بیکاری مهمترین عامل آسیب های اجتماعی در جامعه است


ساعت: 14:40
تاریخ انتشار: 1401/01/19
کد خبر: 1820350

شریفی یزدی با بیان اینکه بیکاری مهمترین عامل آسیب های اجتماعی در جامعه است، گفت: برای کاهش بیکاری باید چرخه اقتصاد در مسیر درستی قرار گیرد و بتوانیم زمینه را برای جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی فراهم کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا شریفی یزدی در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار کرد: بیکاری آسیب های اجتماعی از جمله طلاق، اختلافات خانوادگی، خشونت، دزدی و سرقت های خرد را در جامعه افزایش می دهد.

وی افزود: بیکاری در جامعه امروز ما ناشی از دو مقوله اقتصادی یعنی رکود و تورم است. این دو عامل که باعث رکود تورمی در جامعه می شود، سخت ترین شرایط اقتصادی را ایجاد کرده است که به دلیل آن تولید در جامعه بسیار کاهش یافته و مشکلاتی را به وجود آورده است. در بنگاه ها ایجاد می شود که در نتیجه بخش زیادی از نیروی کار یا بیکار هستند یا بیکاری پنهان دارند.

کارشناس مسائل اجتماعی در زمینه پیامدهای بیکاری در جامعه گفت: بیکاری آسیب های اجتماعی از جمله طلاق، اختلافات خانوادگی، خشونت، دزدی و سرقت های خرد را در جامعه افزایش می دهد. یکی از پیامدهای اصلی بیکاری اعتیاد است که در طی آن افراد اغلب دچار سرخوردگی و شکست می شوند و برای پاسخ به این ناامیدی و شکست به سمت اعتیاد کشیده می شوند.

وی افزود: از نظر اقتصادی وقتی قشر زیادی از جامعه دچار نارضایتی می شوند طبیعتا چرخه توسعه در کشور متوقف می شود و در حال حاضر در کشور ما این اتفاق افتاده است.

شریفی یزدی گفت: بیشترین اقشار متاثر از بیکاری اقشار فعال جامعه هستند که برخی رابین را بین 15 تا 65 سال و برخی را بین 18 تا 70 سال طبقه بندی می کنند. جوانان بیشترین بیکار را تشکیل می دهند و همین امر باعث افزایش آسیب های اجتماعی در این قشر شده است.

این کارشناس اجتماعی گفت: یکی از پیامدهای مستقیم بیکاری افزایش سن ازدواج و از سوی دیگر کاهش ازدواج و موالید است و امروز این یکی از مشکلات اصلی ماست یعنی. در مواجهه با پدیده و افراد متاهل در آن، افراد متاهل علاقه ای به فرزند ندارند و افراد مجرد نمی خواهند یا می توانند ازدواج کنند، بنابراین جامعه ما با سرعت زیادی به سمت پیری پیش می رود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از پیامدهای اجتماعی بیکاری این است که بیکاران چیزی برای از دست دادن ندارند و در نتیجه احتمال خشونت در بین این افراد افزایش می یابد که برای امنیت جامعه ما به شدت خطرناک است.

شریفی یزدی گفت: برای کاهش نرخ بیکاری ابتدا لازم است چرخه اقتصاد در مسیر درستی قرار گیرد یعنی بتوان زمینه جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی را فراهم کرد. سرمایه گذاری داخلی و خارجی یکی از بهترین راه ها برای معکوس کردن چرخه های اقتصادی است که باعث افزایش تولید و کاهش بیکاری می شود. ما همچنین باید از کسب و کارهای کوچک پربازده که می توانند به طور موثر در چرخه تولید مشارکت کنند، حمایت کنیم.

این کارشناس مسائل اجتماعی گفت: نظام های آموزشی ما باید دانش آموزان را از رشته های نظری به سمت عملی و فنی سوق دهد. کار فنی بیشتر می تواند به جذب جوانان به بازار کار کمک کند و به جای ساختن این همه دانشگاه و انتشار آموزش های دانشگاهی با کیفیت، به اندازه نیاز جامعه دانشگاهی داشته باشیم و بقیه را جذب بازار کار کنیم و مولد باشید..

وی افزود: باید حوزه های کور تولیدی را شناسایی کنیم که تولید را از حرکت باز می دارد و باید روی آنها کار کرد. علاوه بر این، گاهی اوقات اسناد اداری زیادی وجود دارد که مردم از ایجاد آنها پشیمان می شوند.

شریفی یزدی بابیان اینکه بیشترین بیکاری در شهرستان ها و استان های کوچکی مانند ایلام، کوگیلویه و بویراحمد، کردستان، سیستان و بلوچستان و غیره است. با این حال، این می تواند به چرخش اقتصاد ما و کاهش بیکاری کمک کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید