بیش از 12 میلیون نفر در کتابخانه های کشور عضویت دارند

وی افزود: بر اساس چشم انداز و سند برنامه توسعه در کشور باید حداقل هزار کتابخانه دیگر ایجاد شود تا دسترسی به این نهاد فرهنگی عادلانه باشد.

دبیرکل سازمان کتابخانه های عمومی کشور تصریح کرد: تاکنون زمین شناسی برای 15 استان انجام شده و برای بقیه استان ها در حال انجام است تا فضاهای فرهنگی بر اساس سند پیمایش توسعه یابد.

وی گفت: دو بال توسعه کتابخانه‌های عمومی را بررسی کرده‌ایم که شامل تکمیل زنجیره کتابخانه‌های مرکزی استان‌ها و دیگری توسعه کتابخانه‌های سیار به‌عنوان مرکز خدمات رسانی به مردم به‌ویژه با تأکید بر مناطق کمتر توسعه‌یافته و محروم است. .

40 کتابخانه سیار در کشور وجود دارد

رمضانی گفت: کتابخانه سیار یکی از پررونق ترین ظرفیت های نهاد کتابخانه است و هم اکنون حدود 40 کتابخانه سیار در کشور وجود دارد و استان قزوین نیز دارای کتابخانه سیار است.

وی خاطرنشان کرد: 3 آبان ماه مصادف با روز کتاب و کتابدار از شخصیت های جدید در کتابخانه های عمومی رونمایی می کنیم.

این کارمند تصریح کرد: اولویت ما خرید و تامین کتاب های مورد نیاز کتابخانه ها در رده های کودک و نوجوان، رمان و داستان کوتاه، شعر، دینی، روانشناسی و علمی کاربردی است.

وی بیان کرد: اخیرا در آستانه هفته کودک 300 هزار جلد کتاب به کتابخانه ها ارسال شد که همگی مربوط به کودکان بود.

رمضانی گفت: برای خرید کتاب هر سال حداقل به 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که سال گذشته حدود 100 میلیارد تومان از سوی دولت به این معضل اختصاص داده شد.

قزوین یکی از استان های پیشرو در اهدای کتاب است

وی با بیان اینکه قزوین یکی از استان های پیشرو در اهدای کتاب است. وی گفت: در حال حاضر یک میلیون کودک و نوجوان در کتابخانه های عمومی کشور عضویت دارند و تعداد کل اعضای کتابخانه ها بیش از 12 میلیون نفر است که از این تعداد بیش از دو میلیون عضو فعال هستند و در دوره کرونا این تعداد. تعداد اعضای فعال کتابخانه کاهش یافته است

4 پروژه نیمه تمام در استان قزوین وجود دارد

دبیرکل سازمان کتابخانه های عمومی کشور گفت: در حال حاضر 4 پروژه نیمه تمام در استان قزوین وجود دارد که در سفر ریاست جمهوری به استان 15 میلیارد تومان اعتبار برای آنها در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: کتابخانه های عمومی کشور 7 هزار و 500 کارمند با 2 هزار و 700 مرکز دارند. رمضانی گفت: برای به روز رسانی فعالیت کتابخانه های استان نیازمند بازتعریف و بازطراحی خدمات جدید در کتابخانه ها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوادث اخیر به کتابخانه های عمومی آسیب وارد شده است به عنوان مثال در استان سیستان بلوچستان یکی از کتابخانه ها آسیب جدی دید.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: هفته کتابداری از شنبه هفته آینده آغاز می شود و برنامه های زیادی برای این ایام در نظر گرفته شده و برنامه ملی نیز 3 آبان در تهران برگزار می شود.

وی بیان کرد: استان قزوین از نظر تعداد کتابخانه ها نسبت به سایر استان ها در وضعیت بحرانی قرار ندارد، اما در زمینه ارتقا و کیفیت خدمات کتابخانه های عمومی باید کار جدی تری انجام شود.

رمضانی همچنین گفت: متاسفانه استان قزوین کتابخانه مرکزی ندارد. البته زمینی به این منظور اختصاص داده شد و تلاش هایی برای حصارکشی و استفاده از آن انجام شد، اما به دلیل اتفاقاتی متاسفانه موضوع زمین کتابخانه مرکزی قزوین لغو شده است.

وی خاطرنشان کرد: درست است که در کشور نیازمند مسکن و مشکلات جدی اقتصادی هستیم اما این مسائل نباید باعث شود که مسائل فرهنگی و زیرساخت های فرهنگی هر منطقه کنار گذاشته شود.

16 استان کشور دارای کتابخانه مرکزی هستند

این مسئول تصریح کرد: امیدواریم استان قزوین در آینده نه چندان دور بتواند از ظرفیت کتابخانه مرکزی برخوردار شود و در حال حاضر 16 استان دارای کتابخانه مرکزی و استان های قم، گیلان، لرستان، مرکزی، هرمزگان، بندرعباس و کرمانشاه پروژه های در دست ساخت دارد.

وی تاکید کرد: یکی از دغدغه های اصلی ما رسیدگی به معیشت کتابداران و گشایش در این زمینه است که اقداماتی در این راستا انجام می شود.

رمضانی خاطرنشان کرد: جشنواره کلاه سفید به همت اعضای کتابخانه های عمومی برای انتخاب کتاب برتر کودک و بهترین کتاب برای نوجوانان برگزار می شود.

وی ادامه داد: مجموعه کتابخانه کلاه سفید را نیز داریم که کتابخانه ای ویژه کودکان و نوجوانان است و تعداد آن اکنون به 13 رسیده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال 1400 بیش از 110 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده است، گفت: وی بیان کرد: مبانی سنجش یادگیری در کشور نشان می دهد که آن طور که گفته می شود در زمینه سرانه یادگیری وضعیت اسفباری نداریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید