بودجه طراحی لباس بیمار از کجا تامین می شود؟ | اجاره دولتی واردکنندگان و تولیدکنندگان پوشاک حجاب

بودجه طراحی لباس بیمار از کجا تامین می شود؟  |  اجاره دولتی واردکنندگان و تولیدکنندگان پوشاک حجاب

طراحی لباس اسلامی برای بیماران زن جدیدترین جنجال در ستاد امر به معروف و نهی از منکر است. سوالی که مانند دیگر مواضع و اقدامات این ستاد بار دیگر حساسیت ها و نگرانی های افکار عمومی را بیدار کرده است.

طراحی لباس برای بیماران زن در شرایطی که نظام سلامت عمومی در ایران با چالش ها و مشکلات فراوانی مانند کمبود تخت بیمارستانی و فرسودگی شدید بیمارستان ها و تجهیزات بیمارستانی مواجه است. مشکلی که انتقادات زیادی را متوجه ستاد عمرو به معروف کرد.

اما موضوعی که چندان مورد توجه قرار نگرفت، جنبه اقتصادی این ماجراست. حرکت مالی آشکار و پنهان اقدامات دولت در حوزه پوشش حجاب چقدر است و از کجا و سود آن در جیب چه کسانی است؟ اینها سوالاتی است که باید با جمع آوری داده ها و بررسی آن ها پاسخ داده شود. زیرا آمار رسمی در این زمینه وجود ندارد.

گردش مالی لباس حجاب چقدر است؟

طاهری آکردی، دبیر ستاد امر به معروف به معروف گفت: پوشش بیماران زن در سالن های عمل در جامعه ما شایسته یک زن مسلمان نیست. وی تصریح کرد: 12 مدل روپوش جراحی اسلامی برای بیماران زن در اتاق عمل با رعایت موازین شرعی ساخته شده است. وی اگرچه نگفته که چه شرکتی این لباس ها را طراحی کرده است، اما از همکاری سازمان تامین اجتماعی برای طراحی این لباس ها خبر داد. بنابراین اولین قسمت از هزینه چنین اقداماتی که خلاف میل عمومی جامعه است، هزینه طراحی و اجرای چنین پروژه هایی است. هزینه ای که قطعا سودش به جیب طراحان و تولیدکنندگان لباس حجاب می رود. اگرچه گردش مالی لباس حجاب در ایران مشخص نیست، اما بر اساس آمار رسمی و گزارش وضعیت اقتصاد جهان اسلام در سال 2022، گردش مالی بازار مد و لباس حجاب در جهان 313 میلیارد دلار است. و پیش بینی می شود این رقم تا سال 2025 به 375 میلیارد دلار برسد

برای درک میزان این عدد کافی است به این نکته توجه کنیم که کل پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی 7 میلیارد دلار است و میزان فروش بودجه ای که دولت برای فروش نفت در بودجه سال گذشته در نظر گرفته بود، به آن رسیده است. 26 میلیون دلار از سوی دیگر بخش زیادی از پوشاک حجاب و چادر وارداتی است و بر اساس اعلام اتحادیه بنکداران و فروشندگان پوشاک، تنها درصدی از آن تولید داخل است. حال باید توجه داشت که اگر حتی قسمت کوچکی از گردش مالی 3.13 میلیارد دلاری پوشاک متعلق به ایران باشد، سود حاصل از این تجارت هزاران میلیارد خواهد بود. نکته اینجاست که مثلاً دبیر شورای فرهنگی عمومی در شهریور 1401 اعلام کرد که فروش چادر به عنوان کالا تسهیل می شود. یعنی واردات چادر باید با ارز دولتی انجام شود که در واقع به واردکنندگان پوشاک حجاب رانت می دهد.

اختصاص اجاره و کمک به تولیدکنندگان پوشاک حجاب

تولید لباس با حجاب در داخل نیز از جمله اقداماتی است که وزارت ارشاد و ستاد امر به معروف در دستور کار خود قرار داده اند. به تازگی عکسی از نشست تولیدکنندگان «حوزه حجاب» در کاخ سعد آباد منتشر شده است که سر و صدای زیادی به پا کرده است. این تهیه کنندگان ادعا می کنند که گرد هم آمده اند تا یک “رویداد بزرگ” را رقم بزنند. به نظر می رسد حمایت دولت از واردکنندگان پوشاک حجاب در داخل نیز متفاوت بوده و اخیراً افزایش یافته است. البته مشخص نیست حمایت های مالی از این تولیدکنندگان چقدر است و شامل چه مواردی می شود، اما وجود کارگروه ها و نهادهای مختلفی که در این زمینه فعالیت می کنند، منافع اقتصادی برای آنها به همراه دارد. زیرا احتمالا ستاد امر به معروف و نهی برای طراحی لباس برای بیماران زن به سراغ همین تولیدکنندگان خواهد رفت. دبیر شورای فرهنگ عمومی همچنین از راه اندازی سامانه طراحی از دو ماه پیش خبر داد که برای شناسایی و ساماندهی طراحان لباس ایجاد شده است که از ظرفیت صندوق هنر برای بیمه طراحان لباس و ظرفیت مؤسسات آموزشی و صدور مجوز استفاده می کند.

ستاد عمرو به معروف چه بودجه ای می گیرد؟

سال گذشته ستاد امر به معروف و نهی از منکر بودجه خود را 125 درصد افزایش داد و بودجه آن به 126 میلیارد تومان رسید. اگرچه ردیف های بودجه 1403 هنوز منتشر نشده است، اما پیش بینی می شود این ستاد با افزایش بودجه مواجه شود. سال گذشته دولت ابتدا 76 میلیارد تومان برای این کارخانه در نظر گرفته بود که مجلس 66 درصد افزایش داد. سوال اینجاست که این میزان بودجه برای اقداماتی که رضایت عمومی را به شدت تضعیف می کند چه توجیهی دارد؟ آیت الله ایازی عضو مجمع فضلا و مدرسین حوزه علمیه قم درباره اقدام اخیر این ستاد گفت: طراحی لباس جراحی اسلامی در مقایسه با موضوعات مهمتری که در رسائل حوزه ذکر شده مضحک است. سالن اتاق عمل که در مقایسه با روپوش جراحی اسلامی مشکلی ندارند. امروزه در اخلاق پزشکی یا مشکلات بهداشتی و درمانی مشکلات جدی وجود دارد که پزشکان و بیماران را خسته و درمانده کرده است مانند کمبود دارو، وسایل کمک پزشکی و مشکلات در رابطه بیمار و پزشک که چند صدم مشکلات پزشکی است. .

در چنین شرایطی باید دید ستاد عمرو به معروف چه واکنشی نسبت به نارضایتی جامعه از چنین اقداماتی خواهد داشت.