تاج مانند آنفولانزا خواهد بود / واکسیناسیون باید با قدرت ادامه یابد


ساعت: 12:19
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۳
کد خبر: 1855601

شریفی زادی گفت: سیستم ایمنی با واکسیناسیون گسترده توانسته نحوه مقابله با این بیماری را بیاموزد و به یک اپیدمی و بومی تبدیل شده ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد شریفی زاده فوق تخصص بیماری های عفونی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: تاج تمام نشده و معتقدم تمام نمی شود، اما بیماری آنفولانزا مانندی است که همیشه در جامعه بشری داریم و بیشتر از آن. یا کمتر – هر سال کمی. “ما شرکت خواهیم کرد.

وی افزود: سیستم ایمنی با واکسیناسیون گسترده توانسته راه های مقابله با این بیماری را بیاموزد و به یک اپیدمی و آندمیک تبدیل شده ایم.

این فوق تخصص عفونی گفت: بعید است که این بیماری پایان یابد اما آنچه مشخص است از شدت بیماری به میزان قابل توجهی کاسته شده است. با این حال، هرگز نمی توانیم بگوییم که پایان خواهد یافت.

شریفی زادی بیان کرد: البته حدس می زنند که هر از چند گاهی این بیماری شیوع های کوچکی داشته باشد، یعنی ممکن است مثلاً چند ماه دیگر تعداد موارد سه یا چهار برابر شود.

وی افزود: ما بارها این وضعیت را در مورد آنفولانزا تجربه کرده ایم که هر چند سال یک بار افزایش می یابد و دوباره کاهش می یابد، بنابراین توصیه ما ادامه واکسیناسیون است.

این متخصص بیماری های عفونی گفت: احتمالاً باید واکسن سالانه کراون داشته باشیم، اما این واکسن برای کسانی است که به صورت علمی روی این واکسن کار می کنند و نتایج را با دیگران به اشتراک می گذارند.

شریفی‌دی در پاسخ به این سوال که آیا رعایت بهداشت باید ادامه پیدا کند، گفت: فکر می‌کنم به زودی بتوانیم ماسک‌ها را کنار بگذاریم و روزی باید زندگی بدون ماسک را از سر بگیریم و این بستگی دارد. توسط واکسن تعیین می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از موارد بیماری عروق کرونر مربوط به کسانی است که واکسن نزده اند یا مثلا فقط یک نوبت از واکسن را دریافت کرده و باقی گذاشته اند.

این فوق تخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه حملاتی به این واکسن صورت گرفت که بسیاری از آنها غیرعلمی بود، بیان کرد: واکسن کراون مانند هر واکسن دیگری عوارض دارد اما این عوارض با فواید آن قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: حتی ابتدایی ترین واکسن هایی مانند سیاه سرفه، فلج اطفال و امثال آن که تزریق می کنیم، نمی توانیم بگوییم که عوارض جانبی دارند و طبیعی است که هر واکسنی می تواند عوارض خاص خود را داشته باشد، اما باید بررسی کنیم. مزایای او شریفی زادی گفت.

وی گفت: امروزه اگر مچ بیماری عروق کرونر دراز کشیده است، هنر واکسیناسیون است و عوارض واکسن کرونری در برابر فواید آن بسیار ناچیز و ناچیز است. بنابراین، واکسیناسیون باید به شدت ادامه یابد تا بیماری کاهش یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید