بیمه؛ راهکاری برای تامین رفاه و رفع فقر مطلق با حفظ کرامت انسانی


ساعت: 12:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۱
کد خبر: 1896847

با توجه به کاربردهای مختلف بیمه، وجود آن در زندگی بسیار ارزشمند است، اما اکثر افراد زمانی که دچار حادثه یا خسارت می شوند به اهمیت آن پی می برند و نیاز به جبران خسارت دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، در دنیای امروز نیازهای زندگی بشر بیش از گذشته افزایش یافته است، از یک سو بیماری های مختلف و حوادث ناگوار مانند تصادفات در انتظار مردم است و مهم ترین آن تورم و گرانی است که دغدغه این روزها مردم

در چنین شرایطی داشتن بیمه یا مستمری می تواند تا حدودی مردم را آرام کند، امروزه بیمه هایی با نرخ های مختلف وجود دارد، البته چتر بیمه روز به روز در حال گسترش است، از دیرباز روستائیان و حتی عشایر مرزی هم داشتند. فرصت بهره مندی از بیمه


من که بیمه هستم، نگران سنم نیستم

محمدرضا فرامرزی که ساکن یکی از روستاهای دربند است در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز گفت: زمین کمی دارم که هر سال کشت می کنم الحمدالله زندگی در حال چرخش است.

و افزود: الحمدلله، زمین مبارک است. هر کاری کنی خدا هزار برابر بهت میده. فرزندانم به من و مادرشان در کشاورزی کمک می کنند.

فرامرزی بیان کرد: این زمین ها توسط پدرم به من سپرده شده و هرچه دارم از خانه گرفته تا تراکتور حاصل کار زمین و کشاورزی است اما اکنون کم کم به سن 54 سالگی نزدیک می شوم. من می توانم مثل قبل کار نمی کنم، قبلا در روستا کار می کردم، نمی دانستم بیمه چیست و چه کمکی به من می کند.

وی ادامه داد: روزی یکی از هموطنانم که خودش بیمه بود به من گفت از بیمه روستاییان و عشایر استفاده کن. راستش من اولش قبولش نکردم. فکر می کردم هر ماه باید هزینه زیادی بپردازم و توان مالی ندارم، او مرا راضی کرد و برای بیمه اقدام کردم، خدا را شکر چندین سال است که بیمه روستایی و عشایری دارم، اما راستش را بخواهید. پشیمانم که زودتر درخواست نکردم

این کشاورز خاطرنشان کرد: خدا را شکر الان حدود یک میلیون و نیم حق بیمه می دهم تا ببینم چه می شود. من اشتباه کردم و دیر برای بیمه اقدام کردم الان هر روستایی که می بینم بیمه ندارد امتحان می کنم باید برای بیمه خودش اقدام کند، بالاخره آب برای پیری کم است و اگر از پایمان بیفتیم. آدم همیشه جوان نیست و نمی تواند کار کند.


زنان نیز می توانند از بیمه روستاییان و عشایر بهره مند شوند

الهام مرادی که از اهالی روستای دی پان کرمانشاه است در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: چهل سال در روستاهای حاشیه سرفیروز آباد زندگی کردم سپس به دلیل بیکاری برادرم به این شهر آمدیم. کرمانشاه و ساکن روستای ده پهن که نزدیک شهر است، به من گفتند که چنین بیمه ای وجود دارد و من مشمول آن هستم، من و پدر و مادرم برای بیمه اقدام کردیم.

وی گفت: حق بیمه نیز متفاوت است. به من گفتند با توجه به توان مالی هر مبلغی که می توانید بپردازید. اگه بخوای سالی 600 تومن یا 800 هزار تومن یا بیشتر الان تقریبا 3 ساله بیمه شدم. این فصل علف‌های هرز است.» من به روستا می‌روم یا در فصل تابستان در برخی از زمین‌های خود در منطقه سرفیروزآباد می‌کاریم و از این طریق درآمد دارم که پول بیمه‌ام را پرداخت می‌کنم.

مرادی بیان کرد: البته گفتند اگر مدت بیمه کم باشد اما به سن 60 سالگی رسیده باشم مستمری بگیر محسوب می شوم و صندوق بیمه به من مستمری می دهد.


در استان کرمانشاه 101 هزار خانوار روستاییان و عشایر بیمه شده اند

محسن رشیدی اقدم مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: میزان بیمه پرداختی در این صندوق بین 600 تا 1.6 میلیون تومان در سال است و متقاضیان. برای بیمه می توانند با توجه به امکانات خود یکی از مبالغ را انتخاب کنند و پرداخت کنند.

وی افزود: قطعاً هر چه حق بیمه پرداختی بیشتر باشد، بیمه شده در بازنشستگی مبلغ بیشتری دریافت خواهد کرد.

رشیدی اقدم افزود: تمامی روستاییان و عشایر روستاها می توانند از این نوع بیمه بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: در کنار روستاییان و عشایر، طبق توافقات صورت گرفته، رانندگان بار و مسافران داخل و خارج از شهر، بسیجیان، قالی بافان و قالی سازان، هنرهای سنتی و صنایع دستی و صنعتگران می توانند از این نوع بیمه بهره مند شوند.

رشیدی اقدم گفت: در استان تلاش کردیم از طرق مختلف کشاورزان و عشایر را متقاعد کنیم که بیمه شوند و هم اکنون استان کرمانشاه از نظر جمعیت بیمه شده رتبه سوم کشور را دارد.

مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر استان کرمانشاه تصریح کرد: بیمه کشاورزان و عشایر قابل انتقال به بیمه های دیگر است، یعنی اگر فردی در حال حاضر از این بیمه استفاده می کند، اگر زمانی تصمیم به تامین اجتماعی گرفت. بیمه بله مزایای استخدام در سازمان اداری سابقه صندوق بیمه دهقانان و عشایر برای وی لحاظ می شود و جای نگرانی نیست.

وی گفت: در حال حاضر 31 دلال فعال در استان کرمانشاه به بیمه روستائیان و عشایر مشغول هستند.

رشیدی اقدم بیان کرد: شرط سنی استفاده از بیمه روستاییان و عشایر 18 سال و حداکثر سن عضویت در صندوق 50 سال است.

وی افزود: بیمه شدگانی که به 65 سال تمام و دارای 15 سال سابقه بیمه می توانند از این صندوق بازنشسته شوند. بازنشستگی، بازماندگی و از کارافتادگی تحت پوشش این صندوق است، اما بیمه سلامت در حال حاضر مسئولیت بیمه سلامت را بر عهده دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید