40000 کازینو در کتابخانه های استان عضویت دارند/ کاوین یکی از سه استان برتر در زمینه کتابخوانی است.

وی افزود: در حال حاضر 40 هزار نفر در استان قزوین به عضویت کتابخانه های عمومی درآمده اند. همچنین یک میلیون نسخه کتاب در کتابخانه های استان در دسترس عموم قرار دارد.


مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین گفت: یکی از سیاست های نهاد کتابخانه های عمومی بحث جمع آوری یک مجموعه است که معمولاً بر اساس نیاز مردم انجام می شود؛ مجموعه ای که در این راستا انجام می شود. به عنوان مثال ممکن است نیاز به کتابخانه در قزوین با نیاز مردم سایر نقاط استان متفاوت باشد، بنابراین تلاش می شود منابعی متناسب با نیازسنجی تهیه شود.


وی گفت: منابع اهدایی به کتابخانه ها نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد و در نهایت به مناطق و کتابخانه های عمومی کم مصرف ارسال می شود. همچنین بخشی از منابع از طریق خرید و بسته به میزان امانت تامین می شود و بخشی دیگر به نسبت سهمیه اختصاص یافته توسط کتابخانه های عمومی کشور ارسال می شود.


40 هزار نفر در استان قزوین عضو کتابخانه های عمومی هستند


محمد بیگی با اشاره به اهدای 25 هزار جلد کتاب به کتابخانه های استان در سال گذشته گفت: ما همواره از منابع اهدایی کتاب به کتابخانه ها استقبال می کنیم و فرهیختگان استان قزوین افرادی هستند که کتاب می خوانند و معمولا دوست دارند کتاب های خود را به کتابخانه ها اهدا کنند. «میزان کمک‌ها از منابع اهدایی ما در سطح خوبی است.


وی گفت: علاوه بر این در بسیاری از موارد منابع اهدایی را در اختیار مساجد و مدارسی قرار می دهیم که برای جامعه هدف خود از ما کتاب می خواهند و به عبارتی چرخه امانت و کتابخوانی هیچ گاه قطع نمی شود.


این مقام مسئول در خصوص درصد سرانه مطالعه در استان گفت: کتابخانه های عمومی مسئولیتی در قبال اعلام درصد سرانه مطالعه ندارند، بلکه این کار توسط مرکز آمار یا مرکز تحقیقات وزارت ارشاد انجام می شود.


وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران در سال 1378، استان قزوین از نظر سرانه مطالعه پس از استان های یزد و قم در رتبه سوم کشور قرار دارد.


افتتاح اولین کتابخانه عمومی سیار در استان قزوین


مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین گفت: استان از نظر سرانه مطالعه در کشور رتبه سوم را دارد و نشان می دهد که در استان قزوین افرادی هستند که به این حوزه علاقه مند هستند و امید است با فضای مطالعاتی و تجهیزات و امکانات مناسب. زیرا آنها ما را قادر می سازند تا شرایط بهتری را برای جامعه هدف ایجاد کنیم.


وی گفت: خوشبختانه با کمک مرکز پیشرفت و توسعه سپاه قزوین، کتابخانه سیار در استان قزوین راه اندازی شده و اولین کتابخانه عمومی سیار است که در منطقه الموت فعالیت می کند.


محمد بیگی گفت: کتابخانه عمومی سیار از برکات بسیاری برخوردار است زیرا مردم مناطق فقیر یا کمتر توسعه یافته استان که به کتابخانه دسترسی ندارند بیش از 80 درصد خدمات ارائه شده در سایر کتابخانه ها را با راه اندازی کتابخانه سیار دریافت می کنند. “


اجرای طرح اهدای کتاب، اهدای دانش.


وی گفت: در تلاش هستیم تا از ظرفیت های موجود در استان برای توسعه کتابخانه سیار استفاده کنیم زیرا برخی از مناطق صعب العبور روستایی از این نعمت محروم هستند. به همین دلیل در تلاش هستیم تا نیازهای آموزشی افراد ساکن در این مناطق را برطرف کنیم.


این مسئول در خصوص مهمترین برنامه های هفته کتابخوانی در استان گفت: در حال حاضر 6 پروژه در شهرستان های بیدستان، شریفیه، نردجه، گشله، بوئین زهرا، سگزآباد و روستای اردلان دشتک در حال ساخت است. بیش از 50 درصد این کتابخانه‌ها بالای 70 درصد هستند. «در مرحله توسعه فیزیکی هستند و امیدواریم تا پایان سال حداقل دو یا سه کتابخانه به بهره‌برداری برسد.


وی گفت: نشست تخصصی دیدار نهج البلاغه با همکاری کانون قرآن و عترت، نشست نقد و بررسی کتاب، معرفی کتاب، محافل ادبی، نشست های مجازی کتابخوانی، نشست های تخصصی کتاب خوان، جلسه مشاوره خانواده و والدین، دیدار خانواده و سلامت روان. و تکریم برگزیدگان و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی از جمله برنامه های هفته کتابخوانی است.


محمد بیگی در پایان گفت: اجرای طرح اهدای کتاب، اهدای دانش، عضویت رایگان با اخذ کد از لینک libs.plib31.ir، طرح بخشودگی جرایم در صورت تحویل کتاب به کتابخانه از اول آذرماه و برگزاری نشست ملی کتابخوانی معلمان از دیگر برنامه های هفته کتاب است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید