تاثیر ویتامین D و امگا 3 در کاهش خطر بیماری های خودایمنی

ساعت: 10:32
تاریخ انتشار: 1400/08/29
کد خبر: 1785635

تحقیقات جدید نشان می دهد که مزایای بالقوه مکمل های ویتامین D و امگا 3 ممکن است شامل از بین بردن بیماری های خود ایمنی نیز باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ تحقیقات قبلی ارتباط بین ویتامین D، اسیدهای چرب امگا 3 و بیماری های خود ایمنی را نشان داده است.

یک مطالعه بالینی طولانی مدت اخیر نشان داد که ویتامین D، اسیدهای چرب امگا 3 یا هر دو خطر ابتلا به بیماری خود ایمنی را کاهش می دهند.

در این مطالعه، مصرف مکمل های ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3 به مدت 5 سال در مقایسه با عدم مصرف آنها باعث کاهش 25 تا 30 درصدی بروز بیماری های خودایمنی در سالمندان شد.

هنگامی که بدن انسان در معرض نور خورشید قرار می گیرد، ویتامین D تولید می کند که باعث حفظ سلامت دندان ها و استخوان ها می شود. با قرار گرفتن کمتر در معرض نور خورشید، بدن ممکن است به طور طبیعی ویتامین D کافی تولید نکند. مطالعات نشان می دهد که کمبود ویتامین D با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی مرتبط است.

دکتر کارن کاستنبادر، نویسنده اصلی این مطالعه و مدیر برنامه لوپوس در بیمارستان زنان بوستون و بریگام در بوستون، گفت: “مشاهدات محیطی گذشته نشان می دهد که بیماری التهابی روده، مولتیپل اسکلروزیس و دیابت نوع 2 از نظر جغرافیایی قابل دسترسی هستند.” در شمال، جایی که سطح ویتامین D در گردش خون پایین تر است، رایج تر است.

وی در مورد اسیدهای چرب امگا 3 گفت: در مطالعات مشاهده ای قبلی، خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید در افرادی که ماهی بسیار چرب مصرف می کردند کمتر بود.

به گفته محققان، هم ویتامین D و هم اسیدهای چرب امگا 3 دریایی دارای خواص تعدیل کننده ایمنی و ضد التهابی هستند. بنابراین، یافته‌های ما مبنی بر اینکه مکمل‌های ویتامین D، به تنهایی یا در ترکیب با امگا 3‌های دریایی، خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی را کاهش می‌دهند، از نظر بیولوژیکی قابل قبول است و نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

این یافته ها هیجان انگیز هستند زیرا هیچ درمان پیشگیرانه دیگری برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری های جدی وجود ندارد.

انتهای پیام/

منبع: مهر به نقل از مدیکال نیوز امروز

دیدگاهتان را بنویسید