابیل پیشنهاد می کنم اگر قصد خرید هدیه برای همکاران یا مهمانان خود در مناسبت های مختلف را دارند از فروشگاه نقش و نگار خرید کنند. ، تا اعضای زیرگروه فروشگاه مشتاقتر شده و به آینده امیدوارتر باشند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از افرادی که در زمینه فرش، گلیم، رومیزی و پارچه فعالیت می کنند دعوت به همکاری می کنیم و علاقه مندان می توانند با شماره های 09156644717 و 09155642717 تماس بگیرند.

تشکر ویژه از بسیج سنگزی

این بانوی کارآفرین خراسان جنوبی در پایان با تشکر ویژه از زیر مجموعه بسیج سازندگی خراسان جنوبی اظهار داشت: بسیج سازندگی با امکانات، مشاوره، راهنمایی و کمک های معنوی بسیار به من کمک کرد و همچنین از بسیج سازندگی خراسان جنوبی بهره فراوان بردم. به خصوص شهر من در زمینه کاری خود موفق بوده ام و اگر در حال حاضر 154 نفر کارآفرین خانم دارم، همه اینها مرهون همکاری خوب بسیج سازندگی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید