بوروکراسی پیچیده اداری، مانعی برای تحول دانش محور

در این دیدار حامد قربانی رئیس دانشگاه پیام نور بویین زهرا ضمن تاکید بر نگاه دانش بنیان در حوزه اداری استان اظهار داشت: خوشبختانه رهبری اجرایی استان قزوین نگاه منسجم و همگرا با اقتصاد دانش بنیان، اما باید بدانیم چگونه از کشاورزی دانش بنیان بهره ببریم تا صنعت و اقتصاد پویا داشته باشیم.

وی افزود: قزوین 15 سال است که در جاده دانش بنیان بوده و حدود 12 سال است که پارک علم و فناوری دارد.

قربانی خاطرنشان کرد: فناوران، مبتکران و محققانی که دستاوردهای علمی آنها منجر به اکتشافات و محصولات شده است می توانند جامعه را تسهیل کنند.

این پژوهشگر علمی با بیان اینکه هنوز تعریف جامعی از فناوری در جامعه وجود ندارد، گفت: مشکل امروز استان قزوین این است که تا چه اندازه در حوزه فناوری تولید کرده ایم.

وی ادامه داد: برخی از کارشناسان صنعتی مبتکرانی هستند که می خواهند دیده شوند، مورد حمایت و استفاده قرار گیرند، تولیدکننده صنعتی نگاه لحظه ای دارد و تنها پس از رفع مشکل است.

گربانی تصریح کرد: در اصل تولیدکننده کاری به دانش محور بودن ندارد، بلکه به دنبال ارزش افزوده، کاهش ضایعات و رقابت در بازار است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات جدی مانع پیشرفت هسته های فناوری تک بعدی بودن آنهاست.

a63a4841 33f1 4084 bdfe f32babf5de52 خبر خاکستری

وی در پایان گفت: باید به سراغ دلالانی برویم که بتوانند نیاز صنعتگران را برطرف کنند.

علی کشاورز قاسمی فعال صنعتی و رئیس اسبق اتاق بازرگانی قزوین در این نشست درباره لزوم توجه به تولید دانش بنیان اظهار داشت: هر اقدام نوآورانه و دانش بنیان باید برای کسب سود تلاش کند.

وی ادامه داد: نباید از صنعت انتظار مسئولیت اجتماعی داشته باشیم، هرچند در قبال محیط زیست است، اما باید جنبه سودآوری آن را در دانش بنیان ها دید.

کشاورز قاسمی تصریح کرد: نگاه دستوری از بالا به پایین تنها آمارهای تقلبی تولید می کند.

این فعال صنعت گفت: در دنیای رقابتی زمانی می توان محصولی عرضه کرد که از نظر قیمت و کیفیت مناسب تر از محصولات رقیب باشد.

وی با بیان اینکه قزوین در مسیر تحول است، افزود: اما با معنای واقعی کلمه تحول فاصله داریم.

کشاورز قاسمی با بیان اینکه همه عناصر این اکوسیستم نشان می دهد که در مسیر تحول قرار داریم، اظهار داشت: انتظار صنعت از حوزه های تحقیقاتی مانند شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و دانشگاه ها برای افزایش کیفیت محصولات موجود است. قیمت ها را کاهش دهید

این فعال صنعت در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در حوزه صنعت و دانش سازی موانع زیادی وجود دارد، اما لازم است هر یک از طرفین مسئولیت پذیر بوده و از محکومیت یکدیگر خودداری کنند و به سمت هم افزایی حرکت کنند.

در این دیدار سید رضا آقاسیدی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار قزوین ضمن استماع نظرات و دغدغه های نخبگان اظهار داشت: موانع زیادی بر سر راه تحول دانش بنیان وجود دارد اما استانداری سعی در تسهیل و رفع موانع نخبگان دانش بنیان دارد. یک قدم بردار

وی گفت: از اول خردادماه سعی داریم با کمک سازوکار جهاد دانشگاهی در راستای مردمی سازی و استفاده از ایده ها و دیدگاه های بدیع نخبگانی که در بطن جامعه هستند حرکت کنیم و ایجاد کنیم. فضایی برای راه حل های متعدد.”

آقاسیدی افزود: درهای استانداری به روی همه فعالان باز است و اقشار مردم به عنوان تصمیم گیرنده و مجری قرار می گیرند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس جمهور در پایان گفت: تسهیل امور دانش بنیان باید در دستور کار دستگاه های دولتی قرار گیرد، برخی قوانین و مقررات مانع توسعه و رشد می شود و به جای تمرکز بر دانش و نوآوری، پژوهشگر را درگیر می کند. در مشکلات ثانویه دست و پا گیر

به گزارش صبح قزوین ، در دومین نشست نخبگان قزوین در مسیر تحول دانش بنیان، نخبگان و پژوهشگران استان به بوروکراسی اداری سخت و زمان بر، عدم هدف گذاری و شعار پردازی مناسب، عدم ارتباط با صنایع و قوانین مالیاتی به عنوان موانع فناوری و دانش بنیان برای پیشرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید