تاثیرات فضای مجازی بر زندگی واقعی مردم

زمان: 13:41
تاریخ انتشار: 1400/07/29
کد خبر: 1778030

تعامل نادرست برخی از کاربران با فضای مجازی آسیب های جبران ناپذیری را در پی داشته است ، زیرا با افزایش تعامل با فضای مجازی ، تعامل افراد خانواده نیز افزایش می یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته صاحب خبر ؛ ارتباط و تعامل با دیگران بخشی جدایی ناپذیر از زندگی بشر است. برخی از این ارتباطات می تواند سازنده و مفید باشد. اما موارد دیگر مربوط به آسیب است. همانطور که در زندگی واقعی انسانها از ناهنجاریها و آسیبها رنج می برند ، وجود آسیب در فضای مجازی نیز طبیعی است. لازم است که جامعه برای از بین بردن آن اقدام کند.

امروزه به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب و برخی سوء مدیریت ها ، فضای مجازی به طور نامحسوس از لبه زندگی به متن منتقل شده است. همچنین تعامل نادرست برخی از کاربران با این فضا صدمات جبران ناپذیری را در پی داشته است ، زیرا با افزایش تعامل با فضای مجازی از تعامل افراد خانواده کاسته می شود.

* برخی از آسیب های فضای مجازی عبارتند از:

کاهش مکالمات خانوادگی ، این امر باعث سرد شدن روابط خانوادگی می شود و سرد شدن رابطه فقط منجر به فروپاشی خانواده می شود.

اعتیاد به اینترنت ، متأسفانه برخی از افراد آنقدر به فضای مجازی اعتیاد دارند که ما شاهد حرکت آنها به صورت شبانه روزی هستیم.

اتلاف وقت، موج سواری سرگردان و بی هدف از دیگر آسیب های فضای مجازی است.

وارد کلاهبرداری کلاهبرداری های سایبری شوید ، این فضای جادویی گاهی بی رحمانه همه نوجوانان و مصرف کنندگان جوان را به برنده و کلاهبردار می کشاند.

متأسفانه ، برخی از مردم ، به ویژه نوجوانان ، به اشتباه فضای مجازی را به عنوان پناهگاهی امن در نظر می گیرند. آنها برای فرار از مشکلات دنیای واقعی ، در دنیای مجازی دردناک پنهان می شوند ، غافل از اینکه هزاران تله در دامن های به ظاهر امن آنها کمین کرده اند.

آموزش و تقویت سواد رسانه ای باعث می شود در پاسخ به این فضا منفعل نباشیم ، بلکه فعال باشیم. زیرا فضای مجازی به همان اندازه می تواند برای ترویج فرهنگ دینی مضر باشد. البته ، مزاحمت سایبری مختص ایران نیست و نگرانی هایی در مورد فضای مجازی در سراسر جهان وجود دارد.

اگر اطلاعات رسانه ای خود را توسعه دهیم و این فضا را به خوبی بشناسیم ، علاوه بر هدف قرار دادن جوانان خود ، می توانیم رفتار جوانان و نوجوانان سایر کشورهای اروپایی ، آمریکایی و دیگر کشورها را تحت تأثیر قرار دهیم. از آنجا که سواد رسانه ای این توانایی را دارد که بتواند به جای تأثیرگذار بودن ، در جذب مخاطب به طور غیر مستقیم از طریق برنامه های مختلف تأثیرگذار باشد و ؛ زیرا اسلام ناب مسلمان از چنان غنای علمی و فرهنگی برخوردار است که می تواند از مرزهای جغرافیایی فراتر رود.

علاوه بر این ، نگاه واقع بینانه به فضای مجازی باعث می شود که فرد نسبت به حفاظت از خود ، خانواده و جامعه حساس شود.او همچنین برای گسترش فرهنگ از مرزهای جغرافیایی فراتر رفته و می تواند به تمدن تبدیل شود. یعنی او نه تنها باید برنامه ریزی دقیقی برای فرهنگ جامعه خود داشته باشد ، بلکه باید فرهنگ سایر کشورها را طراحی کرده و ملت های دیگر را وادار به سلیقه ، باورها و برنامه های او کند.

* راه های برون رفت از خطرات و آسیب های فضای مجازی به شرح زیر است:

توجه به ارزش زمان ؛ آگاهی مصرف کنندگان از ارزش زمان ، مدیریت زمان را هنگام ورود و خروج از فضا بهبود می بخشد و این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه رژیم مصرف رسانه ای برای هر فرد با توجه به سن ، تحصیلات ، حرفه و … رعایت شود. زیرا سواد رسانه ای مهارتی است که بر اساس آن می توان انواع رسانه ها و انواع تولیدات رسانه ای را تشخیص داد و در صورت نیاز از آنها استفاده کرد.

شناسایی افراد ؛ همه ، به ویژه نوجوانان ، تشنه معنویت هستند و از گمنامی خودداری می کنند. آنها به دنبال راهی برای به دست آوردن هویت واقعی هستند. بنابراین ، ما می توانیم به طور غیرمستقیم از جذابیت آنها برای فضای مجازی استفاده کنیم تا شهد آموزه های اسلام واقعی را به دلخواه خود بنوشیم.

* آموزش مهارت های تفکر انتقادی ؛ یعنی هر کاربر همه چیز را یکباره و صد درصد نمی پذیرد ، بلکه با زاویه ای انتقادی به همه زوایای آن نگاه می کند. به عبارت دیگر ، سواد رسانه ای ، مخاطب را از حالت منفعل و مصرف گرایانه بیرون می آورد و به منظور استفاده هوشمندانه و مفید از رسانه ها ، به یک ارتباط فعال و متقابل سوق می دهد.

استفاده از ظرفیت فضای مجازی ، اگر از ظرفیت فضای مجازی برای حل مشکلات فرهنگی و اقتصادی جامعه استفاده کنیم ، پیامدهای این امر را در کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش رشد فرهنگ جامعه خواهیم دید.

رسانه ها و ارائه مطالب اخلاقی ، اگر مسائل رسانه ای در بنیان های عمیق دینی ریشه داشته باشد ، بهترین فرهنگ در جامعه نهادینه می شود.

با این وجود ، هر چقدر هم رسانه ها سواد داشته باشند ، ما قادر خواهیم بود با محتوای مناسب وارد این فضا شویم و نه تنها از آسیب آن در امان خواهیم بود ، بلکه می توانیم بی ضرر هم نباشیم. برای استفاده از رسانه ، بیش از هر چیز ، به دانش ، علم و دانش مناسب نیاز دارید.

جامعه ای راه را برای ظهور نگهبان عصری هموار می کند که در آن جامعه امید ، امید و زندگی را القا می کند و نگاه سبز انتظارات را در آن نهادینه می کند. اگر فضای روانی ، پیامها ، تبلیغات و تلقینات را که ابزار رسانه است ، به درستی سازماندهی کنیم ، حتی در سخت ترین شرایط ، افراد مطمئن و شادابی داریم که وظایف خود را در بحرانها به خوبی انجام می دهند و همه به نوبه خود می توانند راه را هموار کنند. …

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید