تاثیر این میوه در مقابله با سرطان روده بزرگ

تاثیر این میوه در مقابله با سرطان روده بزرگ

روز جدید بر اساس مطالعه ای که روی موش ها انجام شد، محصول جانبی هضم انار ممکن است به مبارزه با سرطان روده بزرگ کمک کند.

محققان اثرات متابولیتی به نام urolithin A (UA) را بر روی سرطان کولورکتال مطالعه کردند. UA از متابولیسم باکتری های روده، نوعی پلی فنول موجود در انار، حاصل می شود.

آنها دریافتند که در یک مدل موش آزمایشگاهی، این متابولیت رشد تومور را محدود می کند و با ایمونوتراپی به صورت هم افزایی عمل می کند.

محققان خاطرنشان می کنند که برای درک بهتر مکانیسم های زیربنایی و دیدن اینکه آیا این یافته ها می توانند در انسان تکرار شوند یا خیر، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

سرطان کولورکتال سومین سرطان شایع در جهان است. مطالعات اخیر نشان داده است که اشکال غلیظ یورولیتین A، محصول طبیعی هضم انار، باعث میتوفاژی (تجزیه میتوکندری) می شود. این فرآیند به نوبه خود میتوکندری های جدید ایجاد می کند و بروز بیماری های مرتبط با افزایش سن را کاهش می دهد.

مطالعات دیگر نشان داده اند که UA دارای اثرات تعدیل کننده ایمنی بر روی سلول هایی است که التهاب را کاهش می دهند، علاوه بر سلول هایی که عملکرد ایمنی را تقویت می کنند.

مطالعه بیشتر در مورد اثرات UA بر عملکرد سیستم ایمنی ممکن است به توسعه درمان های ضد تومور منجر شود.

دکتر دومینیک دنک، پزشک بیمارستان دانشگاه فرانکفورت در آلمان و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: یافته های ما هیجان انگیز هستند زیرا تمرکز ما بر روی سلول تومور نیست، بلکه بر سیستم ایمنی، دفاع طبیعی در برابر سرطان است.

و ادامه می دهد: این روش درمانی در ترکیب با ایمونوتراپی های موجود فرصت های قابل توجهی را برای کاربرد بیشتر در کلینیک ارائه می دهد. امیدواریم بتوانیم از این فرآیند برای بهبود دائمی درمان سرطان کولورکتال و همچنین سایر سرطان ها استفاده کنیم.”

Urolitin A متابولیت الاژیتانن (نوعی پلی فنول) است. پلی فنول ها دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند.

الاگیتانین ها عمدتاً در انار و همچنین توت فرنگی، تمشک و مغزها به ویژه گردو یافت می شوند.

به گفته محققان، الاژیتانین ها توسط باکتری های روده به UA تبدیل می شوند. بنابراین، فرد باید یک میکروبیوم روده سالم و متنوع داشته باشد تا این دگرگونی ممکن شود.

برای این مطالعه، محققان موش‌های مبتلا به سرطان کولورکتال را به مدت 18 هفته با رژیم غذایی حاوی UA یا رژیم غذایی کنترل تغذیه کردند.

در نهایت، آنها دریافتند که موش هایی که از رژیم غذایی UA تغذیه شده بودند، کاهش قابل توجهی در بروز و اندازه تومور، همراه با سطوح بالاتر سلول های T در پوشش روده بزرگ نشان دادند.

این مطالعه نشان می دهد که فراتر از خواص عمومی ضد التهابی مورد انتظار UA، ممکن است به تعدیل ایمنی اضافی اجازه دهد تا بدن بتواند رشد اولیه تومور در دستگاه گوارش را شناسایی و مدیریت کند، مانند آنچه در سرطان کولورکتال دیده می شود.

در آزمایش‌های دیگر، محققان دریافتند که UA می‌تواند اثربخشی درمان با سلول‌های CAR-T، یک ایمونوتراپی جدید امیدوارکننده برای درمان سرطان کولورکتال را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید