بی توجهی عمده به الزام اجباری حجاب/ از عدم نظارت در عرضه لباس تا عدم نگرش صحیح به امر حجاب


ساعت: 09:35
تاریخ انتشار: 22.04.1401
کد خبر: 1882768

گزارشی از دلایل بی حجابی و نگرش نادرست نسبت به آن؛

متأسفانه رواج بی حجابی در جامعه که این روزها روح هر انسان فداکار و مؤمنی را آزرده خاطر می کند عوامل متعددی دارد هرچند بی احتیاطی در سال های اخیر شرایط کنونی را به وجود آورده است اما با بزرگواری می توان بر این عوامل فائق آمد. نقش مهمی در ریشه کنی آن در جامعه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از خاورستان ، کلمه حجاب به معنای حائل و جدایی دو چیز است اما در آموزه های اسلامی به آن پوشش گفته می شود. در دین مبین اسلام بر حفظ ارزش های انسانی تاکید شده است، لذا در این دین مقدس از مردان و زنان به حجاب و عفاف دعوت شده است.

متأسفانه رواج بی حجابی در جامعه که این روزها روح هر انسان فداکار و مؤمنی را آزرده خاطر می کند عوامل متعددی دارد هرچند بی احتیاطی در سال های اخیر شرایط کنونی را به وجود آورده است اما با بزرگواری می توان بر این عوامل فائق آمد. نقش مهمی در ریشه کنی آن در جامعه دارد.

در سال های اخیر با تلاش دشمنان اسلام برای ترویج حجاب در ایران، این واجب الهی در جامعه اسلامی کم رنگ شده و این گرایش به ترویج حجاب، علاوه بر جنبه فرهنگی، ابعاد اقتصادی و سودجویی نیز پیدا کرده است. کره. بنابراین در حال حاضر لباس های غیر سنتی در تالارها و بوتیک های شهر به صورت علنی به چشم می خورد و به فروش می رسد. لباس هایی که ربطی به فرهنگ خانواده محور ایران ندارد اما با حمایت برخی رانت خواران و مافیاها به این سبک پوشش تشویق می شود. گاهی اوقات حجم کار آنقدر زیاد می شود که یافتن لباس با پوشش مناسب برای خانواده ها دشوار می شود.


عدم نظارت در تحویل لباس

یکی از بانوان بیرجندی نیز به این موضوع اشاره کرد و به خبرنگار خاورستان گفت: بر توزیع و فروش این گونه لباس ها نظارتی وجود ندارد و اکثر مانتوها در جلو با آستین کوتاه و شورت باز هستند و یافتن لباس مناسب بسیار مشکل است. من همیشه باید لباس بدوزم.

به گفته وی، زنان بی حجاب به سبک غربی و بدون روسری بارها در سطح شهر دیده شده و برخی از آنها در این شرایط پشت فرمان خودروهای خود احساس راحتی می کنند.


طبیعی شدن حجاب

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن این موضوع که حجاب ضروری است و بی حجابی عامل آسیب های اجتماعی مضاعف است، اما شهرستان با افراد بی حجاب برخورد نمی کند، بنابراین این گناه آنقدر کوچک تلقی می شود که طبیعی به نظر می رسد و هیچ اتفاقی نیفتاد

خانم دیگری از وضعیت بی حجابی و بدحجابی در شهر بیرجند گلایه کرد و گفت: به جایی رسیده است که خانواده ها به دلیل «زننده و شلخته بودن حجاب» خود را از حضور در مجامع عمومی مانند مراکز تفریحی منع کرده اند. “

به گفته رحیمی این اتفاق برای خانواده خودم افتاده است. یک روز عصر که به مرکز تفریحی بندر دره رفتیم، با صحنه هایی مواجه شدیم که خانواده تصمیم گرفتند دیگر به مراکز تفریحی شهر نروند.


عدم درمان مناسب

یکی دیگر از بانوان بیرجندی نیز از عدم برخورد مناسب با بی حجاب ها گلایه کرد و گفت: رویکرد دولت به حجاب تا حد امکان «عدم برخورد قهری» است اما برخی از این تسامح نسبی سوء استفاده می کنند.

به گفته رضایی این نوعی دیکتاتوری فرهنگی است که عده ای در پوشش میل خود مانع حضور اجتماعی خانواده می شوند که نه تنها محدود به زنان نیست بلکه مردان نیز شامل آن می شوند.

شهروند دیگری نیز از عدم نگرش صحیح به حیا گلایه کرد و گفت: علاوه بر اینکه در فضای واقعی نظارتی وجود ندارد، در فضای مجازی نیز نظارتی در این زمینه وجود ندارد و همه دست به دست هم داده اند. فراموش کردن.

به گفته وی، شهروندان در صورت برخورد یا تذکر با رفتار زشت و ناپسند این افراد مواجه می شوند و باید در این زمینه فرهنگ سازی بیشتری صورت گیرد.

وی ادامه داد: این فرهنگ که حجاب مصونیت است و نه محدودیت باید در جامعه نهادینه شود، زنان باحجاب باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرند تا زنان دیگر نیز به این سمت سوق پیدا کنند و به گفته وی در شرایط فعلی همه چیز به همین شکل است. در مقابل زنان بی حجاب بیشتر مورد حمایت جامعه هستند چرا که این موضوع در معاملات صنفی مختلف دیده می شود.


تاریخچه حجاب

یک کارشناس مسائل دینی همچنین با اشاره به اینکه با نگاهی گذرا به تاریخ می توان فهمید که حجاب منحصر به اسلام نیست، در دین زرتشت، یهودیت و مسیحیت حجاب برای زنان الزامی بوده است، گفت: کتب مقدس دینی، مذهبی دستورات و احکام و آداب و مراسم و سیره عملی پیروان این چهار مذهب بهترین گواه و بهترین گواه بر این گفته است.

به گفته نصیری، حجاب زنان از سنت های قدیمی تمدن های بشری است و در ادیان الهی به ویژه زرتشتی، یهودیت و مسیحیت بحث حجاب و رعایت آن مطرح شده است و در برخی از ادیان مانند یهودیت بحث حجاب مطرح شده است. از حجاب سخت‌تر است که اسلام می‌گوید البته حجاب در برخی ادیان الهی در گذشته کمی سخت‌تر از حجاب اسلامی بوده است، هرچند امروز به آن پایبند نیستند.


حجاب در قرآن

به گفته وی، آیات متعددی در قرآن کریم به صراحت درباره وجوب حجاب و درجه و کیفیت آن نازل شده است. در سوره نور در آیه مفصّل آمده است: «وَ قُلُوا الْمُؤْمِنِینَ أَنْفَعُونَهُمْ وَ قَلْبُهُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ لَهُمْ أَنْتَهُمْ أَنْهُمْ أَنْفَهُمْ.

همانا خداوند به آنچه انجام می‌دهند آگاه است و به زنان با ایمان می‌گوید چشم‌های خود را بپوشانند و عورت خود را از چشم دیگران بپوشانند و زینت‌های خود را جز آنچه نمایان است نشان ندهند و زینت‌های خود را جز برای شوهرانشان آشکار نکنند. پدرانشان، پدرزنانشان، پسران همسرانشان، برادرانشان، پسران برادرانشان، زنان متدینشان، کنیزانشان، مردان احمقی که رغبتی به زن ندارند، یا فرزندانی که از امور جنسی بی خبرند. پاهای خود را بر زمین نگذارید تا زیورهای پنهان آنها آشکار شود و همه به سوی خدا بازگردید ای مؤمنان! امیدوارم نجات پیدا کنی.»

وی ادامه داد: در سوره احزاب نیز آمده است: «ای پیامبر! به همسران و دختران و زنان مؤمن خود بگو که خود را بپوشانند تا به پاکدامنی و آزادگی معروف شوند و مورد آزار و تعرض افراد شهوتران قرار نگیرند و خداوند آمرزنده و مهربان است.

به گفته وی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و معصومین علیهم السلام علاوه بر تأکید بر رعایت حجاب، با ارائه دستوراتی جامعه اسلامی را به سوی پختگی و پاکی رهنمون شدند و نازکی در خانه پیامبر آمد. پیامبر صورت خود را از او برگرداند و فرمود: ای اسماء، آن زن به بلوغ رسیده است، جز صورت و دست های او هیچ عضو و عضوی دیده نمی شود.
پیامبر در حدیثی زن را از زینت دادن خود برای دیگران نهی می کند و می فرماید: «اگر زن خود را برای غیر شوهرش آراسته باشد، بر خدا لازم است که او را به آتش بسوزاند».

وی تاکید کرد: بی شک دین اسلام که درس انسانیت را به جهانیان آورده است، نیازی به آزار و اذیت انسان ها قرار نداده است. حجاب مانند سایر احکام اسلامی فواید بسیاری برای بشر به ویژه زنان دارد.


جهل

این فعال اجتماعی همچنین خاطرنشان کرد: ممکن است فردی که دچار این انحراف شده است از احکام حجاب و حجاب در اسلام و تاکید فراوان بر آن و یا آثار بد و شوم دنیا و مجازات های سخت آن در آخرت آگاهی نداشته باشد. ، زیرا در برخی از خانواده ها به دلیل آموزش و تربیت نادرست، بی حجابی را بد نمی دانند و این عمل برای آنها کاملا طبیعی است.

به گفته نصیری، وقتی هوی و هوس و تجملات بی مورد بر انسان چیره می شود، به دلیل ضعف ایمان و اعتقاد، دچار انحراف می شود و دستورات الهی را زیر پا می گذارد.

وی ادامه داد: وجود برخی مشکلات و اختلالات شخصیتی از جمله تحقیر، کم اعتمادی به نفس، خودنمایی در بروز این پدیده موثر است و همچنین از دست دادن خود یکی دیگر از عوامل گرایش به حجاب است و می تواند باعث شود. توسط غرب زدگی

وی تاکید کرد: در این میان ضعف نهاد خانواده، افزایش طلاق، نزاع و اختلاف در خانواده و افزایش انحرافات و تحولات اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی و کاهش احساس امنیت به ویژه در بین زنان از جمله موارد است. آسیب های ناشی از بدحجابی که با مصونیت جامعه قابل مقابله است انحراف اخلاقی، تقویت ارزش های دینی و اخلاقی، تحکیم نهاد خانواده، الگوبرداری صحیح از فرزندان توسط مادران، تغییر رفتار افراد جامعه از مزایای حجاب ذکر شده است.


ماده قانونی حجاب

وی همچنین به ماده قانونی حجاب اشاره کرد و افزود: در ماده 4 قانون حجاب آمده است کسانی که در اماکن عمومی لباس و آرایش خلاف شرع داشته باشند و موجب فساد و عفت عمومی شوند در دادگاه صالح محاکمه می شوند. افرادی که بدون حجاب شرعی در معابر و معابر و اماکن عمومی ظاهر شوند به حبس از یک ماه تا دو ماه و جزای نقدی از 50 هزار تا 500 هزار ریال محکوم خواهند شد.

با بیان اینکه هرکس در ملاء عام تظاهر به ارتکاب حرام کند تا ۷۴ ضربه شلاق مجازات می شود.


توصیه ای برای خانواده ها

این کارشناس به خانواده ها توصیه کرد برای جلوگیری از انحرافات و اسارت فرزندان خود به اصالت و ارزش های اخلاقی بیشتر توجه کنند و همواره پوشش اسلامی را رعایت کنند.

به گفته نصیری، مزایا و معایب حجاب اسلامی و مضرات بی حجابی را به فرزندان خود بگویید، پیوند خود را با فرزندان خود تقویت کنید و از نحوه معاشرت و دوستی فرزندتان آگاه باشید.

وی افزود: همواره سعی کنید باورهای دینی فرزندان خود را تقویت کنید و سعی کنید ارزش ها و هنجارهای جامعه را در آنها نهادینه کنید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید